Melodifestivalen 2007

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Stog den där enorma spegelbollen verkligen på de där bildäcket under showen?

Robert Roos
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 14:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Robert Roos »

Ja det gjorde det, tänk vad lite tyg kan göra...

Må gott!
Robban/Scenchef Melodifestivalen 2002-2007

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jättecred till ljuset på Sarah Dawn Finers nummer..
Vad var det ni slängde ut bakom henne?? Syncrolites eller något annat monster till lampa?

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Emil Brolin skrev:Jättecred till ljuset på Sarah Dawn Finers nummer..
Vad var det ni slängde ut bakom henne?? Syncrolites eller något annat monster till lampa?
Det var tre stycken Nova flower från Nova Light. En tvångsmatad babystar på steroider, med Pan, Tilt, och färgmix. Glödkällan är en 1200Hmi.

En annan cool detalt med Sarahs nummer är att det första klippet till en annan kamera än Johans Steady, kommer först efter 2 minuter och 12 sekunder. En rätt imponerande detalj såhär när de flesta shower går i MTV´s klipphysteri.

Bara att hoppas att Nyköping är lite varmare än Gävle, Borde inte vara några problem...
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Gillade nummret skarpt.. Sen var det en rätt fräck ljusgrej vär ni sänkte en stor bunt huvven med vitt ljus vid typ någon tornartshöjning eller nåt.. Ståpäls.. Klart mitt favoritnummer under den här turnén.

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

De va väl Magnus Carlsson som hade runtrossen med moving.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Detta var första deltävlingen jag såg och Kristian Luuk borde ju få giget varje år. Rolig och charmig tv, mycket bra.
Ja det var svinkul att Sara gick vidare, visar väl att svenska folket faktiskt har en smak för väl genomförande och klass.Hon är dessutom en av sveriges bästa sångerskor.
Eller som min flickvän sa,
-Det är så skönt att höra Sara sjunga för man kan bara slappna av och njuta av låten man behöver inte sitta och oroa sig för att hon ska "fucka up" den... :)
Väldigt bra analys av hela tävlingen tycker jag.!
Sen måste jag lyfta på hatten till produktionen som lyfte låten lite till, grymt att se folk med stake is sig som vågar ligga med ett klipp så länge..!Äckligt snyggt
Har bara en fundering, hur fan kan någon som Verona ens ta sig förbi spam filtret i Björkmans mailkorg..? Ärligt har aldrig skämts så mycket att komma från karlstad. Vilket blås..!!!

Och robbans insats med bocken var ju asrolig.

Lycka till alla i nyköping, hoppas ni pendlar hem..=)

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

Men rekordet slog väl ändå Caroline af Ugglas eller vad hon nu heter.
Såg ju helt ner drogad ut och musik artist kan hon väl knappast kalla sig för.
Pinsamt värre.

//
Andreas

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Andreas Hedin skrev:Men rekordet slog väl ändå Caroline af Ugglas eller vad hon nu heter.
Såg ju helt ner drogad ut och musik artist kan hon väl knappast kalla sig för.
Pinsamt värre.

//
Andreas
Tyckte att hon va lite soft... Kanske inte direkt platsar i Melodifestivalen, iof är det inte många som gör det, men lite skönt sound tycker jag...

Utssendet skiter jag, för man tittar väl inte på musik?
//Magnus - Fegge & Mattes

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

Magnus Jerkrot skrev:
Andreas Hedin skrev:Men rekordet slog väl ändå Caroline af Ugglas eller vad hon nu heter.
Såg ju helt ner drogad ut och musik artist kan hon väl knappast kalla sig för.
Pinsamt värre.

//
Andreas
Tyckte att hon va lite soft... Kanske inte direkt platsar i Melodifestivalen, iof är det inte många som gör det, men lite skönt sound tycker jag...

Utssendet skiter jag, för man tittar väl inte på musik?
Nä man tittar inte på musik utan lyssnar, fast man gör ju både och om man ser live skulle man ju kunna säga. Är ju ett plus om artisten ser ut som en artist och inte som jag vet inte vad.

Håller med dig om att det inte är så många som platsar i Melodifestivalen direkt.

//
Andreas

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag skulle kunna räkna upp säkert 20 st artister som inte ser så mycket ut för världen men har en historia att berätta. Vissa av dom kan knappt sjunga men har i alla fall sålt miljontals skivor. Kan dessa kalla sig "musik artist"?

Vad passar i Melodifestivalen då?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

Per Johanson skrev:Jag skulle kunna räkna upp säkert 20 st artister som inte ser så mycket ut för världen men har en historia att berätta. Vissa av dom kan knappt sjunga men har i alla fall sålt miljontals skivor. Kan dessa kalla sig "musik artist"?

Vad passar i Melodifestivalen då?
Dom 20 artisterna kan säkert kallas sig det för jag har aldrig påstått att det inte går att bli känd om man knappt kan sjunga eller ser ut som "kom och hjälp mig."
Jag skrev bara att jag inte tyckte Caroline af Ugglas bidrag var bra, varken låten, scenframträdandet eller sången.

Vissa funkar det att bli artist på det sättet andra inte.

Vem vet hon kanske dyker upp på toppen av singel listan med den låten, skulle inte förvåna mig.

//
Andreas

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Var väl inte bara jag som tänkte Joplin när jag hörde af Ugglas bidrag?

Skitsnyggt när man tände VL3000 (eller vad det nu var) och Syncrolites! Påminde lite om när man tände trossarna i Tommy Nilssons bidrag tyckte jag - bägge momenten var väldigt snygga!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Toiva Savolainen skrev:De va väl Magnus Carlsson som hade runtrossen med moving.
Jepp, det är hans privata :twisted:
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Själv så var jag på både genrepet och deltävlingen i lördags. På genrepet satt jag på kortsidan mitt emot scenen, så långt från scen det gick nästan.
Det jag förundras över (och kanske får nått svar på här) är varför det ska spelas så in i helvete HÖGT ? Melodifestivalen är ingen vanlig "konsert" utan det är ett familjejippo där det dessutom är ganska många barn i publiken. Åldrar från 7-80 år såg jag på plats.

Jag är van med högt ljud men tyckte ändå det var FÖR högt. På Andreas Johnsons mic var det så mycket diskant så det skar i öronen. Nä njutbart ska det vara och vad gör det då att man kanske kan sänka PA´t något?

Kanske nått för scenchefen (min namne) att framföra till ansvarig...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Just det... glömde berätta att vi drog vårt strå till Melodifestival-stacken också genom att leverera ljud och ljus till efterfesten på hotellet :) Det blev en sen natt....
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Robert Hillbom skrev:Just det... glömde berätta att vi drog vårt strå till Melodifestival-stacken också genom att leverera ljud och ljus till efterfesten på hotellet :) Det blev en sen natt....
CH brann ner för två år sen, eller har dom öppnat nytt i nya lokaler?
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Toiva Savolainen skrev:
Robert Hillbom skrev:Just det... glömde berätta att vi drog vårt strå till Melodifestival-stacken också genom att leverera ljud och ljus till efterfesten på hotellet :) Det blev en sen natt....
CH brann ner för två år sen, eller har dom öppnat nytt i nya lokaler?
Det stämmer att DELAR av CH brann ner för snart två år sen (17 maj Norges Nationaldag). Bl.a brann den stora nattklubben ner och har ej byggts upp igen. Men själva hotellet finns till stora delar kvar och är nyrustat och i toppskick. Alla artister (utom Emile från Sandviken) bodde på hotellet och också många i produktionen. Efterfesten var i CH´s restaurant....
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

David Wennberg skrev:Var väl inte bara jag som tänkte Joplin när jag hörde af Ugglas bidrag?
Hennes sensate album heter ju "Joplin på svenska" så att det kan nog stämma rätt bra.
Tyckte som många andra att hennes bidrag inte var någon fullträff, men jag har inte hört många låtar i åretsupplaga som har varit det.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Just det... glömde berätta att vi drog vårt strå till Melodifestival-stacken också genom att leverera ljud och ljus till efterfesten på hotellet Smile Det blev en sen natt....

Och hur starkt spela ni där då..?

Det där snacket om att någon spelar för starkt, ärligt talat har du inte stått där med en db mätare och faktiskt vet hur starkt han spelar så kom igen släpp sargen.
Jag är ju ingen ljudtekniker precis men jag kan tänka mig att dom här singback taperna som ljudavdelningen får, inte lär vara det mest dynamiska världen skådat. Det kanske inte är direkt enkelt att mixa något som låter piss piss piss från början..

Jo det finns ju en sak till man kan göra, köp öronproppar.

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster