Wireless DMX-512 - Pro Diversity

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ja. WLAN och Bluetooth använder ISM-bandet 2.4 GHz. Det släpptes "fritt" för att väte-syrebindingen har sin resonansfrekvens där, och således gör det inte jättemycket att man inför mer störningar i det området i konsumenttillämpningar eftersom alla redan kör mikrovågsugnar mm. Dessutom får man inte sända med mer än 100 mW utan licens och måste acceptera störningar.

I en del 802.11-kort kan man slå på "microwave-safe" (iaf i OpenBSD när jag hade 802.11), så att den bara sänder och tar emot hälften av halvperioderna i nätfrekvensen...
"This is the updated input list"

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Mikrovågsugnarna och en massa andra apparaturer ligger där eftersom det är fritt, det är inte den ideala frekvensen för att värma vatten, men tillräckligt bra för att man inte ska palla be styrande krafter att tillåta mikrovågsugnar att använda sin ideala frekvens... Oj, lång mening.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Du vet väll att du inte ska värma vatten i micron, vattnet kan explodera!!! Du har väll sett Mythbusters!
Work sucks, send me on tour!

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Lite ot, men visst. Om jag skulle använda en överstark micro så att vattnet värms till överkokpunkten utan att koka...

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Lite utanför topic men, de använde en helt vanlig micro som de kokade destilerat vatten i. När de plockade ut vattnet i luften så exploderade det!! Jamies supermicro funkade ju inte.
Nu skiter vi i det!!
Work sucks, send me on tour!

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Visst ja, så var det, my bad, NU kan vi skita i det :-)

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag anser att så långt som det går ska man använda kabel till DMX. Det som är bra är ju som jag beskrev i början av topicen, om man har dmx styrda saker i en dekor som inte kan ha kabel efter sig eller andra exempel!!! Köra radio dmx bara för att slippa dra en kabel är dumdristigt och man får oftast igen för sin lathet!!
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Lightguy (TMT) skrev:Jag anser att så långt som det går ska man använda kabel till DMX. Det som är bra är ju som jag beskrev i början av topicen, om man har dmx styrda saker i en dekor som inte kan ha kabel efter sig eller andra exempel!!! Köra radio dmx bara för att slippa dra en kabel är dumdristigt och man får oftast igen för sin lathet!!
Är det batteridrivna lampor då eller?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det beror helt och hållet på mängden och storlek!!! Det går ju faktiskt att lägga ström på släkontakt om man har en vridscen t.ex. Men håller ni inte med mig, tror ni att man skapar trådlöst DMX för att i första hand slippa dra kabel från mixplats? Skulle ni lita på trådlöst dmx till hela dmxuniversumet?
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 39 och 0 gäster