Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :)

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :)

Inlägg av Daniel Andreasson »

1476446_715741645112261_1810123666_n.jpg

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Johan Fälth »

Lite over delivery kanske...

Downfill känns överkurs va?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Daniel Andreasson »

Ja något va, känns som om nån har tagit betalt för en sådär 6lådor för mycket, om det nu inte är en yoga kurs där folk ligger under Pat :) Detta är tydligen nån EDM fest ifrån svenska mässan GBG.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det tänkte inte jag på i förta han. Det jag tänkte på vad gör killen på stege när fullt laser ljus är i gång? Men som sagt det känns väldigt mycket lådor till en liten lokal.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Petterson
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 11:02
Presentation: Delägare av Scen & Nöjesproduktion sala. Syns sällan på gig men alltid på firmafesten.
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Anders Petterson »

Nej. Tyvärr ingen aning om vem som är ansvarig.

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Ser iofs ingen på stegen
Var nyligen på värsta over-kill gig jag vart med om, Rydell&Quick i en källarhåla. Lådor från golv till tak o åt alla håll. 3st D&B J8/sida. Rätt absurd ljudupplevelse, särskilt i början när det bara var galen bas och sången upplevdes som muspip

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Magnus Gustafsson »

En gubbe i ljusa byxor står högt upp på stegen. Huvudet ovan laserstrålarna.

/M
_________________
T b a

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Marcus Sandberg »

Fredrik Gräslund skrev:Ser iofs ingen på stegen
Var nyligen på värsta over-kill gig jag vart med om, Rydell&Quick i en källarhåla. Lådor från golv till tak o åt alla håll. 3st D&B J8/sida. Rätt absurd ljudupplevelse, särskilt i början när det bara var galen bas och sången upplevdes som muspip
Titta längst upp på stegen precis vid trossen så ser du en som står där.

Men jag skulle hänga upp 4-5st d&b T lådor med 3st Qsub
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Svante Gustafsson »

Får man lov att vara emot strömmen lite (som vanligt ;)?

Jag tycker tyvärr Sverige överlag utmärker sig i att ofta "snåla" på ljud till diverse evenemang.

Kan nog hålla med tidigare talare ang Rydell&Quick som är några av de som sticker ut här på hemmaplan och alltid gör bra intryck på mig när dom kommer med sin egna rigg. För att ta just ta Rydell&Quick som exempel så ligger dom antagligen över tillåten db-nivå men jävlar vad det gör mycket åt helheten när det blir lite driv på stället.

Jag tycker inte bara musik ska höras, den ska kännas! Jag går själv ofta på event utomlands och då gäller andra db-regler eller så skiter dom i det helt enkelt och det märks tyvärr alldeles förväll då event i Sverige bli så där lagom jantelags mesiga!

En kanske dålig liknelse..
En Hyundai i10 har 69hk och funkar alldeles utmärkt som bil i de flesta fall.
En bmw M6 har 560 hk vilket är åt helvete överdrivet om man bara ska köra i 80km/h.

I en av bilarna har man ett stort leende i under hela resan.. och kör troligen även lite över hastighetsgränserna (läs db)

Hyundai i10 är bilen som motsvara eventljudet i Sverige ;) Det fungerar men blir aldrig aldrig kul.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Jepp, R&Q är verkligen i egen klass när det gäller att leverera rocknroll-tryck, och fick förstås snabbt ordning på balansen. Finns det nån tajtare rock-akt ? (Nu pratar jag inte artistisk orginalitet eller sofistikation i mellansnacket)
Som sagt, fascinerande att uppleva sånt ljudtryck utan att bli hörselskadad, bevisar väl att db-reglerna borde differentieras efter frekvens ?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Mikael Thieme »

De gränsvärden som förekommer för ljudtryck i svenska kommuner, och resten av världen, är frekvensvägda. Det är själva poängen med A:et i dB(A). Och svenska gränsvärden är inte påfallande låga internationellt sett.
Jämförelsen med motorstyrka hade varit relevant om fortkörning direkt hade inneburit att skada en mängd andra människor - eller om mycket höga ljudtryck inte hade gjort det. Men riktigt så ser ju verkligheten inte ut.

För övrigt anser jag att hur trevliga och professionella R&Q än är så plockar de billiga poäng hos halvpackad publik genom att helt enkelt spela dumstarkt.

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Fredrik Thörn »

Tror inte det är just db nivån som gör att många ställen i Sverige upplevs som klenare än andra nattklubbar, det är nog mer att dom inte har satsat på bra ljud, bra akustik och inte alls funderat över hur dom hängt upp sina brukar här och var i lokalen.

Efter att flera år i rad besök samtliga klubbar på Ibiza, flera stora i Berlin däribland Berghain och en hel del andra i Europa och sedan varit på Berns i Stockholm och Push i Göteborg så märks det vilka som satsat på ljud och vilka som inte. Berns kan med sin F1 rigg få det att låta/kännas betydligt bättre/högre på samma db som Harrys i Örkelljunga får det att låta klen eller dåligt.

OBS Har inte besökt harrys i örkelljunga om det nu finns, bara ett exempel så ingen blir grinig.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Marcus Sandberg »

Fredrik Thörn skrev:Tror inte det är just db nivån som gör att många ställen i Sverige upplevs som klenare än andra nattklubbar, det är nog mer att dom inte har satsat på bra ljud, bra akustik och inte alls funderat över hur dom hängt upp sina brukar här och var i lokalen.

Efter att flera år i rad besök samtliga klubbar på Ibiza, flera stora i Berlin däribland Berghain och en hel del andra i Europa och sedan varit på Berns i Stockholm och Push i Göteborg så märks det vilka som satsat på ljud och vilka som inte. Berns kan med sin F1 rigg få det att låta/kännas betydligt bättre/högre på samma db som Harrys i Örkelljunga får det att låta klen eller dåligt.

OBS Har inte besökt harrys i örkelljunga om det nu finns, bara ett exempel så ingen blir grinig.
Något Harrys finns inte i Örkelljunga finns inte och chansen att harrys ska gå så lågt att etablera sig i Örkelljunga är väldigt liten. Det enda bra som kommer från Örkelljunga är gillekakor.

Men på tal om annat är det inte så att många krögare och de som har olika ställen vill inte betal för bra prylar och framförallt inte betala för en bra installation?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Michael Christiansen »

Mera F-1 till Örkeljunga - dom skulle bara må bra av det...!
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Kent Thorfalk »

Vad snackar ni nu för goja om Örkelljunga :wink:
Underbara bokskogar Vänliga människor och ja absolut goda kakor
Samt fantastisk pizza och nära till Danmark
Här finns ju allt man kan önska :D

Och störst av allt är ju att vi bygger era kundanpassade PDUer och annat trevligt just här i denna by.
Så kom igen vänner.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Marcus Sandberg »

Okej jag ger mej. Det kommer både goda gillekakor och kundanpassade PDUer från Örkelljunga.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Kent Thorfalk »

Ingen fara Marcus. Du är förlåten
Och vi har ju nu satt Örkelljunga ytterligare på PDU kartan i och med detta :D

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Svante Gustafsson »

Skit i Örkelljunga!

Nu vill jag att alla lovar att dom släpar med dubbla ljudanläggningar mot vad som hyrs ut och man får betalt för under hela 2014 för att sätta Sverige på kartan igen! Vi får räkna 2014 som en smekmånad mot Sveriges befolkning!

2015 tar vi betalt för allt extra och då kommer klubbar, event, festivaler och kunder som hyr aldrig vilja gå ner utrustning igen när dom fått veta hur det SKA låta!
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Michael Christiansen »

@ Svante

"släpar med dubbla ljudanläggningar mot vad som hyrs ut och man får betalt för under hela 2014"

Den s.k "Smekmånaden" har pågått i Danmark sedan 1992 och hyrpriserna har stigit runt 10% sedan dess.

Hur billigt ska det egentligen vara?

Ja ursäkta att jag kapade tråden, men nu blev jag lite störd...

Mvh

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nån som känner sig ansvarig för denna fina Vertec-rigg :

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har en nyfiken fråga varför banan forma när man har stackat ner till golvet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster