Vem och vad levererades??

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag jobbar gärna 4-5 timmar innan festivalen och ungefär samma tid efter för att få gratis inträde för 700-800 + mat.

Att man får jobba med några av dom största i branschen (som jag tveklöst inte skulle få göra annars) och lära sig ett och annat är inte heller fel.
Men janne, om du anser att det är så lätt i branschen att anställa folk så har du en här som gärna jobbar mera. Bara PM:a.

Vet inte om du gör så stora produktioner som Arvikafestivalen trots allt är, men jag är tacksam för all sorts arbete med branschanknytning.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

dawen skrev:Janne: Försäkring finns på allting, även utrustning du hanterar. Jag goofade i somras och körde sönder en skylift.

Jag tror att problemet med låg status i den här branschen inte beror på "gratisjobb" vad avser funktionärsarbete och liknande. Jag tror att boven i dramat är människor med vanliga jobb som på sidan av sysslor med grejor de tycker är kul, mest som ett intresse. De upptäcker att de inte bara kan ha prylar för att det är kul utan dessutom kan hyra ut dem någon lördagkväll då och då. Det förlorar företag på!

Att en och annan blivande ljud- och ljustekniker humpar på en festivalscen, det tror jag mer handlar om att några tekniker här och där har lite enklare dagar lite oftare.
Då lönade det sig mao inte att ta in dig för lite matpengar... :-)
Jag säger ju, hyr erfaret folk, betala vad det är värt, det är bättre för alla och fr.a. branschen som lider av aldrig bli "på riktigt" som de flesta andra jobb.
Antagligen hade 10 kronor mer i inträde betalt sig...
Jan P.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Janne, hur har du tänkt dig att branschen ska överleva om man hela tiden ska anlite erfaret folk. Det optimala måste ju vara att det finns ett gäng som har god erfarenhet men att man även låter yngre förmågor vara med och jobba me killarna med erfarenhet för att de yngre ska lära sig och utvecklas till duktiga humpers, riggers, tekniker osv. Eller är jag ute och cyklar...
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Skulle samtliga funktionärer på en medelstor musikfestival i Sverige vara betalda, då skulle biljettpriset snarare fördubblas. Sad but true.

Som sagt, jag tror inte att branschens "på riktigt-problem" beror på funktionärer som arbetar för mat och inträde, för då borde väl ändå problemen i branschen framför allt dyka upp sommartid?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Carpvik skrev:Janne, hur har du tänkt dig att branschen ska överleva om man hela tiden ska anlite erfaret folk. Det optimala måste ju vara att det finns ett gäng som har god erfarenhet men att man även låter yngre förmågor vara med och jobba me killarna med erfarenhet för att de yngre ska lära sig och utvecklas till duktiga humpers, riggers, tekniker osv. Eller är jag ute och cyklar...
Givetvis. Se tidigare inlägg så har du mitt svar på det.
Men när är du yngre förmåga och när tar det slut....

Man biter sig i ar..et om man tror att vår bransch är så himla unik mot andra. Vilken annan bransch måste ha gratisarbetare?
Fortsätter vi så, blir det aldrig nån rätsida på detta.

Yes, jag jobbade också som frivillig i början men så fort jag kunde börja ta betalt var det slut på det. Har sedan dess levt på detta och aldrig varit utan jobb. Snarare tvärtom...

Och dawen, skilj på funktionärer och funktionärer!!
Jan P.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Janne: Jag håller med dig men orkar inte bråka mer om detta!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Janne: Men, det är väl så att oavsett om man lagar mat eller spikar plank så finns det människor som lever på en liknande sysselsättning?

Vad gör vår bransch unik?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Som nykomling på detta utmärkta forum undrar jag efter att ha titta på lite äldre trådar om det kan vara så att Janne och dawen och kanske även Lightguy säger emot varandra bara för att det ska vara så? Låter konstigt att man verkligen tycker tvärt emot i precis alla frågor?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ECJ: Tycker tvärt emot i precis alla frågor, det är väl lite att ta i? Eller har du kanske läst alla trådar på forumet? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Barni (Woxx) skrev:
Bor i sala och jobbar med de två stora firmorna (scenljud och SON)
)
Är Scenljud stora??? Fy vad stor jag blev på en gång (Det viste jag inte
tack för upplysningen)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

loudnlight: Det beror ju givetvis på vad man jämför med, som allt annat. Jämför du med amerikanska företag så är ju Starlight, UA och Spectra alla tre ganska små firmor.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

loudnlight: Hur gick det med spelningarna för det där bandet i Stockholm i somras? Blev det av?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

ECJ skrev:Som nykomling på detta utmärkta forum undrar jag efter att ha titta på lite äldre trådar om det kan vara så att Janne och dawen och kanske även Lightguy säger emot varandra bara för att det ska vara så? Låter konstigt att man verkligen tycker tvärt emot i precis alla frågor?
Det kan ju oxå vara så att vi säger vad vi tycker och har skillda åsikter! Jag håller starkt på mina åsikter. Det är ju faktiskt ett forum där man ska disskutera annars hade det varit ganska dött här eller hur!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

ECJ skrev:loudnlight: Hur gick det med spelningarna för det där bandet i Stockholm i somras? Blev det av?
Nu är jag inte riktigt med, om det är bandet från Gbg du syftar på så
blev det en del b.l.a Rock off på Åland.
Syftar du på DuoJag så jobbar jag inte med dom men vi träffas fortfarande när vi har möjlighet

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja det är Göteborgarna jag tänker på. Nä, jag hörde bara att du hade fixat en hel del gig åt dom under sommaren vilket jag antar att dom var jätteglada för. Sen har jag inte hört något så jag undrade bara om det blev så mycket spelningar som du hade sagt och om allt gick bra?

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

ECJ:har pm:at dej undrar vem du är eftersom jag själv inte har snackat
om bandet ifråga så skulle det va skoj att veta hur du har "hört" saker om mej (har du inte hört att dom söker ny trummis då?)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nä, jag hörde bara av en kompis till en kompis att de skulle göra en massa gig i bland annat Stockholm och att du (eller rättare sagt så snackade han om någon från Enköping som hade en ljudfirma som hette något i stil med ditt firma namn) hade fixat dessa, sen kollade jag av någon anledning på deras hemsida häromdagen och det verkade inte som om dom hade spelat så mycket i sommar alls? Bara nyfiken!

Jo, jag såg på hemsidan att dom letade ny trummis! Är dom nåt bra?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag tycker att Duo Jag är ett riktigt bra coverband, bra ös och bra publik kontakt!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Kan vi inte prata band någon annanstans?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

dawen!
Håller helt till 100% med dig!! :-)
Jan P.

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 62 och 0 gäster