Sommaren 05

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

-MattEMaT- skrev:
Va kul , Så du ska vara lite frilansare i sommar. Själv hade man sökt om att få följa med på någon utav hans gig och jobba som gratis hump men tyvärr har de de sen aldrig av sig igen...
Det är US som vanligt har Lasse i sitt stall men jag misstänker att det är lokala arrangörer som promotar giggen och att det är de som tar in humpet.
Finspång brukar det vara någon idrottsförening och i Kalmar är det nog Piffens folk.
Kolla med Synas, de är arrangör till bla. Lundell ute i Berg.

Brukar bli en del frilansjobb på sommaren. Men det ska bli skönt med en turné för omväxlings skull mot festivaler.
Just återhämtad efter 3 shower med Rod Stewart, jobbade som climbing rigger, så nu är det gött att vara tillbaka på konserthuset ett par dagar.
Jag pratade med en på US och hon sa att hon skulle kolla upp en plats åt mig. Men när jag sedan har försökt nå dem har jag inte fått någon respons. Okej, tyvärr är jag nog inte hemma när Lundell kör men får kolla upp det.

Okej, kan tänka mig det är kul och komma bort från konsert & ongress ibland och få ny mark under fötterna :P
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Igår inledde jag sommaren 05 med ett rätt okej djurparksgig.

Bild
Sex burkar 4889 per sida, fyra HLAbasar. JBL SRX712M som in- och outfills. Ett Series Five på foh, ett SM20 på monitor. Fyra Mac2000 och fyra Mac 250 Krypton, och givetvis ett gäng kannor.

Bild
Stod för underhållningen gjorde dels Jimmy Jansson...

Bild
...och Timbuktu, med det eminenta bandet Damn!

Förutom några missöden i form av exempelvis glömd backlinebaskagge och en missad mikcase (d.v.s. 5 fungerande klykor till Timbuk's soundcheck) gick allting finfint!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Vilken uppgift hade du Dawen? FOH, Monitor/Micar, Systemtekniker ? (nyfiken) :lol:

/Dogge

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

eftersom dawen hade sån stenkoll på ljuset skulle jag gissa på att han var ljustekniker. :wink:

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

HenrikH skrev:eftersom dawen hade sån stenkoll på ljuset skulle jag gissa på att han var ljustekniker. :wink:

/H
Bra koll på ljudsaker för att vara ljustekniker.
Brummar det så måste det vara en högtalare. Lampor sjunger bara lite fint som älvor på en äng om sommarnatten.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

-MattEMaT- skrev:
HenrikH skrev:eftersom dawen hade sån stenkoll på ljuset skulle jag gissa på att han var ljustekniker. :wink:

/H
Bra koll på ljudsaker för att vara ljustekniker.
Brummar det så måste det vara en högtalare. Lampor sjunger bara lite fint som älvor på en äng om sommarnatten.
Jorå. Dawen är ljudmänniska uti fingerspetsarna skulle jag vilja påstå. Kan vara kul att reta honom ibland dock. :wink:

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »


Jorå. Dawen är ljudmänniska uti fingerspetsarna skulle jag vilja påstå. Kan vara kul att reta honom ibland dock. :wink:

/H
Ah, bra koll på lampor för att vara ljudmänniska.
Rock on!
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

-MattEMaT- skrev:

Jorå. Dawen är ljudmänniska uti fingerspetsarna skulle jag vilja påstå. Kan vara kul att reta honom ibland dock. :wink:

/H
Ah, bra koll på lampor för att vara ljudmänniska.
Rock on!
Haha, absolut :) Grabben har ju halkat in på en annan bana sedan man träffade honom ute i skogarna och knöt knopar tillsammans en gång per år (scoutläger) 8)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

MatteMat: Sex sixbars på vanligt vis i baktrossen, två längst ut på sidorna vridna 90 grader, två aclbars i mitten också vridna. Fronttrossen hade två sixbars och 6-8 frontkannor, vet inte vad för fabrisort. Pearl 2004 som kontroll. Klart man har koll på ljuset, det är en viktig bit det också :)

Apropå sjungande lampor så hade vi en 250 Krypton med gammal mjukvara som lät SCHUKSCHUKSCHUK hela tiden :wink:

Dogge: Yngst i crewet du vet :roll: Jag var mikman/rigger, kan vi väl kalla det :) Gjorde det som behövdes helt enkelt. Mankan gjorde system och FOH åt JJ, Eric från Musikbygget gjorde monitor och babysatt Ajax, som monitorerade Timbuktu medan Meckis gjorde FOH. Jag satt på en case och kände mig onödig under bägge gigen och tittade på småflickor 8) Ljus gjordes av Magnus från MM Ljud och ljusteknik, som Wibban har en del samarbete med, och en av Wibbans killar som heter Jonas Hessel hjälpte honom.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Dogge skrev:Grabben har ju halkat in på en annan bana sedan man träffade honom ute i skogarna och knöt knopar tillsammans en gång per år (scoutläger) 8)
Knoparna har man fortfarande bra användning för, likaså det glada humöret 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

eller så kombinerar man genom att göra ljud samtidigt som man arrangerar ett scoutläger...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

E-type spelade iofs på ett av scoutlägren 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

jo, jag satt längst fram som skyddsbarriär / buffertzon / skyltdocka.
"This is the updated input list"

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

dawen skrev:
Dogge skrev:Grabben har ju halkat in på en annan bana sedan man träffade honom ute i skogarna och knöt knopar tillsammans en gång per år (scoutläger) 8)
Knoparna har man fortfarande bra användning för, likaså det glada humöret 8)
Jojomen...det sitter i vill jag lova :)
E-Type ja...jag jobbade med ljudet på det lägret...knegade åt US som levererade till samtliga scener på lägret. Det roligaste var när vi började 06:00 med Titiyos (stavas det så?) ljusrigg...å va klar någon gång vid 19. Sedan struttade damen ut och sjöng en låt, påpekade att hon hade ont i halsen och harklade sig igenom en till och gick av...allt inför 28.000 ledsna scouter... :?

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Kommer också ihåg det lägret i Åhus. Var inte där som scout men körde trucken åt USlive.
Ballt gig. Hur ofta kan man ha 1dm höga repstaket för att hålla 28000pers. på sina platser. Snacka om Mojo-light. :-)

Bra att det finns några som kan göra knopar. De ända förutom riggers som kan göra en simpel pålstek är oftast chaffisar.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag kan väl lägga upp lite bilder till från Furuvik. Jag, Pelle & Danne från Audio light design var där och besökte Kryptoniten och Wibban.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gugge: Ser man på, du var alltså en av killarna som var där med Pelle? Du skulle ju ha hejat! Jag var den enda som var korkad nog att ha shorts på mig :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Otto Filipsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 31 maj 2005, 01:00
Kontakt:

svenska akademin rockar

Inlägg av Otto Filipsson »

Ingo skrev:Brolin: Nej, det blir faktiskt bara Hultsfred i år. Resten av sommaren är vikt åt en turné.

Micke: Öland Roots heter det förmodligen! Reggae för hela slanten! Svenska Akademien headlinear såg jag, det är en av de akter jag mixat, trevligt gäng men det händer mycket på vokalavdelningen... Man håller sig garanterat vaken! Ta med dubbelt så mycket sub som ni brukar göra av med på ett vanligt rock gigg så blir det bra!

Mitt första "gigg" var en musikal som vår klass satte upp när vi gick i åttan, det är 20 år sedan nu...
körde Svenska akademin i går dom är ricktigt jävla bra feeeet sväng med dom i riggen :)

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag är väl hyfsat anonym här...eller?...
Men en del kul jobb jobb blir det.
Sen om det är kul i jämförelse med ärade Hultsfred, vet ju ingen. :wink:

Men jag tjänar pengar. 8) :D

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

-MattEMaT- skrev:
HenrikH skrev:eftersom dawen hade sån stenkoll på ljuset skulle jag gissa på att han var ljustekniker. :wink:

/H
Bra koll på ljudsaker för att vara ljustekniker.
Brummar det så måste det vara en högtalare. Lampor sjunger bara lite fint som älvor på en äng om sommarnatten.
Om det inte är rörliga HMI1200 som sitter på en teater där det bara ska låta när det inte ska vara tyst...Våra VL3000 låter som ett RC-lok när de hänger på förscen, och då är de ändå relativt tysta för att vara rörliga lampor i den kalibern... :-)

Min sommar består för övrigt av Hultsfred (Micar, Atlantis), Borlänge (FoH), Arvika (FoH, Apollo), Storsjöyran (FoH, Badhusparken). Kanske ev nåt vik nånstans oxå. Sen blir det ungefär tre veckor över som ska försöka vara något slags semester... Ska bli skönt att börja jobba igen i augusti så man får vila upp sig lite, eller vad säger du Dogge?

/Hampus

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster