Fel på 575 hmi lampa

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Fel på 575 hmi lampa

Inlägg av Mattias Carlsson »

Vad för olika slags fel kan man få på en 575 hmi gaslampa? Jag ha varit med om lamp explosion en gång samt att lampor brinner ut men idag va jag med om en annan grej.

Var en 575 moving head som ej ville tända upp, sist jag körde den funka den klockrent och sen dess ha den bara stått, skulle idag köra igång den och byggla färdigt till ett ljusjobb och den ville ej tända. Lampan i den är inte så väldigt gammal kanske körd max 200 timmar, förmodligen mindre och man ser på lampan att den ej ser speciellt gammal ut. Endå funka den ej, jag prova att byta lampa och då tände headen upp sedan prova jag den "trasiga" lampan i en annan head och det bara knastra i "tändaren" men inget hände. Lampan är juh pajj helt klart,men kan man se vad felet är?

Dom flesta gaslampor jag har brukar va rätt svart då dom brunnit ut,denna är klar.

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Fel på 575 hmi lampa

Inlägg av Henrik Albinsson »

Låter lite mysko... men kan det tänkas vara så att en av ledarna fram till elektråderna i gas kroppen är trasig?
Det brukar bli bränt där... kan vara mycket svårt att se...

Henrik

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Fel på 575 hmi lampa

Inlägg av Mattias Carlsson »

Mja det kan det juh iof vara om det är nått man ej kan se, elektråderna inne i själva "bubblan" i mitten ser iaf hela ut.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fel på 575 hmi lampa

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Är lampan av något dyrt märke? De två stora hajarna är inte omöjliga på utbyten vid tidiga fel.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Fel på 575 hmi lampa

Inlägg av Mattias Carlsson »

Tror ej det är nått dyrt märke. Och lampan är rätt gammal MEN ha ej används ofta.
Iaf så verka ej armaturerna man sätter lampan i gilla den så det lär bli att kasta.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster