Att ta sig in i ljusbranchen

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

dawen skrev:
Brolin skrev:Problemet var väl snarare att ha en riktigt jämn belysning utan NÅGRA skuggor. Försök med det så får du se.. :)
Jag tror jag passar :lol:
knoppen skrev:En annan sak som är viktigt när man ljussätter, eller när man hänger lampor med tv rättare sagt, det är säkerheten. T.ex. två vajrar på varje lampa när dom hänger ovanför huvudet på folk är ju supernoga, sånna saker. Ingenting får hända! Det är skitbra tycker jag. Tänk om Livebranschen var lika noggranna, jag skulle vara supernöjd.
För mig skulle det räcka bra om det satt en wire per lampa, men visst vore det bra med två.

Ska man ha två wires till varje lampa så blir det ju bra jävla mycket wire på en festivalscen :wink:
Allt inom belysning och discoeffekter ska ha en vajer, tyngre ljus som moving heads mm, ska ha minst 2.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Säger vem?

Eller är det vad du tycker?

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Gustaf(KMD) skrev:Säger vem?

Eller är det vad du tycker?
Det är iaf vad Spectra+ kör.
Och dom är juh väldigt noga med säkerhet.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ok!

Jag vet att supersonic som gjort instalationen på en club jag jobbar på ibland bara kör med 1st vajer på dom headsen!

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Gustaf(KMD) skrev:Ok!

Jag vet att supersonic som gjort instalationen på en club jag jobbar på ibland bara kör med 1st vajer på dom headsen!
hm, ja, det är välla olika på alla företag.
Säkerheten kommer juh iaf i första hand :)

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Vem påstår detta?

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

Vem påstår att man SKALL använda två säkerhetwire på vissa armaturer?

Jag bara undrar...
.
Mats Karlsson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Mats, vet du vilka regler det finns gällande detta? Har den nya standarden blivit klar ännu?

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

dawen skrev:Mats, vet du vilka regler det finns gällande detta? Har den nya standarden blivit klar ännu?
Nej det vet jag inte och någon "ny standard" avseende säkerhetswire har jag inte heller hört talas om.

Som jag ser det så skall det finnas en sekundär upphängningspunkt som kan förhindra lasten (strålkastaren t ex) från att falla ned och skada någon i det fall att den primära upphängningspunkten (t ex hakfäste) skulle fallera.

I det fall man använder tillbehör på strålkastare, t ex färgväxlare, barndoors etc så skall även dessa säkras med wire.

Men jag kan tyvärr inte härleda dessa regler till någon officiell text.
.
Mats Karlsson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det jag menade med standard var Standard för lingångsanordningar, eller vad den nu heter. Lightguy, du kanske kan fylla i med namnet?

Tänkte att det kanske stod i den om vad som gällde vid riggning av lampor också.

En säkerhetswire låter vettigt faktiskt. För, funkar det inte med en wire, varför skulle det bli bättre med två?
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.

Johan Danielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 18 mar 2004, 01:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Johan Danielsson »

alltid säkerhetswire!
jag hänger alltid 1 wire per kanna/amateur/movinghead.. 2st per sixbars för att den inte ska svunga ner i huvet på nån.
aldrig slarva med säkerheten, har sett och hört talas om en del otäcka upphägnings sätt.. ush.. spännband funkar INTE som primär upphängnings anordning

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

maclite skrev:2st per sixbars för att den inte ska svunga ner i huvet på nån.
Båda wirarna i samma ände på sixbarsen kanske :twisted:
Nä,trodde inte det..
Det är bra när folk tänker till litegranna, och inte bara gör en massa "för sakens skull" :wink:

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

maclite skrev:... 2st per sixbars för att den inte ska svunga ner i huvet på nån....
Har inte sett det här men i england är det mycket vanligt med en kort säkerhetswire mellan varje kanna och själva sixbar:et.

Jag tror mig minnas att BBC har en del mycket konkreta säkerhetsbestämmelse som inhyrda ljusfirmor måste följa.
.
Mats Karlsson

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det är väll ganska självklart för om en lampa lossnar från 6-baret så hjälper ju inte varken 1 eller två säkerhets vajrar på 6-baret något. Jag har alltid vajrar både mellan baret och lamporna och baret och trossen eller rå:et!! :roll:
Work sucks, send me on tour!

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

ElectroAudioHB skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Fuska o fuska, de är otroligt duktiga! Den enda skugga som är tillåten i en tv-ljussättning är under hakan.
Men jag håller med om att det är lärorikt, lite svårt att få praktikplats bara, på SVT i alla fall!
:lol:
Det vore nog intressantare att praktisera på en större teater.
-Speciellt om dom har nån uppsättning där all dekor består av ljus.

Men småteatrar och ungdomsteatrar odyl skall man hålla sig långt borta ifrån :evil: dom fattar ingenting om teknik.


Att små ungdomsställen och dyl. inte har koll på tekniken behöver inte vara något dåligt, tvärtom: du får tillgång till tekniken som du MÅSTE lära dig för att kunna sköta. Jag började på ett dylikt ställe och har nu gårr där några år och blivit mer eller mindre självlärd. Är det något man inte fattar så kollar manupp det. Kan vara väldigt tgivande och det har lärt mig att leta efter svaren istället för att bara stå och glo när det är något som inte spelar.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

ElectroAudioHB skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Fuska o fuska, de är otroligt duktiga! Den enda skugga som är tillåten i en tv-ljussättning är under hakan.
Men jag håller med om att det är lärorikt, lite svårt att få praktikplats bara, på SVT i alla fall!
:lol:
Det vore nog intressantare att praktisera på en större teater.
-Speciellt om dom har nån uppsättning där all dekor består av ljus.

Men småteatrar och ungdomsteatrar odyl skall man hålla sig långt borta ifrån :evil: dom fattar ingenting om teknik.
Om man nu ska ta upp en så här gammal tråd?..

Hoppas verkligen det finns ironi i det du skrev i detta inlägg.
Skulle gärna sitta ner och diskutera ljudteknik med dig annars.
Ljusteknik skulle du kunna få diskutera med vår ljussättare(om du är mer intresserad eller kunnig inom det).

Den teater jag jobbar på är både ganska liten och barn o ungdomsteater.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Newbee skrev:
ElectroAudioHB skrev: Det vore nog intressantare att praktisera på en större teater.
-Speciellt om dom har nån uppsättning där all dekor består av ljus.

Men småteatrar och ungdomsteatrar odyl skall man hålla sig långt borta ifrån :evil: dom fattar ingenting om teknik.
Om man nu ska ta upp en så här gammal tråd?..

Hoppas verkligen det finns ironi i det du skrev i detta inlägg.
Hmm, vet inte vad tråden handlar om men det var väl jag som skrev det.

Jag har jobbat på en liten ungdomsteater och det var dom värsta 5 månaderna i mitt liv.
-Teaterteknik sade att jag såg ut att ha åldrats 10år på den tiden...

Jag gjorde all teknik för ungefär nio nya teateruppsättningar per månad under den tiden och var dessutom det självklara valet när teaterfolket ville ha en vaktmästare.
Två timmar före premiären kunde regissören komma på att hon vill ha lite ljus på sin föreställning, sisådär 50-60 lampor monterade 10 meter upp i taket på stora scenen.


Nu fick jag iofs en känsla av att du enbart var ute efter att bråka och isåfall så hör du väl hemma på en sån teater.Lika barn leka bäst som dom säger...

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

TommyToad skrev: Att små ungdomsställen och dyl. inte har koll på tekniken behöver inte vara något dåligt, tvärtom: du får tillgång till tekniken som du MÅSTE lära dig för att kunna sköta. Jag började på ett dylikt ställe och har nu gårr där några år och blivit mer eller mindre självlärd. Är det något man inte fattar så kollar manupp det. Kan vara väldigt tgivande och det har lärt mig att leta efter svaren istället för att bara stå och glo när det är något som inte spelar.
Tja, tycker man det är kul att lära sig hur man skall fylla på kaffemaskiner och rulla ut bord och stolar därför att någon störig viktigpetter tycker att det är viktigare än sånt skräp som ljud&ljus så varsågod..
Det enda man lär sig är "damage control" , hur man kan fuska maximalt och ändå komma undan med det för att tiden inte räcker till.

Menvisst, du får gärna förklara för mig hur du gör då regissören kommer och beordrar dig klippa ihop ett ljudband på 10minuter som skall vara klart om 5 minuter...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

"combat audio" resp "combat lighting"?

man blir bra på att säga ifrån fort om inte annat.
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

ElectroAudioHB skrev:
Newbee skrev:
ElectroAudioHB skrev: Det vore nog intressantare att praktisera på en större teater.
-Speciellt om dom har nån uppsättning där all dekor består av ljus.

Men småteatrar och ungdomsteatrar odyl skall man hålla sig långt borta ifrån :evil: dom fattar ingenting om teknik.
Om man nu ska ta upp en så här gammal tråd?..

Hoppas verkligen det finns ironi i det du skrev i detta inlägg.
Hmm, vet inte vad tråden handlar om men det var väl jag som skrev det.

Jag har jobbat på en liten ungdomsteater och det var dom värsta 5 månaderna i mitt liv.
-Teaterteknik sade att jag såg ut att ha åldrats 10år på den tiden...

Jag gjorde all teknik för ungefär nio nya teateruppsättningar per månad under den tiden och var dessutom det självklara valet när teaterfolket ville ha en vaktmästare.
Två timmar före premiären kunde regissören komma på att hon vill ha lite ljus på sin föreställning, sisådär 50-60 lampor monterade 10 meter upp i taket på stora scenen.


Nu fick jag iofs en känsla av att du enbart var ute efter att bråka och isåfall så hör du väl hemma på en sån teater.Lika barn leka bäst som dom säger...
Efter att ha gjort praktik på en liten barn o ungdomsteater, komma med ett sådant uttalande är bara rätt ogenomtänkt.

Dra alla över en kam.

När jag var på turne, stötte jag på en ljudfirma i en stor stad som jag inte tyckte hade överhuvudtaget koll på sin teknik. Kändes inte som dom visste vad dom höll på med.
Men jag utgår inte från att alla andra ljudfirmor i den staden har lika dålig koll.

Så jag tycker du ska revidera ditt uttalande att gälla den teater som du gjorde din praktik på. Det är inte något allmängiltigt.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Men det finns ju helt klart för många lallare i den här branschen ;)
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster