Vad skulle ni valt??

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Vad skulle ni valt??

Inlägg av Mattias Carlsson »

nu är jag på gång att köpa in ett gäng led bars, cirka 10 st.
Ha fråga lite om detta förut med, men nu är det bestämmt att köp ska bli av så jag frågar igen.
ha kolla på massa olika modeller för mellan 1500-3000 kr cirkus stycket, men vi ha fått bra pris på dessa 3 modeller, vilken skulle ni ha valt?

Vad skulle ni valt av dessa?

american dj megapixel
american dj megabar
EUROLITE LED bar 324/10 RGB


finns juh en mängd olika varianter, men vi vill köpa in nått vi kan ha länge och använda till många olika saker, framför allt är tanken att ha dom som effektljus bakom djs, ha massa i rad i trossar och skapa rinnande ljus och andra effekter men också för att kunna ha till att färgsätta saker med mera.

vi ska bestämma oss i veckan så tänkte man kan fråga här och få några åsikter, all hjälp man kan få är bra:) Och ha ni nå egna tips på armaturer som kan matcha dessa i pris och funktion så är det också välkommet givetvis:)

tack på förhand

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Har du inte tagit detta i en anna tråd????

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Som jag skrev ovan ha jag fråga lite om detta tidigare men gör ett sista försök att få råd dom sista dagarna innan jag bestämmer mig och lägger beställningen!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Smidigast hade varit att fortsatt i samma ämne...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Men herregud, ge grabben ett svar istället för att gnälla om vart han ska ställa frågan :roll:
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Ptja, han hade väl ställt en liknande fråga tidigare???

Sen ett enkelt svar på frågan är väl: ta hem och prova.
//Magnus - Fegge & Mattes

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

ta hem och prova hinns ej med och vet ej om alla e så snäll så dom skicka demo /prov ex heller, iof ha man väl öppet köp men bättre om folk ha egna erfarenheter.
denna gång hadde jag lite olika modeller jag fråga om så var inte exakt samma fråga men men, tacksam för svar som sagt.

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Jag kan ge dig ett tips...

Vänta med att köpa tills du har råd med något som är bra.


Jag har testat American DJ ledarmaturer... och de är plastiga och väldigt känsliga för dålig DMX-signal. Dvs du kan inte koppla mer än ett par stycken på en DMX-lina innan de börjar flimra och bete sig lite skakigt när man dimrar dem. Problemet uppstår även när man kopplar in något annan armatur på samma slinga. T ex har jag haft problem med dem när jag använt 1st Cyberlight och 1st American DJ-armatur samt mindre än 10m kabel.
Fast det här problemet kan man slippa undan om man har en DMX-split med tillräckligt många utgångar och kopplar ca 4st armaturer på varje utgång.


Men, ställer man inte speciellt höga krav på sin utrustning då kommer du säkert bli nöjd med vilken som utav armaturerna.

Jag skulle heller inte bli förvånad om Eurolites armaturer har samma problem med DMX-signal som American DJ. För jag har upptäckt samma fel hos en tillverkare till av LED-armaturer(utav den billiga klassen). Men jag minns inte vilket märke det var på den armaturen.


Och Magnus råd är också väldigt bra... mycket bättre än mina råd!
För man ska aldrig köpa en armatur utan och prova den innan.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

hm låter väldigt skumt att man ska få dmx problem med ett par armaturer bara och en 10 meter dmx kabel, är det verkligen på det viset med dessa armaturer?

tack iaf för svar

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Anders Plato skrev:Jag har testat American DJ ledarmaturer... och de är plastiga och väldigt känsliga för dålig DMX-signal. Dvs du kan inte koppla mer än ett par stycken på en DMX-lina innan de börjar flimra och bete sig lite skakigt när man dimrar dem.
Låter skumt tycker jag. ADJ är samma armaturer som Elation, vilka jag har en drös av.

Jag har haft över 40 armaturer av dessa i samma slinga utan problem.

Vi hade några måndagsex som flimrade och hade sig från start, men efter att ha fått dessa utbytta så lirar det precis som det ska.

Inte är det Ribaltor eller liknande precis. Men kan man ta att det blir ett måndagsex ibland, och leverantören snabbt ersätter dessa så tycker jag man får mycket för pengarna.

För att hålla inlägget till ämnet så var det OptiPar RGB och Megabar jag använde här http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=4631
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Johan Eriksson »

Jag skulle nog föredra Adj megabar då den kör 1w leddar. Beror väll iofs på omständigheterna dock eftersom den blandar sämre än dom andra två.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

fasst den american dj megabar jag ha kolla på och fått bra pris på ha ej 1 watts ledar, men det finns en modell nu som heter megabar PRO ha jag sett och den har det men den kosta lite mer. drar lätt iväg lite i pris om man ska ha 10 st så just nu lutar det nog åt antingen megabar,megapixel eller euroliten

hasse tack för svar, tyckte som sagt också det lätt konstigt, elation ligger dom i samma pris som american dj med? och skiljer sig märkena och modellerna nått sig åt eller är det exakt samma burkar? vem säljer dessa?

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Limelight i Göteborg säljer både Elation och American DJ.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

okej tack för tipset ska kolla med dom imorrn

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster