Hur behandlar man människor egentligen?

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det va ett himla gnällande här. Vist e ni så dukltiga och fixar. Men jag ser bara ett allmänt gnällande. Har ni inget bra att komma med. Sen är det så arangörer vill väldigt sällan betala och det e därför det fylls upp med en massa gratis arbetare ibland bra sånna ibland inte så bra. Men har man bara ett bra bemötande och socialkompetens så kan man hantera olika problem som kommer upp. Jag va iväg på en festival i helgen vist va där visa gästande tekniker som hade bara sitt i huvudet sen va det några som va flitigare.

Henrik..
Hur bra jobbade ni efter att ha jobbat i 56 timmar i sträck? Svarar du bra så tror jag dej inte. Det är inte någon som klarar något sådant det är 2,33333 dygn.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

exakt. inte bra, alla var aldedes för trötta mot slutet, tyvärr så var vi dom enda kvar på hela festivalen så det gick inte att bara skita i arbetet.

"The show must go on" - du vet

Situationen uppstod då vi hade 80% sjukanälningar 2:a dagen, så det var bara att göra jobbet. Alla jobbade betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig! Ingent gnäll från någon i crewet.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Carl Breander skrev:Christoffer vad jag uppfattat det som när jag varit ute och jobbat är att man sällan stöter på tekniker på plats som äger tekniken utan att det är en uthyrare som äger sakerna och i sin tur tar in teknikerna??Visst så kan man ju inte äga en massa saker och ge bort dom gratis varför skulle man då äga dom det va inte det jag syftade på heller.
Ja vad står det här egentligen? Och vad har det med tråden att göra?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Per tråden har spårat ut för länge sedan om du inte läst det finstilta.
Vad jag menar med mitt inlägg är att jag ofta inte varit på gigg där nån tekniker ägt tekniken som är på själva gigget.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Vad gör du då för gigg Carl, det är väl mer sällan än ofta som ja är på gigg där ingen som är från firman som äger grejorna är på plats, Däremot om man hyr grejor och gör ett gigg. då kan ja förstå att dom inte är på plats, de beror ju på vad man har för typ av gigg. Men nu är vi off topic, och jag tycker du har fel i att tråden har spårat ur, jag tycker tvärtom att per skapat en tråd där de pågår vettig diskussion ang. ämnet.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag har kånkat runt på massor av gula saker och aldrig träffat Mr. Gul. Det är väl inget konstigt med det, snarast standard när man kommer över nån viss storlek. Småtomtar som kör sin firma från garaget är förstås en annan sak, och liknande med regionala firmor.

Det som är intressant i den här tråden är ett par av Pers frågeställningar, som man kan sammanfatta typ så här: (Per, rätta mig om jag missat nåt.)

1. Får man bete sig hur som helst bara för att man headlinar?

Nä, klart man inte får. Långt ifrån ens en stor minoritet som åker runt är otrevliga till naturen, men om man blir royally shafted vartannat gig ("Nej, vi har ingen Meyer, men en FBT sånganläggning, den dög minsann till Kenth-Ovez i förra veckan") så har man väl en rätt bra grogrund för att vara grundbitter. Själv så hyser jag en kronisk misstänksamhet mot småföretagare i allmänhet och krögare i synnerhet efter min tid som discomontör med PA en gång i månaden, bara för att nämna ett exempel.

2. Finns det ett systemfel i branschen?

Ja, det kanske det finns. Rock 'n Roll är ju glamour, man ser upp till folk, och det ger emellanåt en del osnygga effekter; tänk bara på groupiekoncepetet.. Sk. "Entreprenörer" är ju inte dummare än att de förstår att utnyttja det, och så uppstår det osunda utnyttjanden. Det handlar ju om folk som VILL! och det kan man dra fördel av. Ordentligt.

För övrigt så leder Laleh i kategorin "Bästa spelning Arvika -06" (Pers scen, Apollo, nyss) och jag jobbar gratis här. Det skulle jag aldrig göra åt en stadsfestival.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Måns..

Vad är det för något fel på småföretagare?? Mindre ljudföretag kan oxå hålla med kvalitet. Många mindre stadsfestivaler sköts och ägs tekniken av småföretagare. Jag va på en festival förra helgen där mesta av tekniken kom från småföretagare. Det va ägarna själva som skötte det. Och då va det itne bara lokalband som spelade där utan även kända. Många frilands tekniker som är och jobbar på festivaler är faktiskt inte storföretagare utan småföretagare. Jag har märkt att vi småföretagare har ofta blivit underskattade av de som jobbar på större företag. Jag va med om inhyrd hump riva en konsert i kristianstad där det va gula lastbilar inblandade där en tekniker börja förklara för mej hur man fullade ihop DMX kablar sen kom hanmed komentaren sär det försvårt för dej så kan du annars bära stolar. När jag rullade ihop kablen så och han godkände den så kom komentaren du är inte helt kass. Det är ett betende som jag anser att behöver ha. Jag har varit med om liknande med andra stora företag. Oftast är det yngre tekniker som har den instälningen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Christoffer jag jobbar på alt ifrån konferens gigg till konsert gigg där oftast utrustningen kommer från uppdragsgivaren. (Ägaren) utav tekniken kan man väll säga att VDn är som e högsta hönset men i sin tur inte är någon tekniker.
Det finns ju många olika lösningar oftast när det e små företagare som äger tekniken brukar dom va med själva ja för då är man oftast tekniker själv.
Enligt tråden så tycker jag absolut inte att det e fel på den men beroende på hur petig man ska så börjar vissa inlägg bli lite offtopic
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

OKej, men då är vi ganska överrens ändå. Så länge de handlar om gigg me småföretagare så är ägaren med. Annars inte i de flesta fall.. Vissa inlägg är lite off topic. Men att säga att tråden har spårat ur för längesen ser jag som en viss skillnad mot att vissa inlägg är off topic....
//Carpvik

Joel Lundgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 22 maj 2006, 20:13
Presentation: Ljudtekniker, production manager, monitor - London UK
Ort: London UK

Inlägg av Joel Lundgren »

Jag skulle gärna villja veta vad ni tycker kan klassas som " små firmor ".
Joel Lundgren

Patrik Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:59
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik Nystrand »

När det gäller festivaler och stadsfester har jag liten erfarenhet , men jag kan tyvärr tänka mig att det går till som skrivs i första inlägget . Däremot
har jag erfarenhet av revyer och krogshower och tyvärr måste jag nog säga att mycket av den negativa attityden mot oss ljud o ljustekniker beror på oss själva ! Nu sticker jag ut hakan en bra bit det vet jag , men det finns tyvärr en självgod och kaxig attityd hos många i det här skrået .
Det gör att många arrangörer har taggarna utåt redan innan man börjat prata med dom . Dom ser redan bilden av en svartklädd arrogant hästsvansbeklädd snusmumrik med solbrillor inomhus och Cocacolaflaskor
i båda händerna innan man gjort entre ..... Flera av dom ständigt återkommande gigen jag har fick jag från början tack vare att den tidigare teknikern gjort sig omöjlig och då har det inte gällt pris eller kompetens .
Tvärtom har det ofta varit riktigt duktiga tekniker , men dom har inte kunnat samarbetat med regisören och producenten . Man får nämligen inte glömma att det är dessa som har huvudansvaret för gigget . Visst får man bita sig i läppen många gånger och det finns naturligtvis gränser för hur långt man får sträcka sig när det gäller kompromisser , men kan man på ett lugnt och sakligt sätt argumentera för sin sak så brukar dom ge med sig....
Man får heller inte glömma premiärnervernas betydelse. Många i ensemble och övrig stab känner sig utlämnade när det gäller tekniken . Den har stor betydelse för resultatet och dom har noll koll och är helt i händerna på teknikerna när showen väl startat . Detta gör att om teknikerna är arroganta och kaxiga så spär detta på den redan spända situtionen . Vi måste vara lite "dadda" åt artisterna vare sig vi vill eller inte... :wink:

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Joel Lundgren skrev:Jag skulle gärna villja veta vad ni tycker kan klassas som " små firmor ".
Små firmor anser jag sånna med en till tre anstälda.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Marcus Jönsson skrev:
Joel Lundgren skrev:Jag skulle gärna villja veta vad ni tycker kan klassas som " små firmor ".
Små firmor anser jag sånna med en till tre anstälda.

En firma med 10 ansällda och en JBL Eon rigg tycker jag är en liten firma.
En firma med 192 meyerlåder och 1 anställd tycker jag är en stor firma.

Känns som att utrustningen bestämmer om det är en "stor eller liten" firma.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja denna tråd tog ju inte riktigt vägen åt det håll jag trodde. Men det spelar väl egentligen ingen roll. Det är kul att även andra saker ventileras. Men att lägga tid på att fundera varför inte Per Eriksson är på alla gigg som har saker från Starlight är väl ändå på gränsen till korkat?

Med den gängse definitionen av småföretag hamnar nog alla utom ett par ljud och ljusfirmor i det facket. Upp till 19 anställda är den vanliga definitionen, men det är klart i denna bransch så är siffrorna kanske 1/10 så stora som de är i de flesta andra branscher. Annars håller jag med Friberg, det är utrustningen som räknas.

Marcus: Du måste nog försöka förstå lite ironi.

Carl: "Vad jag menar med mitt inlägg är att jag ofta inte varit på gigg där nån tekniker ägt tekniken som är på själva gigget." Nu kanske jag har fått problem med läsförståelsen på äldre dar men detta är minsann inte helt lätt att förstå heller.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Marcus: Kvalitet på arbetet man utför åt andra är inte problemet. Kvaliteten på personaladministrationen brukar vara värre. När jag hade bytt upp mig från 5 till 200 kollegor blev jag bli uppriktigt förvånad över att lönen dök upp och var korrekt 12 av 12 månader det första året.

Vidare är det oftast så att ägaren, som har ett personligt intresse i firmans ekonomi, och jobbar massivt för mycket, inte sällan med pengar bredvid kassan, ofta verkar förutsätta att hennes eller hans anställda ska jobba och känna likadant, trots att de lyfter lön och inget annat (inte ens OB *fniss*) för sina insatser. Står man på sig och hävdar de rättigheter som är rent självklara i övrigt arbetsliv blir man betraktad som osolidarisk. Därifrån till att stå med mössan i hand och skrapa med foten för brukspatron är det inte långt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Joel Lundgren skrev:Per : Jag förstår dig och kan inte annat än att hålla med dig!!
Mycket roligt med humpnissen´som trotsade, haha

David Wennberg: Du hade väll roligt med oss muppar på Accelerator?
även om det blev en 24:hour day

mvh joel
David Wennberg jobbade inte på Accelerator vad jag vet. Däremot var jag upp till sthlm och jobbade med Etech så du kanske blandar ihop oss? Eller så är jag som vanligt helt ute och cyklar. :)

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Joel Lundgren skrev:David Wennberg: Du hade väll roligt med oss muppar på Accelerator?
även om det blev en 24:hour day

mvh joel
Som Henrik säger vet jag inte vad du pratar om :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:31

Inlägg av Anders Karlsson »

En kontraktsbilaga/rider skickas vanligtvis ut tillsammans med kontraktet, för underskrift.
I annat fall har man gjort ett avtal, muntligen eller i skrift, som stipulerar vilka kostnader som skall hamna hos arrangör respektive Artist/management.
Den arrangör som gjort minst en konsert vet att det finns någon form av kravspecifikation tillhörande kontraktet.
Det kan således inte vara någon överraskning att det dyker upp en kanallista/riggingplot/teknisk spec etc.

Jag anser heller inte att det är upp till den lokala leverantörens omdöme eller arrangörens plånbok att avgöra vad som räcker till för Artisten i fråga. Hur skall en lokal ljudtekniker/stage manager veta om si eller så många lådor täcker behovet för en specifik show? Hur många monitorsystem? Följespotar eller inte?
En Artist som framför sitt verk vill naturligtvis framstå i så bra dager som möjligt, för sin publik som betalat för att se honom/henne/bandet. Jag säger inte att alla turnerande PM/tekniker har full insikt i det exakta behovet för just deras Artist, men till syvende och sist är det ändå där beslutet ligger och inte hos arrangör/lokal teknikleverantör.

Att en Artist som är ”headline” får ställa större krav är inte heller någon skräll – så har det varit i alla tider. Skulle snarare säga att det är betydligt mindre hierarki nu än vad det var för 10-15 år sedan.
Att andras liv blir jobbigt – Tja, börja grina då... Som lokal supplier HAR du ett serviceyrke, det är bara att hacka i sig eller byta jobb. Därmed inte sagt att man obefogat skall ”ta skit” från en Amerikansk PM med hemlängtan och för liten *****...

Att ”anta att det är 6 pers i crewet” känns inte så genomtänkt. De flesta kontrakt jag sett har antal rum specificerat i de fall arrangören skall stå för detta. Assumption is the mother of all fuck-ups...

I min bok kan man absolut få fler chanser så länge man visar rätt attityd/vilja och är en ”team player”.
De som skriker högst och avfärdar nybörjare med en syrlig kommentar är förmodligen samma slags människor, dvs de som själva saknar erfarenhet och/eller har bristande självförtroende. Det resulterar ju inte helt sällan i att man sänker andra för att själv framstå som bättre.

My two cents worth...

Anders.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hej Anders!

Vi har aningens olika bild av verkligheten kan man konstatera! Mycket av det du skriver håller jag med om, det är knappast är en överaskning med en rider. Att det vanligtvis är så att arrangören står för "alla" kostnader är inte heller en överraskning, däremot kan nog en arrangör känna sig rätt fintad när man köper en akt och tror att den hög med saker man hyr från en av ljud och ljusuthyrare ska räcka. Sen visar det sig att för att det överhuvudtaget ska gå att spela så måste akten trassla upp en massa saker som inte näms med ett ord den dag kontraktet undertecknades. Fler punkter, mer ström kan vara exempel på saker och ting som dyker upp. Produktionenens utseende och därmed spec finns nog rätt sällan när man bokar ett gigg är min gissning men jag kan givetvis ha fel.

Men du har rätt, i 99% av fallen så sköts detta på ett bra sätt och alla vet om saker och ting i förväg. Men faktum kvarstår; detta är den enda bransch där köparen av tjänsten (eller vad man nu ska kalla det) förväntas göra saker förutom att betala räkningen annars blir det jävlar i min lilla låda inget gigg. Och det är just attityden som är så fantastiskt konstig tycker jag.

Headliner krav: Återigen, är det inte konstigt att rättfärdiga något som är fel med att "så har det alltid varit" eller "det var ännu värre förr i tiden"?

Andras liv blir jobbigt; Det är inte jag som supplier som lider, jag gör ju bara mitt jobb. Problemet är när headlinens krav inkräktar på andra akters möjlighet att göra ett bra jobb. Som supplier så är innebär det att man ska serva alla tycker jag. Inte bara den akt som råkar spela sist just detta år, även om de givetvis får störst uppmärksamhet. Vem vet, nästa år kanske lokala pissbandet blivit headline...

Och visst att anta ett visst antal pers i ett crew är orutinerat, snudd på korkat. Men återigen, det har hänt och kommer hända igen.

Jag håller definitivt med om din inställning om rookies, tyvärr tror jag att rätt många också håller med om att det finns rätt mycket av det jag beskrev i min ursprungliga post.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:31

Inlägg av Anders Karlsson »

Hej Per!

Ja, jag är ju oftast den som kommer med gästande produktioner numera, men jag har även gjort massor av "supply"-gig tidigare.

Vad gäller "headline"-biten så är det som jag skriver att det HAR blivit lite coolare. Man sätter inte andra på pottan, medvetet, för att själv framstå som lite vassare, vilket inte var helt ovanligt tidigare.
De som fortfarande ställer till det för de andra banden är oftast band mitt i utförslöpan, tycker jag.
Jag tycker dock inte att det är konstigt att det största/mest publikdragande bandet som spelar klockan 23:00 får mer tid/resurser än det lilla bandet som inleder festivalen klockan 13:00, även om jag anser att man absolut kan göra det utan att eliminera det "lilla bandet"...
Hålla tider, ge varandra plats att arbeta på etc är väl lämpliga tecken på att visa hänsyn.

"Always be careful which toes you step on today, cause they might be attached to the foot that kicks you in the ass tomorrow..."

Likaväl som det finns PM/tekniker som inte alltid sköter sitt jobb finns det en del arrangörer/festivaler som lämnar en del övrigt att önska.
Att, som ansvarig för en Artist, komma till en konsertplats/festival och göra ALLT jobbet själv, eftersom arrangören inte har någon som sätter staket, sköter backstagesecurity, fixar loger etc etc etc känns sådär. I de fallen har jag inga sympatier för att arrangören går på en mina ekonomiskt. Jag är gärna behjälplig med goda råd och tips men då skall det vara till någon som lyssnar, lär och tycker att det är intressant att vidareutvecklas. Inte till någon som ser mig som en gratis kunskapsbank/problemlösare.

Klart att vi uppfattar saker och ting olika, men annars blev det ingen diskussion... ;)

Anders.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster