Hembyggda discoljus från förr...

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Hembyggda discoljus från förr...

Inlägg av Henrik Kjellman »

Denna tråd hör nästan i hop med mobildiscotråden. Jag misstänker att det finns fler än jag som i min ungdom i mitten av 80 talet försökte åstakomma div. discoljus med hjälp av spånskivor, reflektorlampor från Clas Ohlson, trekanalsljusorgel i byggsats från Hobbex jag tror den hette Svebry eller något liknande.
Före detta använde jag mig av gamla extraljus konverterade till 4,5V lampor med E10 sockel givetvis från
ovan nämda leverantör. Dessa var i sin tur kopplade till en Tandberg rullbandare med radiorör vilken jag fått av vaktmästaren på skolan där jag gick i 5 klass. Rullbandarn hade mic ingång och på högtalarutgången kopplade man in extraljusen. La man micken nära högtalarna på skoldansen fick man en super cool enkanalig ljusorgel.
Högtalarna drevs av en Philips bilstereo med tillhörande bilbatteri monterat under katedern på skoldansen i 5:an.
Farsan körde plikttroget dit alla prylar inkl extraljus och batterier i sin Saab 99 jag tror detta var 1984.
(Då hade Clay Paky Astrodisco 3 funnits i 2 år men det vissta man inget om när man var 12 år)
Åren gick och byggena blev allt mer avancerade speciellt när man sett Starlight Disco första gången :D
Vore kul att höra om andra kul och kreativa byggen som ni andra åstakommigt!
Senast redigerad av 1 Henrik Kjellman, redigerad totalt 0 gånger.
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Hembyggda discoljus från förr...

Inlägg av Leif Baltazars »

På slutet av 60-talet fixade jag blinkande pressglaslampor med hjälp av glimtändare för lysrör. La glimtändaren och lampan på serie. Blinkade som tusan!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hembyggda discoljus från förr...

Inlägg av Marcus Sandberg »

Leif Baltazars skrev:På slutet av 60-talet fixade jag blinkande pressglaslampor med hjälp av glimtändare för lysrör. La glimtändaren och lampan på serie. Blinkade som tusan!
Det funkar bra till el ljusslingor till julgranen och adventsljusstakar det blinkar som om en lampa sitter löst. Kul och se folk som försöker hitta lampan som sitter löst.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Hembyggda discoljus från förr...

Inlägg av Henrik Kjellman »

Leif Baltazars skrev:På slutet av 60-talet fixade jag blinkande pressglaslampor med hjälp av glimtändare för lysrör. La glimtändaren och lampan på serie. Blinkade som tusan!
Kul att just du "Budda" svara på denna tråd ! Jag minns att du var i Arvika Parken en massa gånger under 80-90 talet. Alla andra mobila discjockeys monterade upp sina prylar bak på mixerplats men du skulle alltid stå på högersidan bland sofforna och spela skivor! Ljudriggen du hade öste på friskt minns jag. Dubbla DAS 4530 horn,
mellanregister med dubbla 12" i vinkel och diskanter med den störst spridningslins jag någonsin sett.
Tro det eller ej men du inspirerade mig till mina första riktigt bra högtalarbyggen :D
19 mm spånplatta, ritningar, samt de allra billigaste 15" från Ljudia införskaffades.
Jag byggde 4 st 4530 bashorn och de var faktiskt med om ett stort antal skoldanser mm under början av min karriär.
Jag märker att jag lätt glider in på mobildisco nostalgitråden så jag försöker bättra mig!
Men frågan är om jag inte även fick iden till salmiak+kokplatta+stekpanna från dig eller är detta månne en falsk beskyllning ?
Du kanske inte ens använde denna typ av "hes nästa dag+svider i näsan+pajar elektroniken rökmaskin" ?

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
Senast redigerad av 2 Henrik Kjellman, redigerad totalt 0 gång.
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Hembyggda discoljus från förr...

Inlägg av Henrik Kjellman »

Starlight Disco sålde massor med både Lampo och Studio Due under 80-90 talet. Till slut hade ju nästan alla samma prylar fast i olika mängd förstås. Vi ett till fälle träffade jag på MOE som var dj på Arvika Parken under någon slags pubkväll och han hade med sig en Studio Due Baby Moon.
Numera känd som en klassisk flower effekt som tillverkas av en massa olika leveranrörer och kostar från 300 kr och uppåt. Naturligtvis blev jag synnerligen imponerad av den mäktiga 150 watts pjäsen (1988)
32 strålar ur samma lins var ju coolt och jag misstänkte att den var otroligt komplicerad inuti.
Men på den tiden var de ganska dyra så skulle man ha en var det till att bygga.
Att skuva isär MOEs lampa för att se hur den var byggd skulle nog inte bli så populärt.
Jag fick tillslut reda på att det fanns en att hyra i Karlstad 7 mil bort. Electrolite hette firman.
Bara att övetyga farsan att åka till Karlstad för att hyra en Baby Moon under ett dygn för nogranna efterforskningar. När jag väl fått i sär den blev jag en smula besviken. Det var ju inte alls så mycket prylar iden som jag trott ! Men dessbättre blev det lättare att bygga förstås.
En riktigt stor lins, lampa, och en spegelparabol med motor samt lite elektronik för att ljudstyra parabolens motor behövdes. Linsen visade sig vara lätt att få tag på det var nämligen samma lins som satt/sitter i skrivbordslampor med förstorningsglas. Bara att beställa reservlinser från en optiker alltså.
Jag beställde mina linser över disk medan min kompis länsade alla läslampor med förstorningsglas på stadens bibliotek :? Min kompis farsa hade en ventilations fabrik med tunnplåtsverkstad. Vi behövde bara lämna in ritning på plåtlådan där linsen óch resten skulle sitta. Lampan var heller inget problem
150 W 24V. Jag skrotade en projektor från skolan och fick både trafo och lampa.
Den riktigt svåra nöten var parabolen. En skrotad spegelboll fick släppa till speglar som limmades i en avsågad del av en jordglob. Resultatat blev riktigt dåligt för en parabol har ingen radie kom vi på efter många försök.Tillslut lyckades vi köpa reflektorparabol från Starlight som vi gjorde gipsavgjutningar på för att få den rätta formen.
På så vis kunde vi starta masstillverkningen av hela 4 st. Parabolerna drevs med motorer från en röntgenapparat från 50-talet. Resultatet blev mycket lyckat även om de inte blev ljudstyrda. På den tiden hade man nog mera tid...
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Hembyggda discoljus från förr...

Inlägg av Leif Baltazars »

Henrik, kul att du memorerat vad man hade för prylar. 4530 lådorna blev utbytta mot 4 st 215 lådor, Sagge byggda, med D.A.S. G-35. På den tiden var jag "fabriksförare" åt D.A.S. och testade mycket olika element som så småningom kom i produktion. Linsen på hornen spred bra i sidled, så därför kunde jag stå på långsidan. Dessutom blev det lättpackat genom nödutgången bakom ryggen. Basarna stod alltid placerade på parkettgolvet eftersom det var flytande och transporterade basen i hela lokalen.

Dubbel 12 lådorna var dubbel 10 från början, lät inte som jag ville, oavsett element. Så en dag kom sticksågen fram och det blev dubbel 12. Lådkonstruktören hade nog inte tänkt sig detta, men det funkade.

"Hemligheten" bakom trycket i riggen var inget hysch-hysch egentligen. I början när det kördes vinyl så fick vi LAB gruppen att göra delningsfilter med möjlighet att monokoppla basen för att undvika rumble. Sedan var det riktiga högtalarkablar med rejäl area. Supra 2,5 mm2. Dom flesta körde med ringledning. :D Massor av effekt i stegracken. D.A.S. elementen på den tiden var lite tungdrivna. Behövdes mycket effekt för att dom skulle gå igång. Hade från början specialbyggda D.A.S. steg som vi monterade ihop hemma i Gävle med komponenter som Ericsson hjälpte oss att få fram från Japan, tror jag. När dom stegen inte räckte blev det det bästa som gick att hitta. T ex Hill, C-Audio. Provade några LAB steg på den tiden, men dom var som en ljummen vårvind mot dom andra tillverkarnas.

När det gäller Baby Moon så kostade dom, om jag inte minns fel, drygt 4.000:- Sedan fanns det en enhet som du kunde sätta framför lampan, med en spegel som svepte käglan i sidled. I det fallet fick man rigga effekten på tvären. Då styrdes den av samma signal som reflektorn via en kabel (tele/tele). Uttag fans på lampa och spegelhus. Den separata delen kostade runt 2.000:-. Vi pratar 80-tals kronor! 4 st inköptes. Starlight Pelle & Peak-A-Boo Mogge tjänade stålar på oss DJ:s. Studio Due och Lampo fick Martin att likna ficklampor (Pelles eget uttryck!) Det var faktiskt sant. Tyvärr har detta färgat mig genom åren och jag tycker fortfarande inte att Martin känns färdigtutvecklat.
Henrik Kjellman skrev:Men frågan är om jag inte även fick iden till salmiak+kokplatta+stekpanna från dig eller är detta månne en falsk beskyllning ?
Du kanske inte ens använde denna typ av "hes nästa dag+svider i näsan+pajar elektroniken rökmaskin" ?
Visst körde jag också salmiakrök... :oops: Iden fick jag crewet bakom Sky High! Hade man inte en stekpanna så fanns det askkoppar (förlåt Scandic Motels) att "låna" efter vägarna. Det sista lärde jag mig av HK Power från Falun
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hembyggda discoljus från förr...

Inlägg av Anton Gildebrand »

Leif Baltazars skrev: Det sista lärde jag mig av HK Power från Falun
Liten värld vi lever i. Granne till mig =)
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Hembyggda discoljus från förr...

Inlägg av Leif Baltazars »

Anton Gildebrand skrev:
Leif Baltazars skrev: Det sista lärde jag mig av HK Power från Falun
Liten värld vi lever i. Granne till mig =)
Det var Uffe Svedjelöv (R.I.P.) som tipsade om detta. Han var crewet bakom Håkan Fåhreaus när Kristoffer Widding gick skilda vägar.

Uppe var även en duktig tekniker och casebyggare och gick bort alldeles för tidigt tyvärr. Sörjd och saknad.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hembyggda discoljus från förr...

Inlägg av Johnny Andersson »

Det här är ju inte hembyggda grejer men vilken guldgruva :)

http://vintagenightclublighting.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johnny Andersson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster