led

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

ja annars finns ju RDM redan framtagen som standard för att lampor skall kunna "adressera "sig själva. har dock inte satt mig in i hur det fungerar ännu. stödet börjar ju bli bättre på bord som har rdm också. om man gör som du tänker går man ifrån hela dmx standarden där det tex är tänkt att armaturerna är parallelt kopplade på dmx kjedjan dvs att man inte skickar ut någon information från lampan . om man tittar lite standarden så kommer din ide tyvär inte fungera.

det som skulle kunna fungera är att man sätter in en knapp kallad tex Set adress och då kan processorn ta emot alla 512 kanalerna men att man ställer adress genom att att skicka ett visst värde på den kanalalen man vill ställa. sedan återställer man knappen och då kommer den ihåg kanalen som blir adressen. men då måste du också få adressen att stanna kvar även fast strömmen bryts borde gå att lösa med hjälp av att skriva in det i minnet på processorn eller med ett externt minne.

kanske lite bökigt men det kan gå.
är ju en lösning för att få ner mängden kablar knappar och kretsar som kostar pengar. man sparar säkert en 50 lapp i komponenter. och en hel del löd jobb.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

oj oj ndu börjar det bli över min nivå (jag har ju bara hållit på sen i söndags(men om nån vecka kanske jag har lärt mig så mycket))

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re:

Inlägg av Niklas Elste »

Oskar Johansson skrev:Lysdioder ska inte parallellkopplas, det blir inte så bra då

Nu har jag varit sjuk så jag har fortsatt på projektet

och oskar du hade rätt Första omgongen av dioder jag köpte höll jämn kvalitet men sen köpte jag flera och dom var ojämna som bara den Så serie på allt är nog det bästa i alla fall

Det fär bli en liten hand lampa i stället

och projektet blir en liten led 6 bar i stället

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster