melodifestivalen -09

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är det inte dax att förnya hela den där cirkusen??? Snacka om repris från tidigare år....Inget nytt direkt

Å det där med ringandet/smsa för röstning blir bara värre och värre, Programledaren, ja va säger man om henne?!?! Var hon rolig eller....

Näää, in med lite nytänk som dom gjorde när dom flyttade detta från Storstan ut på Landsbygden! Det VAR nytänkande

Tack för ordet å skål på Er!! Gott med Wiskey ;-)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anton Gildebrand skrev:Jag reagerade på att det uppstod "mönster" på led-skärmarna vid kamerasvepningar, någon annan som tänkte på det här?
Sånt som händer...
//Magnus - Fegge & Mattes

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Mina reflektioner:

Två bra låtar, första (även om den inte hade någon vettig melodi), och emilias. På ljudsidan så störde vi oss lite på att sången lätt kom bort, t.ex. på emilias låt försvann gärna hennes sång (och då var det hd-tv, och surround), även om det överlag lät bra. På ljussidan så gillades det skarpt, i alla fall jag tyckte det var riktigt snyggt :)

(Vad vi däremot störde oss lite mer på var alla komprimeringsfel i bilden, men det vet jag inte om man ska beskylla svt eller bredbandsbolaget för..)

Petra Mede, störtskön =)

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Programvärdinnan tycker jag inte är ett dugg rolig i nåt av sina framträdanden, varken på melodifestivalen eller övriga arrangemang..
Sen det enda som var något vidare musikaliskt var ju Emilia och tick-tock kvinnan (Vad hon nu hette). Alcazar var väl okej, men i övrigt tycker jag det var total misär och jag fattar inte hur Uggleberget kunde ta sig så långt ???

Ljudmässigt kan jag nog inte uttala mig om eftersom det var via rutten kabel-tv, men ljuset var schysst.

Men jag tyckte mig se lite LED-kannor också, eller är det önsketänkande nu igen? :P
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Adam Ander skrev: Men jag tyckte mig se lite LED-kannor också, eller är det önsketänkande nu igen? :P
DTS Delta LED och Impression LED.... Men även lite andra


http://eyebrowdesigns.blogspot.com/2009 ... -2009.html
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Kan bara konstatera hur konstigt det egentligen är att tävla i musik. Och att produktionen som vanligt är imponerande!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mårten Sandin
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 00:11
Ort: Jönköping

Inlägg av Mårten Sandin »

Den största orsaken till att det blir sådana mönster vid kamerasvepningarna är för att dom använder HD kvalitet vid inspelningen och sändningen. HD är så otroligt mycket känsligare än SD (som vad den gamla standarden) och reagerar på så otroligt mycket mer...

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Mårten Sandin skrev:Den största orsaken till att det blir sådana mönster vid kamerasvepningarna är för att dom använder HD kvalitet vid inspelningen och sändningen. HD är så otroligt mycket känsligare än SD (som vad den gamla standarden) och reagerar på så otroligt mycket mer...
Till 99% säkerhet så är det inte HD utan SD produktion.
Tror att dom har Prismas OB 21 och den är inte HD.
Ljudbussen som används är väl SVT:s gamla ljud buss fast med ett nytt LAWO MC66 mixerbord.

Men som sagt bara säker till 99%, jag kan ha fel.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Tobbe Friberg skrev:
Mårten Sandin skrev:Den största orsaken till att det blir sådana mönster vid kamerasvepningarna är för att dom använder HD kvalitet vid inspelningen och sändningen. HD är så otroligt mycket känsligare än SD (som vad den gamla standarden) och reagerar på så otroligt mycket mer...
Till 99% säkerhet så är det inte HD utan SD produktion.
Tror att dom har Prismas OB 21 och den är inte HD.
Ljudbussen som används är väl SVT:s gamla ljud buss fast med ett nytt LAWO MC66 mixerbord.

Men som sagt bara säker till 99%, jag kan ha fel.
Du har 100% rätt.
Melodifestivalen görs inte i HD. ännu.

Men den stora finalen EUrovision Song Contest görs i HD.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Du har 100% rätt.
Melodifestivalen görs inte i HD. ännu.

Fegisar :)
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Den största orsaken till att det blir sådana mönster vid kamerasvepningarna är för att dom använder HD kvalitet vid inspelningen och sändningen. HD är så otroligt mycket känsligare än SD (som vad den gamla standarden) och reagerar på så otroligt mycket mer..
Tack Mårten du är en sann källa av visdom, som jag har undrat över det här..
Det skulle ju kunna vara så att det är en Moaré effekt i Mitrix skärmen som blir när man ser den genom en kamera vid ett vist avstånd. Men jag tror mer på din teori.!!!!!

Det var ju dock inte helt lyckat att använda Flexi och mitrix tycker jag, dom är ju minst sagt olika i färgerna. Men det är ju en smaksak, jag hoppas bara alla är nöjda och glada med Hipposarna..!


Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det största problemet med Eurovisionen är att det sedan 1993 är en Karaoke-tävling. Inte undra på att det dillas i evighet om vilka lampor hit och dit. Musiken är ju komplett kastrerad från allt som kan vara farligt och fel och bli ens lite spännande.

Tacka vet jag SMASK, det är på riktigt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Christer Paulson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 12:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Christer Paulson »

Tycker det blir dåliga närbilder när det är en LEDskärm i bakgrunden, Man ser ju alla pixlarna.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Christer Paulson skrev:Tycker det blir dåliga närbilder när det är en LEDskärm i bakgrunden, Man ser ju alla pixlarna.
Alla pixlar i LED skärmen eller i närbilden??
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Christer Paulson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 12:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Christer Paulson »

Alla pixlar i LED skärmen. De blir för stora. Skillnaden i upplösning mellan person i bild och bakgrund blir för stora. Jag tror att det är därför det är så få närbilder på artisterna.

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Jag tycker pixlar är snyggt =)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Morgan Brown skrev:Det skulle ju kunna vara så att det är en Moaré effekt i Mitrix skärmen som blir när man ser den genom en kamera vid ett vist avstånd.
Är det samma fenomen som gjorde att ledarna som lyste rött (de som satt uppe i trossen ovanför scen) såg väldigt konstiga ut i bild, de blödde igenom eller vad man ska kalla det.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Jonas Larsson skrev:
Morgan Brown skrev:Det skulle ju kunna vara så att det är en Moaré effekt i Mitrix skärmen som blir när man ser den genom en kamera vid ett vist avstånd.
Är det samma fenomen som gjorde att ledarna som lyste rött (de som satt uppe i trossen ovanför scen) såg väldigt konstiga ut i bild, de blödde igenom eller vad man ska kalla det.
Nej det är det inte.

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Inlägg av Johan Karlström »

såå... vad var det som framkalla de?

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Inlägg av Peter Hallin »

Min teori:
När jag var ung (för hundra år sedan) hade vi ofta problem med att kamerorna inte klarade rött (bak)ljus. Man fick just den effekten att rött blödde igenom eller frätte ut bilden. Sedan dess har kamrorna blivit bättre och mer förlåtande.

Rött ljus från en strålkastare med färgfilter ligger på en våglängdsbredd (kul ord) på 200-250 nm, typ 530 - 740 nm. En röd LED alstrar ljus inom t.ex. 620-625 nm dvs en våglängdsbredd på 5 nm.

Samma mängd upplevt ljus inom ett mycket begränsat väglängdsområde där kameran är som känsligast.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster