Ljusstyrningsproblem....

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Orjan Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 130
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 22:27
Ort: Mora
Kontakt:

Ljusstyrningsproblem....

Inlägg av Orjan Eriksson »

Hej,

Jag har en stor samlingssal som behöver ha tre st. anslutningar för ljusbord, ett vid scenen, ett på mitten av salen och ett längst bak. Dimmern de har är en Okero som även har hand om takljus och lampetter, den styrs av paneler i salen samt att när ljusbordet är inkopplat så kan man styra via DMX.

Problemet är att om man ska göra detta rätt måste anslutningarna i salen in i dimmern via en DMX512 merger. Tidigare så har panelerna tagit över när det inte har varit något ljusbord inkopplat medans nu när mergern sitter emellan så känner dimmerskåpet av det och tror att det sitter ett ljusbord inkopplat och då kan inte panelerna ta över och styra takljuset.

Det jag är ute efter är en passiv merger då det inte kommer att vara mer än ett ljusbord kopplat samtidigt men samtidigt så ska inte Okero dimmerskåpet tro att det är något inkopplat när man drar ut ljusbordets DMX512 kontakt. En lösning är ju att sätta en manuell switch där man får välja det uttaget som ska användas i salen men det vore betydligt enklare om man kunde använda sig av en "passiv merger" där alla tre uttagen kan vara aktiva så det bara är att välja uttag för den som ska köra ljusbordet. Någon som kan tipsa om en "passiv merger"?

/Örjan

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Ljusstyrningsproblem....

Inlägg av Jonathan Olsson »

0-10V på panelerna? Kan du inte göra om dem till dmx och skicka in dem också i mergern?
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Re: Ljusstyrningsproblem....

Inlägg av Tomas Nordström »

hej.

Jag har en liten lösning till dig.

Lösningen heter Soundlight 3032R-HD och är en ny produkt som har en relä funktion som styrs av närvaron av DMX signal eller inte.

Se bifogade bilder på två exempel på hur man kan använda modulerna.
På den första bilden fungerar det som att ett ljusbord har prioritet över ett annat.
Den ena ingången har prioritet om det kopplas in någon DMX-signal där.

I ert fall där det gäller att kunna välja mellan tre ingångar så fungerar det med bild nummer två.
Vilket som helst av de tre urtagen fungerar att koppla in sig på.
Om det inte kopplas in något ljusbord skickas heller ingen DMX till dina dimmrar etc...

Kan det vara något?

Mvh

Tomas Nordström
Fremlab AB
Bilagor
3202R-HD Triple Schema (2).jpg
3202R-HD Schema(2).jpg
Tomas Nordström

Användarvisningsbild
Orjan Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 130
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 22:27
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Ljusstyrningsproblem....

Inlägg av Orjan Eriksson »

Hej,

Det gick att få ut DMX från Okeros paneler så vi kör allting via Mergern och då bör det fungera som vi tänkt.

Mvh
Örjan

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster