Fast eller Rör(L)igt ljus?!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fast eller Rör(L)igt ljus?!

Inlägg av Erik Lindvall »

Självklart är det effektfullt med allt rörligt på konserter men tyvärr börjar de flesta konsertar jag varit på börjat likna varandra.. inga nya ider så ofta, utan samma kör.
Självklart kan de bli mycket tråkigt i längden med fastljus på en konsert med, men att göra en konsert med bara fastljus och få en verklig snygg design som håller genom hela konserten utan att tråka ut.. det kräver erfarenhet av att använda fastljus och kunna se bakom alla viftpannors olika effekter. Går att göra himmla mycke me bara fast konstig nog :) !!

Men min åskit är att det oftast blir väldigt rörigt med alla viftpannor som sveper över publik och man kan då lätt tappa fokus på själv artisterna och musiken utan stör sig bara på att en Mac 2000 lyser än i ögonen var 5 sekund. (SJälvklart är man ju även lite arbetskadad så man tittar ju mer upp i taket o letar och räknar lampor än vad man ser på konserten lr teatern :lol: )

Jag vill här med inte säga att jag inte uppskattar rörligt.. de gör ja verkligen. Men ville bara höra era åsikter om fast gentemot rörligtljus?!?!

Ha en de bra

MVH
Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

jag brukar säga att skall det vifta så får det vifta jävligt bra....
Q.E.D

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Min åsik är att många "måste" vifta bara för dom har rörliga lampor!!! min åsikt är att dom måste inet fara runt som yra höns jämt man kan skapa massa snygga looks istället!! men det e iof bara min åsikt!!!

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

Min åsikt är ju att använda de rörliga armaturerna som fast ljus... fördelen är att man behöver sätta upp mindre burkar, behöver inte sitta i trossen och rikta...
Men förståss kan man göra någon rörelse för att höja stämningen i showen, men som sagt använda dem som fasta(alltså bara positioner) är snyggast!!!
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

GOD BLESS THE WASH-HUVE

förutom vl5 för dom e väääldigt uttjatade (lr va d heter)

jag tycker alla mac2000 som lyser en i ögonen kan va jobbiga
men nåra washar som sveper omkring på scenen är helt ok

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är det inte bara VariLite's femma som är den enda (eller åtminstone en av få) MH:n som inte har mekanisk dimmerfunktion? Den är snygg iaf.

Fast eller rörligt? Kompression eller eq? Leatherman eller Gerber? Träskor eller stövlar?

Allt är bara verktyg för att göra ett gig bra. Det är inte verktygen som avgör, utan vem det är som står för användandet.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Walka skrev:jag brukar säga att skall det vifta så får det vifta jävligt bra....
och viftar det jävligt bra så är det jävligt snyggt.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Fast det är sällan..

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Newbee skrev:Fast det är sällan..
precis.. det är inte ofta man får till en riktigt snygg design.
Självkalrt kan de få vifta hejvillt.. inte mig emot. Men de ska ju ge något med.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

dawen skrev:Är det inte bara VariLite's femma som är den enda (eller åtminstone en av få) MH:n som inte har mekanisk dimmerfunktion? Den är snygg iaf.
VL-5'an kopplas till "vanlig" dimmer och har alltså precis som du skriver ej mekanisk dimmer. Sen att den inte väger något då i princip all elektronik inte sitter i själva huvet gör den ju smidig att arbeta med. Jag har dock inte arbetat mer med dem än att jag kastat omkring dom några gånger som hump. :)

HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Är det inte så att man har sett minst lika många dåliga ljussättningar även om det inte är rörligt.

Håller med Dawen om att det är vem som står bakom som gör avgörandet.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Fast.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

dawen skrev:Är det inte bara VariLite's femma som är den enda (eller åtminstone en av få) MH:n som inte har mekanisk dimmerfunktion? Den är snygg iaf.
E det den som sprutar in silkon framför linsen eller???

Jag tycker att man ska använda de rörliga funktionerna på en mh eller scanner måttligt, tycker det är snyggare att bygga upp bilder med det rörliga. Men naturligtvis är det snyggt när det rör sig lite ibland också!!! Blir man bländad var 5 sec. så är det ingen bra ljussättare!!!
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster