Att ta sig in i ljusbranchen

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag fick då ingen allt-i-allo roll som du verkar ha haft, utan jag fick rollen som "Ljustekniker" just. Jag är fortfarande nöjd och jobbar fortfarande kvar där. Så jag tycker precis som någon annan skrev att bara för att du har haft det dåligt så betyder det inte att alla har haft det så.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Newbee skrev:
ElectroAudioHB skrev:
Newbee skrev:
ElectroAudioHB skrev: Det vore nog intressantare att praktisera på en större teater.
-Speciellt om dom har nån uppsättning där all dekor består av ljus.

Men småteatrar och ungdomsteatrar odyl skall man hålla sig långt borta ifrån :evil: dom fattar ingenting om teknik.
Om man nu ska ta upp en så här gammal tråd?..

Hoppas verkligen det finns ironi i det du skrev i detta inlägg.
Hmm, vet inte vad tråden handlar om men det var väl jag som skrev det.

Jag har jobbat på en liten ungdomsteater och det var dom värsta 5 månaderna i mitt liv.
-Teaterteknik sade att jag såg ut att ha åldrats 10år på den tiden...

Jag gjorde all teknik för ungefär nio nya teateruppsättningar per månad under den tiden och var dessutom det självklara valet när teaterfolket ville ha en vaktmästare.
Två timmar före premiären kunde regissören komma på att hon vill ha lite ljus på sin föreställning, sisådär 50-60 lampor monterade 10 meter upp i taket på stora scenen.


Nu fick jag iofs en känsla av att du enbart var ute efter att bråka och isåfall så hör du väl hemma på en sån teater.Lika barn leka bäst som dom säger...
Efter att ha gjort praktik på en liten barn o ungdomsteater, komma med ett sådant uttalande är bara rätt ogenomtänkt.

Dra alla över en kam.

När jag var på turne, stötte jag på en ljudfirma i en stor stad som jag inte tyckte hade överhuvudtaget koll på sin teknik. Kändes inte som dom visste vad dom höll på med.
Men jag utgår inte från att alla andra ljudfirmor i den staden har lika dålig koll.

Så jag tycker du ska revidera ditt uttalande att gälla den teater som du gjorde din praktik på. Det är inte något allmängiltigt.
Om du trivs med din praktikplats har inget och göra med mitt anställningskontrakt.

Nejdu,du skall skärpa dig och sluta slänga ogenomtänkta kommentarer omkring dig speciellt då du bara jobbar som praktikant.
Jag hade fast anställning och det är mycket mer än vad du nånsin kommer att få...

I gengäld var det i början av 90talet , dvs långt innan du hade slutat med blöjor.
Senast redigerad av 2 ElectroAudioHB, redigerad totalt 0 gång.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

TommyToad skrev:Jag fick då ingen allt-i-allo roll som du verkar ha haft, utan jag fick rollen som "Ljustekniker" just. Jag är fortfarande nöjd och jobbar fortfarande kvar där. Så jag tycker precis som någon annan skrev att bara för att du har haft det dåligt så betyder det inte att alla har haft det så.
Jag var anställd just som ljustekniker, i gengäld var jag den förste tekniker dom hade haft där så det fanns ingen riktig erfarenhet av teknik i huset om man säger så.

Men jag har svårt att tänka mig att en teater där massor av ungdomar leker teater överhuvudtaget kan ha någon respekt och kunskap om teknik.
Det är ju inget självklart för "skådespelarwannabees" utan är ju något som dom måste lära sig att förstå vad det skall vara bra för.

I gengäld så har jag inte så svårt att förstå att det kan gå mycket lugnare till på en liten landsortsteater som bara har en scen och inte fyra scener med massor av ungdomsgrupper som alla har betalat en avgift för att få spela teater.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Tycker du ska lugna dig lite med dom personliga påhoppen iaf.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

TommyToad skrev:Tycker du ska lugna dig lite med dom personliga påhoppen iaf.
Det var inte jag som började, och jag förstår fortfarnade inte ett dyft om varför ni tjafsar om att "jag påstår att det alltid är så" jag kan bara ha min erfarenhet och kan aldrig ha någon annans erfarenhet.Den idiot som tror att deras erfarenhet är den absoluta sanningen, är just det, en korkad idiot och kan aldrig bli något annat än en korkad idiot heller.

Dessutom kan du ju börja med att försöka förklara hur det överhuvudtaget kan finnas någon absolut sanning inom räckhåll för något annat än en gud när du inte ens kan bevisa en så grundläggande sak som att varken du eller den verklighet du ser egentligen existerar...


Sen så borde du ta och tagga ner med påhopp då du var med och började den här terrorn emot mig.
Och så borde du faktiskt ta och be om ursäkt, annars har du fått en mycket farlig ovän.
nybörjaren newbee är det däremot redan försent för.
-Men jag betalar mina skulder med tusenfaldig ränta: slår du mig så slår jag tillbaks tusenfalt.
Senast redigerad av 1 ElectroAudioHB, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB: Vad är problemet egentligen? Be the bigger man.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

ElectroAudioHB skrev:
Newbee skrev:
ElectroAudioHB skrev:
Newbee skrev:
ElectroAudioHB skrev: Det vore nog intressantare att praktisera på en större teater.
-Speciellt om dom har nån uppsättning där all dekor består av ljus.

Men småteatrar och ungdomsteatrar odyl skall man hålla sig långt borta ifrån :evil: dom fattar ingenting om teknik.
Om man nu ska ta upp en så här gammal tråd?..

Hoppas verkligen det finns ironi i det du skrev i detta inlägg.
Hmm, vet inte vad tråden handlar om men det var väl jag som skrev det.

Jag har jobbat på en liten ungdomsteater och det var dom värsta 5 månaderna i mitt liv.
-Teaterteknik sade att jag såg ut att ha åldrats 10år på den tiden...

Jag gjorde all teknik för ungefär nio nya teateruppsättningar per månad under den tiden och var dessutom det självklara valet när teaterfolket ville ha en vaktmästare.
Två timmar före premiären kunde regissören komma på att hon vill ha lite ljus på sin föreställning, sisådär 50-60 lampor monterade 10 meter upp i taket på stora scenen.


Nu fick jag iofs en känsla av att du enbart var ute efter att bråka och isåfall så hör du väl hemma på en sån teater.Lika barn leka bäst som dom säger...
Efter att ha gjort praktik på en liten barn o ungdomsteater, komma med ett sådant uttalande är bara rätt ogenomtänkt.

Dra alla över en kam.

När jag var på turne, stötte jag på en ljudfirma i en stor stad som jag inte tyckte hade överhuvudtaget koll på sin teknik. Kändes inte som dom visste vad dom höll på med.
Men jag utgår inte från att alla andra ljudfirmor i den staden har lika dålig koll.

Så jag tycker du ska revidera ditt uttalande att gälla den teater som du gjorde din praktik på. Det är inte något allmängiltigt.
Om du trivs med din praktikplats har inget och göra med mitt anställningskontrakt.

Nejdu,du skall skärpa dig och sluta slänga ogenomtänkta kommentarer omkring dig speciellt då du bara jobbar som praktikant.
Jag hade fast anställning och det är mycket mer än vad du nånsin kommer att få...

I gengäld var det i början av 90talet , dvs långt innan du hade slutat med blöjor.
Läste ditt inlägg lite dåligt. Tyckte det stod att du hade gjort praktik inte haft anställning.
För övrigt står jag helt och hållet fast i mina inlägg.
Själv har jag aldrig haft praktik inom någon teater.

Däremot jobbar jag som fast anställd på en turnerande barn o undomsteater sedan -98.
Jämfört med kolosserna inom teatersverige så är det också en liten teater.
Vi har däremot bara professionell personal på alla våra befattningaar.

Vi är cirka 25 årsverken.

Sedan har jag också viss erfarenhet inom turnerande rockbransch som ljudtekniker.
Har väl gjort ett och annat.

För att återgå till där det startade.

Du var kategorisk i ditt uttalande mot alla småteatrar och ungdomsteatrar, utan att ha någon täckning för det än ditt halvår på en teater.
Hade du i det inlägget skrivit om din erfarenhet på din teater hade det varit enklare att förstå.

Som du skrev det är det svårt att inte reta sig på det.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

ElectroAudioHB skrev:
TommyToad skrev:Tycker du ska lugna dig lite med dom personliga påhoppen iaf.
Det var inte jag som började, och jag förstår fortfarnade inte ett dyft om varför ni tjafsar om att "jag påstår att det alltid är så" jag kan bara ha min erfarenhet och kan aldrig ha någon annans erfarenhet.Den idiot som tror att deras erfarenhet är den absoluta sanningen, är just det, en korkad idiot och kan aldrig bli något annat än en korkad idiot heller.

Dessutom kan du ju börja med att försöka förklara hur det överhuvudtaget kan finnas någon absolut sanning inom räckhåll för något annat än en gud när du inte ens kan bevisa en så grundläggande sak som att varken du eller den verklighet du ser egentligen existerar...


Sen så borde du ta och tagga ner med påhopp då du var med och började den här terrorn emot mig.
Och så borde du faktiskt ta och be om ursäkt, annars har du fått en mycket farlig ovän.
nybörjaren newbee är det däremot redan försent för.
-Men jag betalar mina skulder med tusenfaldig ränta: slår du mig så slår jag tillbaks tusenfalt.
Skulle verkligen vilja vet vad du menar med mycket farlig ovän.
Du kommer här och kastar ur dig hotelser.

Du verkar inte bara vara en otrevlig person utan också ha dåligt självförtroende om du anser detta vara terror. Eller är det så att du älskar att svänga dig med superlativ?

Hursomhelst är jag en person som inte tycker om att bli kallad diverse otrevligheter som du har kastat ur dig utan att känna mig.

Jag förväntar mig en ursäkt.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Denna tråd börjar ju bara spåra ut totalt.

Om ni vill fortsätta diskutera vem som ska förlåta vem och vem som har den farligaste ovänen så känns PM som en bättre plats för det.

*Tråd låst*

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster