Helgens jobb

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Simon Hinny
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som ljudtekniker. .
Ort: Finspång
Kontakt:

Helgens jobb

Inlägg av Simon Hinny »

Tänkte jag skulle lägga upp några bilder... Var ute i helgen och mixade Jerusalem (http://www.jerusalem.se) utanför Norrköping. Ett roligt gig med bra publik, bra arrangörer och ett bra Jerusalem.
Bilagor
Jerusalem
Jerusalem
IM003139.JPG (380.94 KiB) Visad 4910 gånger
Jerusalem
Jerusalem
IM003162.JPG (320.5 KiB) Visad 4910 gånger
Ulf - Jerusalem
Ulf - Jerusalem
IM003164.JPG (322.8 KiB) Visad 4910 gånger
Jag mixplats - Jerusalem
Jag mixplats - Jerusalem
DSC00081.JPG (25.13 KiB) Visad 4910 gånger

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per..

Det roliga i det hela om det ska va roligt e att han som va ljudtekniker då hadde namnet Buller till efternamn. Han gav en bra komentar till mej efter han hadde rattat på våran rigg. "Det va bättre förr för då blev ljudet skit när man spelade för starkt. Nu kan man spela nästan hur högt som hälst utan att det låter illa."
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Marcus Sandberg skrev:
Per..

Det roliga i det hela om det ska va roligt e att han som va ljudtekniker då hadde namnet Buller till efternamn. Han gav en bra komentar till mej efter han hadde rattat på våran rigg. "Det va bättre förr för då blev ljudet skit när man spelade för starkt. Nu kan man spela nästan hur högt som hälst utan att det låter illa."
Känner att det stämmer kanske inte riktigt.... För mig iaf....
Öronen är ju konstruerade (..om jag inte minns fel från akustik lektionerna) så att dom börjar självlimitera när det blir för högt tryck och limiteringen sker ju inte över hela frekvensbandet utan för dom frekvenser som är för starka. Så visst kan man spela "hur starkt som helst" utan att riggen låter illa men det kommer ju endå inte låta särskilt bra i öronen....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Tobbe: Menar du att det är en limitering som sker i örat eller i sinnet?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

David Wennberg skrev:Tobbe: Menar du att det är en limitering som sker i örat eller i sinnet?
I örat.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Tobbe Friberg skrev:
Marcus Sandberg skrev:
Per..

Det roliga i det hela om det ska va roligt e att han som va ljudtekniker då hadde namnet Buller till efternamn. Han gav en bra komentar till mej efter han hadde rattat på våran rigg. "Det va bättre förr för då blev ljudet skit när man spelade för starkt. Nu kan man spela nästan hur högt som hälst utan att det låter illa."
Känner att det stämmer kanske inte riktigt.... För mig iaf....
Öronen är ju konstruerade (..om jag inte minns fel från akustik lektionerna) så att dom börjar självlimitera när det blir för högt tryck och limiteringen sker ju inte över hela frekvensbandet utan för dom frekvenser som är för starka. Så visst kan man spela "hur starkt som helst" utan att riggen låter illa men det kommer ju endå inte låta särskilt bra i öronen....
Förlåt att jag sitera vad han sa. Jag vet att man inte kan spela hur starkt som hälst. Blir det för högt så vet jag att öronen förvränger ljudet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Tobbe: Hur skulle den här limiteringen gå till? Det enda jag vet om hörselcellernas funktion är hur hörselskador uppstår, och varför de celler som uppfattar högre frekvenser stryker med först. Finns det någon bok i ämnet man kan läsa?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

David Wennberg skrev:Tobbe: Hur skulle den här limiteringen gå till? Det enda jag vet om hörselcellernas funktion är hur hörselskador uppstår, och varför de celler som uppfattar högre frekvenser stryker med först. Finns det någon bok i ämnet man kan läsa?
Jag ska ärligt säga att det var så länge sedan jag läste detta så jag har glömt många detaljer runt det. Men har för mig att det har att göra med när ljudtrycket börjar närma sig 90% av din övre hörtröskel(det tryck som det börjar göra ont i öronen) så börjar örat att att krympa den vätskefyllda ingången till hörsnäckan.
Det går att hitta exakt i den Akustikbok vi läste och tentade i när jag gick på ljudingenjör i Piteå.

"Master Handbook Of Acoustics" - F. Alton Everest.
http://www.bokus.com/b/9780071360975.ht ... rch_result
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Klart man glömmer. Tack för tipset om boken!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster