Vem och vad levererades??

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
JohannesOlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 29 okt 2005, 17:11
Presentation: LD/Ljustekniker Estrad Södertälje.
Kör Cobalt/Congo som favoritbord.
Ort: Järna
Kontakt:

Inlägg av JohannesOlsson »

Visa framfötterna! och vara billiggare!
Det enda som hjälper...

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Nille skrev:Visst!

Men hur gör man när man inte ens få frågan??
Visar att företaget existerar genom annonser eller något!

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Nej men man måste våga satsa, vet inte en kund att du finns så går dom till de dom vet finns. Man ska aldrig tro att kunder bara börjar rasa in så fort man registrerat ett företag, för så är det inte. Visar man inte att man finns, ja då får man ta konsekvenserna av det hela!

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Själv ska jag trycka upp tröjor, ett par stycken och lite flyers!

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Rikhard skrev:Själv ska jag trycka upp tröjor, ett par stycken och lite flyers!
Tryck inte, det är för orginellt. Bordera istället. Billigare snyggare o slittåligare:D Det har vi gjort iaf på våra piketröjor.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Lydnill skrev:
Rikhard skrev:Själv ska jag trycka upp tröjor, ett par stycken och lite flyers!
Tryck inte, det är för orginellt. Bordera istället. Billigare snyggare o slittåligare:D Det har vi gjort iaf på våra piketröjor.
Bordera är det de man gör på en bordell då eller? :lol: 8O :roll: :roll:

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Gustaf(KMD) skrev:
Lydnill skrev:
Rikhard skrev:Själv ska jag trycka upp tröjor, ett par stycken och lite flyers!
Tryck inte, det är för orginellt. Bordera istället. Billigare snyggare o slittåligare:D Det har vi gjort iaf på våra piketröjor.
Bordera är det de man gör på en bordell då eller? :lol: 8O :roll: :roll:
* a s g * :lol:

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 07:04
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Visa framfötterna! och vara billiggare!
Det enda som hjälper...
Visst det kanske är något som hjälper att vara billigare!!! Men denna branch måste snart sluta att (ursäkta ordvalet) ****...
Snart tror ju folk o fä att teknik i alla dess former (Ljud,Ljus,Scen) är jätte billigt och så har vi skällva satt oss i skiten o får slava för skit peningar. Det är ju inte direkt billigt att driva föerat i denna branch med all utrustning.

Tyvärr är det så.

Sattsa istället på en personlig och god kund kontackt o vissa att man är proffisonel och seriös. Så kommer ens företag att växa sakta MEN säkert.

O det är bevisat! Stora imperier rasar... tänk på det 8)
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Re: Vem och vad levererades??

Inlägg av Henrik Öberg »

Nille skrev:Hej på er!

Det är lite "ledsamt" att behöva vara grinig så här i mitt första inlägg på denna "grymt coola" lista.

Här är vad som hänt;

Årligen brukar det vara lite "hålligång" på torget på första advent, lite sång, lite musik etc.
Det brukar alltid vara lokala företagare som har uppdraget att "ljuda och ljusa" MEN inte i år (antar jag).
Nån (starlight??????) hade hängt upp "bruna" högtalare, vet ej sort, nån som vet?, på vevstativ som inte jag sett i Sala förr.
Man kan väl tycka att det lät ok men det hade det gjort med lokala saker också!!!!
Varför får inte VI som bor i området förfrågan först??
Jag hade gjort det minst lika "snyggt" och förmodligen billigare.
Vad kostade inte bara transporten????

Tråkigt att de stora får alla jobb :-(

Vad skall vi göra?

/Nille

PS. förlåt för mitt "gnälliga" första inlägg DS.
bruna säger du, då var det nog DOSCar.. kommer från UA- och efter som du bor i sala så är det troligast att det var FAS som levererade det...

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Tips: Ställ frågan direkt till de som bokar och berätta att du finns!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

När det gäller komunala jobb, som kommunerna arrangerar finns del lag på att offertförfrågan ska skickas, alla som anser sig kvalificerade att leverera kan lämna offert, då har alla samma chans att bli antagna, oftast "vinner" den som har lägst pris...

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Måste säga att tråden verkligne inte hamnat där den skall vara, iaf vissa av inläggen så om någon moderator kunde dela på tråden så vore det fin fint, vi vill fortsätta diskutera "marknadsföring"!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: Vem och vad levererades??

Inlägg av David Wennberg »

Nille skrev:Hej på er!

Det är lite "ledsamt" att behöva vara grinig så här i mitt första inlägg på denna "grymt coola" lista.

Här är vad som hänt;

Årligen brukar det vara lite "hålligång" på torget på första advent, lite sång, lite musik etc.
Det brukar alltid vara lokala företagare som har uppdraget att "ljuda och ljusa" MEN inte i år (antar jag).
Nån (starlight??????) hade hängt upp "bruna" högtalare, vet ej sort, nån som vet?, på vevstativ som inte jag sett i Sala förr.
Man kan väl tycka att det lät ok men det hade det gjort med lokala saker också!!!!
Varför får inte VI som bor i området förfrågan först??
Jag hade gjort det minst lika "snyggt" och förmodligen billigare.
Vad kostade inte bara transporten????

Tråkigt att de stora får alla jobb :-(

Vad skall vi göra?

/Nille

PS. förlåt för mitt "gnälliga" första inlägg DS.
Hej Nille!

Först och främst, välkommen till forumet! Nummer två, bekymra dig inte för att ditt inlägg är "gnälligt"! Jag tycker dessutom inte att det är gnälligt, klart det är trist att du inte får ett jobb som du enligt dig kunde gjort bättre och antagligen billigare dessutom - det låter ju som att du borde ha jobbet istället för UA/FAS/vem det nu var.

Jag tycker man kan dela upp den här frågan i två problem. Nummer ett, hur får jag kunden att uppmärksamma min firma?

Nummer två, varför fick firma X, Y eller Z jobbet när jag hade kunnat göra det bättre och billigare? Den gamla hederliga svenska avundsjukan? Faktum är att man inte har något att säga till om i de flesta fall. Det gäller på samma sätt när det är dags att stänga ner lokala Konsumbutiken för att Coop öppnar köpcentrum en bit bort, det är tillgång och efterfrågan som gäller. Antagligen har UA/FAS eller vem som nu supplyade (snodde ditt jobb heter det inte, även om en del ser det så) någonting att erbjuda som du inte har, eller så beror det helt enkelt på att kunden inte vet om att du finns (se punkt 1 :)). Marknadsanalys. Marknadsanalys, marknadsanalys, marknadsanalys!

Finns behovet att ett till företag som säljer morötter eller finns det redan 30 företag i kommunen som gör det? Finns det en marknad för ett till svenskt bilmärke förutom Volvo och Saab? Ja, visst gör det det! Koenigsegg! De är dock väldigt exklusiva och finns i liten skala. Vad är ditt företags profil? Vad erbjuder du kunden som inte din konkurrent har?

Mrfolo: Nej, det är inte direkt billigt att driva företag i den här branschen - det är därför jag rekommenderar folk att inte starta eget. Det finns en del som lyckas däremot. Per Eriksson tycker en del är en skitstövel, det kanske delvis stämmer. Jag har bara träffat Per som hastigast två gånger och tycker att han verkar vara helt okej, även om det känns som att han jobbar för mycket. Per har dock förmågan att driva sitt företag som ett riktigt företag, istället för ett instresse som inte räcker till en skälig lön. Hur går erat företag? Kände du igen mig i fredags?

Zefram: Ligger inte Sthlm närmare Sala? Mina geografikunskaper är sådär, jag har dessutom för mig att FAS "bara" har dv-Dosc. Ska låta det vara osagt!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Re: Vem och vad levererades??

Inlägg av Gustaf Tydén »

dawen skrev: Zefram: Ligger inte Sthlm närmare Sala? Mina geografikunskaper är sådär, jag har dessutom för mig att FAS "bara" har dv-Dosc. Ska låta det vara osagt!
Fas har bara dv-doscar som är bruna, sen har det en hög adamsson och lite prophon mm.

Kan det inte vara så att Sala scenljud gjorde jobbet då? det känns ju som att de är närmast.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har inte järnkoll på vem som har vad. Sala scenljud låter väl vettigt, om de samarbetar med UA eller äger L'Acoustic-prylar.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det finns som sagt bättre sätt att göra sig synlig än (dyra) annonser. Ta reda på vilka personer som står bakom arrangemangen du vill åt, ring dem, bjud dem på lunch och snacka jobb. Personliga kontakter är ALLT! Jag har personliga kontakter som har gått igenom 3-4 olika jobb under den tid jag känt dem och kommit till mig med uppdrag hos alla de arbetsgivarna.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster