Hm...

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Hm...

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Hej, har letat efter en tråd med en intressant bild, bilden är som sagt en tross fastspänd i ett träd med MH och dyligt, tro det eller ej så är det faktiskt VLSC/StarLight som gjort denna konstruktion.
Titta själva på: http://www.vlsc.se/dokuments/news.html

Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan du vara snäll och förklara vad som är så intressant?

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Ingo skrev:Kan du vara snäll och förklara vad som är så intressant?
Att ett sånt STORT företag gör en sånn riggning, det är det jag är mest förvånad över.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Att hänga ett vifthövve i ett träd?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Den bilden har varit uppe för diskussion ett antal gånger (titta i Riggning-forumet)
"This is the updated input list"

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår inte problemet? Vad är det som är konstigt med den riggningen?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ingo du får nog oxå titta på de andra inläggen om den bilden för jag håller med richard där!!!
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

länk?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag tycker inte det känns specielt osäkert att dra fast en tross bit med 2st 1500kg,s lastbilsband som dom har gjort där. Det enda som kan gå snett är väl om det skulle börja brinna men det tar ett tag att bränna av ett så tjockt spännband. Och vem fan står under ett brinnande träd i mer än 3sekunder?

Nej jag ser inget fel med den där riggningen faktiskt. Det är ju inga tunga laster ett vifthuvve och några få kannor. kan inte väga mer än 80-90kg.

Och att dom till och med har lagt dit skydd för att spännbanden inte ska tränga in i trädet är ju bara bevis på att det är genomtänkt!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan någon vara så vänlig och förklara för mig vad problemet skulle vara med den riggningen? Eller skicka länken så jag hittar diskussionen iaf?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Lastspännare, remmar och dyligt är inte godkända att hänga i utan att spänna fast saker. Dessutom finns det en risk att lastspännaren går upp och som någon sa att det börjar brinna, i detta fall hade i och för sig trädet brunnit upp oxå men i övriga fall. Skulle ni tycka det var helt okej att rigga en trossrigg med 4 macar i två arno remmar som klarar 250 kg stycket???
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Som jag ser det är det just det som är fallet. Inget hänger däremot är det fastspänt med fyra rickaracka. Skulle gissa att man skulle kunna ta livet av trädet med dom där fyra om man bara tog i tillräckligt. Lastspännaren i singular skulle kunna gå upp men att fyra skulle göra det är helt osannolikt, det måste väl till och med du inse? Att ens prata om eldsvåda är ju helt befängt... Och vad har Arnoremmar med saken att göra?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ingo skrev:Eller skicka länken så jag hittar diskussionen iaf?

http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=452
//Jonas - ljudoljus.net crew

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Ingo skrev:Som jag ser det är det just det som är fallet. Inget hänger däremot är det fastspänt med fyra rickaracka. Skulle gissa att man skulle kunna ta livet av trädet med dom där fyra om man bara tog i tillräckligt. Lastspännaren i singular skulle kunna gå upp men att fyra skulle göra det är helt osannolikt, det måste väl till och med du inse? Att ens prata om eldsvåda är ju helt befängt... Och vad har Arnoremmar med saken att göra?
Blir det inte väldans varmt bak/upp om två 1000w parkannor står och lyser på? + en VL7? Jag vet inte om det kan ha någon effekt på nånting av den där riggningen .. Bara en tanke att det kanske är därför folk tycker att det är en dum riggning .. Personligen så rör det mig inte i ryggen, ser helt okej ut! Värre har man sett ..

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ingo skrev:Som jag ser det är det just det som är fallet. Inget hänger däremot är det fastspänt med fyra rickaracka. Skulle gissa att man skulle kunna ta livet av trädet med dom där fyra om man bara tog i tillräckligt. Lastspännaren i singular skulle kunna gå upp men att fyra skulle göra det är helt osannolikt, det måste väl till och med du inse? Att ens prata om eldsvåda är ju helt befängt... Och vad har Arnoremmar med saken att göra?
Så om du tar bort lastspännarna skulle trossen hänga ändå, tror inte det alltså hänger trossen i lastspännarna!!! Du får gärna kolla upp det med SAKO numera Norska Veretas om de tycker att det är godkänd riggning!!!

Arnoremmen tog jag upp för att Gustav tog upp hur mycket rickracken klarad av innan de gick sönder, då undrade jag om det var okej att hänga i remmar också som klarar 250 kg stycket!!! Då kan man ju helt enkelt strunta i hakfästen och hänga alla sina lampor i remmar istället, då hade man sluppit att ha säkerhets vajer också eftersom det inte blir en öppenkrok man riggar med!!! :roll:
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, ja herr messerschmit... Om du taggar ner lite och inte tror att du kan riktigt allt här i världen och slänger dig med en massa namn som du knappt vet vad det är så kanske folk i din omgivning börjar ta dig på lite större allvar...

Jag skulle göra den riggningen varje dag om jag höll på med att lysa på saker i skogen (vilket jag inte gör), du sväljer kameler och silar bort mygg! Sluta häng saker överhuvudtaget är ju det du förespråkar i praktiken, det är ju farligt.

Du som kan precis allt om riggning, betydligt mer än de certifierade riggers jag känner verkar det som, kanske kan definiera för oss andra idioter vad som är en "godkänd riggning" enligt DNV som för övrigt heter Det Norske Veritas och inget annat, eller någon annan, vad som händer om man inte gör en sådan godkänd riggning och hur skadeståndsanspråken kommer att landa vid en eventuell olycka vid en icke godkänd riggning. Vad finns det för tillsynsmyndigheter och hur har DNV jurisdiktion i Sverige? Eller det kanske är för svårt för mr knows-it-all?

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

hmm ingo och lightguy.. Ni två är bara för roliga.. :D
Tänk att få sätta er två i ett rum och lyssna på den konversationen.. :shock:

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ingo jag ber så mycket om ursäkt för att jag börjar disskutera på detta forum, det kanske bara är till för att prata massa anekdoter från Hultsfredsfestivalen och andra jobb. Jag delar bara med mig av mina kunskaper och erfarenheter. Sedan ska du inte dömma mig vad jag kan och inte kan, jag känner att jag har en bra grund att stå på, 10 år i branchen varav två på heltid och två års utbildning i ljud, ljus och scenteknik.
Om dina polare riggar på det viset ska de nog gå om den där riggkursen!!!

DNV jurisdiktion, aldrig hört talas om men riggar men säkert och rätt så slipper man ju ha något med dem att göra!!!!

Jag kanske se som en mr knows it all, men om du nu retar dig så jävla mycket på mig så behöver du inte kolla på mina inlägg!!! Elller det är fler som tycker som ingo för då kan jag sluta skicka in inlägg!!!!
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Oj!

Den här diskussionen är det nog bäst att hålla sig utanför.

Får mig att tänka på Tom & Jerry när dom slåss och man bara ser ett rökmoln med armar och ben som sticker ut lite här och där, inte fan hoppar man in i ett sånt moln frivilligt.

Men jag tycker fortfarande att den riggningen ser helt OK ut.

Och så måste jag iaf stoppa in ena tassen i molnet. Vad har 250kg''s arno remmar med den riggen att göra och hur kom dom in i bilden? Det dom har gjort är ju att slänga upp en 50kg''s viftande lampa och 2 kannor i 4st 1500kg''s remmar. Det är väl ganska stor skillnad.

Jaja nu drar jag ur tassen igen!

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Lightguy (TMT) skrev:Elller det är fler som tycker som ingo för då kan jag sluta skicka in inlägg!!!!
Apsolut, jag förstår Ingo.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster