HelsingborgsFestivalen.

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

HelsingborgsFestivalen.

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Tjena tjena,
Undrar lite över vad BECE hade med sig i ljud väg på helsingborgsfestivalen? Dom stod ju på sundstorget, Något som var där eller som har info?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

I ljudväg så va det Yamaha M7CL på FOH monitorerna va Profon. Jag vet inte om det användes JBL vertec det användes på många av scenerna. BECE hadde tagit in många externa företag för att täcka upp på de andra scenerna. Scenen på sundstorget kom från Discotec.

Jag va på den festivalen och jobba men på Shlagertältet
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Okej, jo, scenerna vet jag kommer från discotech efter som vi bor på samma ort :wink: Någon som vet vad för frontfill dom hade? Tror inte de var Vettec, L-acoustics?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det va två scener som kom där från Öresundstorget och stads torget (nedanför sofiatrappen) resterande kom ifrån Renttent eller va dom heter som sätter upp tält på de flesta festivaler. Men något frontfill såg jag inte vad jag kan minnas. Jag hadde inte möjlighet att titta där så mycket eller lysna för jag jobbade med ljudmätningar på en annan scen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

På Sundstorget fanns inget frontfill i år. PA var mycket riktigt VerTec, FOH-mix var M7CL/48 (med undertecknad), monmix var Series5 (med Fredrik Ek). Ljus gjorde Leo Erdfelt på en lynnigt grönt ljusbord.

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Varför hade dom bara tre lådor Vertec på varje sida? Har hört att det ska vara minst sex lådor per sida för astt räknas som ett line array?
/Andreas Wilhelmsson

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Marcus Jönsson skrev:
Jag va på den festivalen och jobba men på Shlagertältet

Ville bara förtydliga att den scenen inte var via BeCe! Var oxå på den scenen och blinkade lite lampor!!!
Work sucks, send me on tour!

Leo Erdfelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 11 dec 2005, 11:23
Ort: Landskrona

Inlägg av Leo Erdfelt »

Det var sex lådor per sida.
Basar på marken.

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Leo Erdfelt skrev:Det var sex lådor per sida.
Basar på marken.
Vad för basar var dte ni hade på marken?

Leo Erdfelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 11 dec 2005, 11:23
Ort: Landskrona

Inlägg av Leo Erdfelt »

VertTec 2x18

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Andreas Wilhelmsson skrev:Varför hade dom bara tre lådor Vertec på varje sida? Har hört att det ska vara minst sex lådor per sida för astt räknas som ett line array?
Såfort du har mer än en ljudkälla vertikalt och deras akustiska centrum är tillräckligt nära varandra så har du vad man i vanliga fall kallar ett line array, men bara ner till en viss frekvens, och vilken frekvens du kommer ner till beror på längden utav arrayet. De olika akustiska centrumen behöver vara mindre än en halv våglängd ifrån varandra på höjden, och det är en av anledningarna till att det kan tyckas vara dumt att ha line array där man sätter graderna i framkant - för att flytta isär drivers och tappa line array-effekt! Samtidigt, var är det man flyttar isär drivers? Jo, oftast längst ner i arrayet, d.v.s. i den del av arrayet som är minst i behov av line array-effekten.

Sedan finns det många olika skolor angående det där med vad som är rätt och fel, om man ska eq:a olika delar av ett line array olika o.s.v., och egentligen finns det väl inget rätt och fel, sålänge det låter bra, tycker jag.

Det finns mycket bra läsning i det här ämnet. http://www.prosoundweb.com/lsi/tech/la/la.php är en jättebra början!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Tack för det svaret. :)
/Andreas Wilhelmsson

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Var det inte ett 'HK system som stod i slagertältet?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det va HK CT112 som hägnde som Dely i taket. ute så använde vi d&b Max som dely och Pa använde vi ett system med RCF middar och basar med BC diskanter. PAt är disanat och framtager av Alf som ljudansvarig i tältet. Jag va bara tekniker och riggpersonal.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster