Vem och vad levererades??

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

dawen skrev:Janne: Men, det är väl så att oavsett om man lagar mat eller spikar plank så finns det människor som lever på en liknande sysselsättning?

Vad gör vår bransch unik?
dawen, om jag säger så här, få se om det kan åskådliggöra vad jag menar:
- Hur många kan laga mat?
- Hur många kan slå i en spik?
- Hur många vet vad en XLR är?
- Hur många KAN och FÅR hänga saker över publik?

Som jag sagt tidigare i ngn lina. Det finns massor av advokater och ändå kan dom ta 1500 - 3000 i timmen. Hur många ljud och ljustekniker finns det? Hur många vet hur man kopplar en Loadstar och vad säkerhetsföreskrifterna säger? Och VAD håller vår timpenning nere på mindre än den som kan byta däck på min bil?

Vi måste bli stoltare över det vi gör och INSE att vi har UNIK kunskap!!!
Och där måste alla vara med varesig man är på en teater, liten discofirma eller stora turnekolossen!
Jan P.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men det är lite intressant från mitt perspektiv, som varken känner er eller forumet, att man nästan med 100% säkerhet kan säga att om Dawen tycker att det är ok med "gratishump" så kommer Janne och Lightguy tycka att det är kass, och de få trådar jag har träffat på där ni diskuterar saker så är förhållandet i väldigt stor grad det samma.

Nästan lite troll-varning i vissa fall. Tänker inte ta upp några exempel men när man inte driver diskussionen vidare utan bara tycker saker som är tvärtemot utan att kunna bygga under dessa med fakta tycker jag att det är på gränsen.

Gällande mina frågor till loudnlight är det inte frågor om ett band. Det hade jag hoppats skulle märkas, men så kanske inte är fallet. Jag ber om ursäkt i så fall, i vlket fall som helst har det inte i denna tråd att göra. Sorry.

I rest my case.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Skillnaden mellan en advokat och en ljustekniker är rätt stor på fler än ett sätt. Framförallt så sitter dom i en position där dom tjänar rätt grova pengar åt företagen som anlitar dom. I vårt fall så ses vi som en del av en kostnad för att göra en produktion möjlig, inte som en intäktsgenererande del av verksamheten, i alla fall för det mesta.

Har ingen koll på timdebiteringar för advokater men jag gissar att dom riktigt duktiga LD:na som verkligen gör de stora giggen internationellt inte ligger långt efter en stjärnadvokat i arvode. Problemet i detta fall är att Sverige har en för liten marknad för att det ska kunna bli några sådana nivåer på arvodena. Pengarna totalt sett är för små i branschen, t ex så säljer skivindustrin för en dryg miljard i Sverige, det är småpengar i de flesta andra branscher.

Men visst Janne, det är intressant att det är så svårt att pressa upp timdebiteringen, jag är dock inne på Dawens linje i detta fall, när det gäller volontärer. Festivalen hade inte blivit av om man skulle betala för all arbetskraft som går åt. Kvalificerade tekniker är en sak, de ska ha betalt men någon som knuffar lådor ser jag faktiskt inte någon anledning att betala, varken ur branschens synvinkel eller ur festivalledningens.

Dina exempel åskådliggör inte för mig nåt mer än det faktum att det
"drabbar" fler kockar än ljustekniker när en festival tar in volontärer för olika uppgifter.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ECJ skrev:Har ingen koll på timdebiteringar för advokater men jag gissar att dom riktigt duktiga LD:na som verkligen gör de stora giggen internationellt inte ligger långt efter en stjärnadvokat i arvode.
Aldrig. Visst är det bättre pengar än vad en vanlig ljustekniker gör, men riktigt duktiga advokater tjänar mycket, mycket större pengar.

Jag tror för övrigt att du inte behöver oroa dig för troll. Både Lightguy och Janne brukar underbygga det de tycker med ganska bra fakta.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Janne skrev:dawen, om jag säger så här, få se om det kan åskådliggöra vad jag menar:
- Hur många kan laga mat?
- Hur många kan slå i en spik?
- Hur många vet vad en XLR är?
- Hur många KAN och FÅR hänga saker över publik?

Som jag sagt tidigare i ngn lina. Det finns massor av advokater och ändå kan dom ta 1500 - 3000 i timmen. Hur många ljud och ljustekniker finns det? Hur många vet hur man kopplar en Loadstar och vad säkerhetsföreskrifterna säger? Och VAD håller vår timpenning nere på mindre än den som kan byta däck på min bil?

Vi måste bli stoltare över det vi gör och INSE att vi har UNIK kunskap!!!
Och där måste alla vara med varesig man är på en teater, liten discofirma eller stora turnekolossen!
Du har en bra poäng där.

Anledningarna jag ser till att lönerna är så låga är att det alltid finns företag som gör jobb lite för billigt, eftersom de helt enkelt har för dålig marginal på de jobb som de gör. Det finns lite för många aktörer för branschen och de erbjuder lite för likadana tjänster.

Däremot finns det en del företag som erbjuder lite andra saker och verkar ha det lite enklare att få det att snurra. Spectra och UA erbjuder hög kvalitet medan Starlight erbjuder helhetslösningar på egen hand och detta även om det är stora mängder utrustning och personal som går åt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Varför vi inte kan ta typ 2000 / timme som tekniker, humpare, ja vad det nu är, även fast giget är enormt är för att 500 + moms / timme har blivit en standard. Hur priserna sattes har mycket med dom som började under 80 och tidigt 90-tal att göra, dom satte kanske inte 500 + moms, men det har blivit en standard! Nog tror jag att man kan ta ut 2000 + moms per timme, om man bara kan sin sak och kan bevisa det, en viss dj jag arbetat med fick ca 10000 + moms / timme!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Vad har en DJ's gage med vad du får för att flytta på casear att göra? Jämför du dig med Gessle också?

Allvarligt talat, 500 pix plus moms i timman är riktigt bra betalt om man har hyfsat att göra. Om kan fakturera 20 timmar i veckan betyder det en månadslön på ca 20 000 netto. En vanlig hantverkare fakturerar kanske 300-350 kr timma och det är väl närmast detta vi ska jämföra oss med. Det tror jag de flesta proffs kan fakturera utan för mycket gnäll. Eller?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Rikhard: Problemet är att om du vill ha 2000 kr per timme så är du inte bra nog att motivera den kostnaden. Det finns de som är ungefär lika duktiga som gör jobbet för mindre pengar.

Anledningen till att folk gör jobb för mindre pengar har nog att göra med att den här branschen är lite överetablerad.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

sen känns det lite som de bygger på orts placering med..

/polkaz

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ahrm, alltså. Många fiffiga ord och en del brist på insikt, och legendariska stavfel.

Jag är kluven till det här med gratisarbete -- visst är det inga problem för mig som har ett annat, välavlönat jobb att putta cases och slanga MILO på Hultsfred eller Arvika men det skulle i en Bättre Värld(tm) ta jobbet från någon som behöver leva på att putta cases.

Nu är ju den världen långt borta, så jag ser inget större problem, men om det vore som så att jag inte ännu hade insett att med mina begränsade kunskaper så försörjer man sig inte i ljudbranschen, så hade jag aldrig jobbat gratis -- på den tiden jag jobbade med det här så fanns inte gratisjobb på kartan (utom när min chef hade tagit för lite betalt och jag var dum nog att jobba för skämtpengar).

Jag är faktiskt ganska noggrann med att inte "ta" jobbet från någon oavsett om det är Firma Gul eller Brun -- det jag gör förutom att putta cases i lera i nedlagda bruksorter är bara sånt som inte skulle bli gjort alls annars -- spex eller motsvarande.

Äh, mycket irr. Det som till sist gör att jag vill jobba som gratisfunk på Arvika eller Hultsfred är att det inte är nån jävla stadsfestival som finns till för öltält och handlare utan att det faktiskt är för musiken som man gör festival. Det är en viktig skillnad. Det och att jag har jävligt kul med forumfolk och andra medans vi puttar cases och ger varandra munkar.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

På tal om det, det är läge att fler hittar Al-Jafaris munkfritös.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

De är inte så svåra att hitta, leta efter fällda brytare i elskåpet.

(om det inte är alternativscenen på Arvika förstås (hej TommyToad!))
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ahrm, alltså. Många fiffiga ord och en del brist på insikt, och legendariska stavfel.
Syftandes på?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Folk som inte kan stava? I övrigt en sammanfattning av tråden från någon slags fågelperspektiv.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hm, när man läser hela tråden så inser jag vad du menar. Kan kanske vara bra att kunna stava innan man försöker sig på affärsverksamhet. På tal om seriösitet.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Eftersom vi inte pratar om vad som levererades längre kan ju de som är intresserade av att diskutera gratisjobb/funktionärsarbete/låga löner som kulturarbetare starta en ny tråd :)

ECJ: Att driva ett företag har ingenting med att stava rätt att göra. Visst, om ens företag ska uppfattas som seriöst är det en fördel om de inte har allvarliga stavfel på sin hemsida exempelvis, men gör man de jobb man gör jättebra så bryr sig inte kunder om hur man stavar, det tror jag åtminstone inte. För övrigt heter det seriositet, väl?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

O ja skillnaden mellan den svenska branschen och den amerikanska branschen ar valdigt stor.
Nar vi pratar om tillexempel Eurovision som ett stort gigg sa ar det vardags mat for dom stora firmorna har.
En kolega som jag hade en handover med har programerar lyse for en storre firma i USA.
Han gor mycket press realeser och stora coporate events i bla Vegas.
I alla fall sa tar dom grymt bra betalt for vad dom gor - han var bla med pa ett gigg for Playstation dar dom hade en budget pa 6 millioner dollar pa bara lampor och sedan tillkommer all personal kostnad utover det.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

loudnlight---
som sagt de största firmorna i sala... jag vetinte hur stor din firma är men scenljud är inte så litet... den är inte stor men bra mycket större än "den lokale disco leverantören"....

mvh// martin
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

ECJ skrev:Skillnaden mellan en advokat och en ljustekniker är rätt stor på fler än ett sätt. Framförallt så sitter dom i en position där dom tjänar rätt grova pengar åt företagen som anlitar dom. I vårt fall så ses vi som en del av en kostnad för att göra en produktion möjlig, inte som en intäktsgenererande del av verksamheten, i alla fall för det mesta.

I vartenda fall jag känner till KOSTAR advokaten rätt grova pengar för företaget...
Jan P.

Roger Lander
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 18:44

Inlägg av Roger Lander »

Barni (Woxx) skrev:loudnlight---
som sagt de största firmorna i sala... jag vetinte hur stor din firma är men scenljud är inte så litet... den är inte stor men bra mycket större än "den lokale disco leverantören"....

mvh// martin
@barni/loudnlight:

Scenljud eller Sala Scenljud som det hette förut var i mitten av nittiotalet faktiskt större än Music & Lights... idag är Scenljud en något minde firma men som fortfarande gör en hel del lite "större" jobb. En fråga:
Exakt hur mäter man storleken på en firma i PA branschen? är det antalet heltidsanställda eller hur mycket prylar man har eller vilka jobb man lyckas suga åt sig?
Intressant fråga då det finns enmansföretag som gör större turneér och vise versa.

//Roger
Roger Lander
Sala Scenljud
Music & Lights
Livesound
Scen & Nöjesproduktion
Frilans
F:
F.O.H
Monitor

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster