Klä in tross med träpanel

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Orjan Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 130
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 22:27
Ort: Mora
Kontakt:

Klä in tross med träpanel

Inlägg av Orjan Eriksson »

Hej,

Jag har ett projekt på en mässa där vi behöver klä 30cm x 30cm fyrkantstross i träskivor för att sedan måla dem. Är det någon som kan tipsa om ett bra sätt att fästa träskivorna mot trossen?

Vi vill inte borra hål i trossbitarna utan helst ska det vara några färdiga klämmor eller något som vi fäster mot trossen, har tittat på Doughtys men det kanske finns bättre alternativ
Doughty trossklämma
Doughty trossklämma
140516-80.jpg (2.43 KiB) Visad 7822 gånger
Någon som kan tipsa om hur man kan göra?

Mvh
Örjan

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Jonas Larsson »

Ska det vara runt alla 4 sidor? Det går inte i så fall bara att skruva träskivorna i varandra? Eller de kanske inte är så grova? Någon fyrkantsstav i varje hörn kanske? Beror ju på hur många gånger det ska återanvändas etc.

Är det på alla 4 sidor och en stor monter så blir det ju en del klämmor.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Orjan Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 130
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 22:27
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Orjan Eriksson »

Ja det ska byggas en monter 5 meter x 10 meter som ska kläs in i trä så alla fyra benen samt innertak och sidor ska kläs och jag räknar på 130- 140 klämmor om det inte finns bättre alternativ...

Vi vill att det träpanelen ska monteras så nära trossen som möjligt, vara snabbt att montera och plocka ner samt sitta stabilt. Någon trosstillverkare eller monterbyggare kanske har tagit fram en lösning som är genomtänkt...

/Örjan

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Christoffer Hansson »

man kan inte köpa något liknande Bild och fästa på träpanelen och bara trycka på trossbitarna?
krävs en hel del förarbete, men borde väl kunna fungera?


edit: vet att det finns liknande i plast som används till att fästa panel/sockel(?) under till exempel kylskåp.
I've heard it both ways

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Nicke Löfgren »

Istället för att andvända träpanel så kan du använda plywood som är fräst som panel!!
Jag tror att den är 6mm, vidare så använder du kardborreband. På tross sidan med lim( finns färdigt på limmat) För att säkra så använder du buntband. På plywood sidan häftar du oxo fast den.

Takbitararna kan du göra på samma vis men där säkrar du bitarna med en vajer! Där kan du översidan öppen så du kommer åt vajern att säkra

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Magnus Lindgren »

Christoffer Hansson skrev:man kan inte köpa något liknande Bild och fästa på träpanelen och bara trycka på trossbitarna?
krävs en hel del förarbete, men borde väl kunna fungera?


edit: vet att det finns liknande i plast som används till att fästa panel/sockel(?) under till exempel kylskåp.

TKK som är 50mm är nog inte det vanligaste direkt...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Christoffer Hansson »

Magnus Jerkrot skrev:
Christoffer Hansson skrev:man kan inte köpa något liknande Bild och fästa på träpanelen och bara trycka på trossbitarna?
krävs en hel del förarbete, men borde väl kunna fungera?


edit: vet att det finns liknande i plast som används till att fästa panel/sockel(?) under till exempel kylskåp.

TKK som är 50mm är nog inte det vanligaste direkt...
jag är medveten om det, därför skrev jag "något liknande"... bara för att visa på ett ungefär vad jag menade. :)
I've heard it both ways

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Magnus Lindgren »

Christoffer Hansson skrev:
Magnus Jerkrot skrev:
Christoffer Hansson skrev:man kan inte köpa något liknande Bild och fästa på träpanelen och bara trycka på trossbitarna?
krävs en hel del förarbete, men borde väl kunna fungera?


edit: vet att det finns liknande i plast som används till att fästa panel/sockel(?) under till exempel kylskåp.

TKK som är 50mm är nog inte det vanligaste direkt...
jag är medveten om det, därför skrev jag "något liknande"... bara för att visa på ett ungefär vad jag menade. :)

Nåt liknande är isf att använda clamps skulle jag tro...

Eller bygga en konstruktion med gångjärn och sen ett par lås i ena hörnet...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Anton Gildebrand »

Bygg "boxarna" som ska vara runt trossen innan, så för du trä över den innan du bygger ihop all tross.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Fjäderklämmor?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136145676" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns i alla möjliga och omöjliga storlekar.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Jonas Larsson »

Detta är vad Christoffer Hansson menar med "något liknande" ;)

Men dessa klämmor verkar ju vara ett riktigt bra förslag! Man behöver inte skruva fast något på insidan utan bara att snäppa dit. Man popnitar bara fast klämmorna på lagom avstånd på baksidan av skivorna.

Till taket kanske man får fundera över en lite mer stabil lösning, man vill ju inte att det ska ramla ner. Men till tornen skulle det nog fungera utmärkt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Christoffer Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 nov 2009, 22:47
Presentation: Oh, you mean my pilot's license? That's out back in the Cessna. Or perhaps you're referring to my license to kill. Revoked. Trouble at the Kazakhstan border. I could give you the details but then I'd have to kill you, which I can't do because my license to kill has been revoked.
Ort: Göteborg

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Christoffer Hansson »

Jonas Larsson skrev:Detta är vad Christoffer Hansson menar med "något liknande" ;)

Men dessa klämmor verkar ju vara ett riktigt bra förslag! Man behöver inte skruva fast något på insidan utan bara att snäppa dit. Man popnitar bara fast klämmorna på lagom avstånd på baksidan av skivorna.

Till taket kanske man får fundera över en lite mer stabil lösning, man vill ju inte att det ska ramla ner. Men till tornen skulle det nog fungera utmärkt.

exakt! :D skönt att någon förstod vad jag menade
I've heard it both ways

Användarvisningsbild
Orjan Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 130
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 22:27
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Klä in tross med träpanel

Inlägg av Orjan Eriksson »

Hej,

Bra ideér, jag tror det får bli en kombination mellan kardborrband, klämfjädrar och Doughty klämman. Om någon har fler ideér så mottages de tacksamt!

/Örjan

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster