Terminering / Y-kopplad DMX kabel

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Terminering / Y-kopplad DMX kabel

Inlägg av Thomas Nilsson »

Jag har hört att Y-kopplade DMX kablar är AJA BAJA!! Kan någon förklara varför?

Har idag öppnat flertalet effekter, VL1000, Rainbow PSU, m.m. och där är DMX thru bara är en bygling, dvs ren Y-koppling. Varför aja baja utanför armaturen men helt ok inuti? Förstår problemet om man skulle dra långa kablar.. Men korta? Och ungefär hur korta?
Varför är det ändå så att vi får ut DMX ur Rainbow PSUn när jag terminerar PSUn. Borde den inte påverka DMX thru? Med terminering menas ju att man kortsluter den med ett visst motstånd, de borde göra att det därefter inte kommer ut någon DMX. Eller? Vad händer / kan hända då om du terminerar alla effekter (teminering på t.ex. PSUn) på ett rå t.ex.?

Intressanta frågor.. Eller hur??

/Thomas

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

För att DMX Thru är egentligen bara en fortsättning på ledaren, och mottagaren sitter parallellkopplad över den, samt att mottagaren är impedensanpassad (förhoppningsvis).

När du Y-split:ar så får du läska reflektioner som kan störa ut signalerna. Det finns länkat till i andra trådar om DMX här vad som händer om man har konstiga impedenser i sin DMX-nät.
"This is the updated input list"

Björn Claesson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 05:39

Inlägg av Björn Claesson »

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/763/

Jättebra info om RS485 (som DMX är) med bilder på hur signalen ser ut när man kopplar rätt och fel och exempel på hur man ska göra och inte göra.

Finns det förresten här på forument som finns i Visby och som skulle kunna hjälpa mig med en sak? Skicka ett PM eller mail eller nåt så berättar jag mera.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

I usitt och plasas bok Recommended Practice for DMX512 står att denna Ykoppling är aja baja står även att mickabel inte skall användas och att om alla dipswitchar står på off betyder detta kanal 1. men folk och tillverkare gör lite hursomhelst men som sagt att göra en ykabel är ingen bra ide. precis som Ian säger får du reflektioner.

citerar boken
"Do not use Y lead / DMX Twofers
If Y leads are used, particulary at a distance from the transmitter, then a complex set of reflections will ensue, causing severe signal degradation and increased error rate.

Splitter amplifiers are the only reliable method for splitting the DMX512 network into diffrent branches."

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

man kan ju få en dmxsplitter för typ 800 spänn eller nåt så varför krångla till det..
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Anledningen till frågeställningen är att jag varit runt på allt från små privat teatrar till stora nationalscener och överallt finner jag Y-splittar i dmx nätet, både i sverige och utomlands.
Idag satt jag och en kollega och titta på en stor teater i stockholms dmx nät. Redan vid ljusbordet (som har 4 universum ut) satt en Y-splitt som efterföljdes av minst 200 m dmx kabel som sedan grenades med X antal Y-kopplingar..(här och var sitter riktiga dmx buffrar också, men inte alls så många som skulle behövas). Så har det sett ut i åratal och alltid fungerat (konstigt nog). Nu har jag oc min kollega tittat över dmx nätet under några dagar och hitta ca 50 ställen där en splitter eller signalförstärkare borde sitta.
Men tycker ändå att det är konstigt att det fungerat under alla år.
Vi satt också och provocerade systemet med termineringar i Y-splittarna, långa kablar, släpkontakter och dmx vindor m.m. och lyckades ändå inte få några störningar eller synbara fel. Och då pratar vi ändå om en teater med ca 80 scroller, 20 talet rörliga armaturer, shutters, videoservrar m.m. som styrs av denna DMX signal.
Jagar nu efter ett oscilloskop för att se hur signalen ser ut i slutet av våran slinga..så fler tester kommer ske under veckan..

(Ps. Kankse borde skrivit i mitt första inlägg att jag jobbat med ljus på heltid i 12 år så jag vet "lite" om dmx signalen och vad man bör göra och inte.. Men alla har väl säkert hört diskusioner om att man ska terminera eller inte, om man ska löda skärmen i bara ena änden av MX kabeln eller i båda osv..)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Alltså, det kan ju funka. Det beror ju på hur dyra burkar man använder också; typiskt så sätter man in bättre kretsar i dyra burkar, och så får man en mer tolerant lösning. Men det är lika mycket en fråga om tur, när man är ute på kanten av det möjliga. När någon vill kasta in en ny viftlampa i systemet kanske det blir rena katastrofen. Eller så kommer man upp i kritisk massa med kabel med fel impedans och kapacitans (mikrofonkabel mao..)

RS485 är ganska tolerant, för det är inte så hög bandbredd. Provar man såna här knep som Y-koppling eller missad terminering på 10Mbit Ethernet över koax så brukar det göra fetont fetfort; så är det också 5-10 gånger högre datatakt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Björn Claesson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 05:39

Inlägg av Björn Claesson »

Det är nog som sagt lite beroende på fall til fall. Om man tänker teoretiskt så borde den bästa Y kopplingen vara om "Y"et sitter när sändare och grenarna är ganska korta och med termineringar i båda ändarna. Och att kabeln är av god kvalitet såklart.

Risken för fel borde bli större ju längre kabeln för varje gren på "Y"et är och om man sedan tar bort en terminering i ena ändan. Riken för fel borde vara störst om ekot som kommer tillbaka i kabeln när termineringen är borta är så fördröjt så att det påverkar eller släcker den riktiga signalen. Och såklart också att kapacitansen i kabeln är så stor så att flankerna på pulserna påverkas för mycket.

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Hej Thomas.

I armaturer samt apparater brukar det var väldigt korta ledare som drar iväg från DMX in/utgångarna så där blir det inga reflektioner.
På vissa sitter det dessutom elektronik på ingångskortet som tar hand om signalen, i vissa fall även buffrar fast inte så vanligt.

På andra punkten ang teater signal dragning. Kolla igen är du verkligen säger på att det är Y-splittat? Det brukar sitta fina patchar där man kan koppla lite hur som helst för att slippa en massa DMX-splitters och mergar.

Eftersom jag känner dej vill jag ju inte komma med påhopp :oops: men ligger verkligen 2 kablar ihop lödda paralellt och drar åt varsitt håll? Har sett många teatrar, speciellt tekniken, men missat att just detta skulle ske. Om det är så styr upp så att det ändras till det bättre.



Föräldralediga hälsningar
MVH

Mathias Norén

OSRAM AB

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Hej, eftersom jag tror mig veta vart ni hittat detta DMX nät så skall jag försöka förklara några av anledningarna till att det ser ut som det gör.

Det nätet jag tror att ni hittat var från början ett AVAB protokoll nät som byggdes seriöst. Men har vid flera tillfällen ändrats och kompleteras.
Framför allt när det började komma saker som scroller och moving.
Tänk på att det är gammalt och först var avsätt för portabla dimmers.
Vid något tillfälle var dessutom man tvungen att mitt på förlänga dom 4 multikablarna med några meter, för vent killarna skulle in.

Den elektroniken som genererar DMXen i detta nät är nog det stabilaste jag sett på marknaden. Dessutom sitter det ett antal buffrar/splitters ca 10M från dessa kort.
Därefter går det ut multikabel till en central punkt för att delas/skarvas vidare. Några till uttag på scen och några går upp i taket där ytterligare en skarv låda sitter.
Vid flera tillfällen har interna/lokala lödkolvs kunniga personer förlängt och skarvat vidare nätet.

Offentlig upphandling billigast vinner oftast, man har inte möjlighet att påpeka skillander mellan Y, Kines eller kvalitets produkter och personal.

Något som är väldigt vanligt är att ljudkillarna "som har lött en XLR" kan ju DMX också. Men vad är likheten i analogt ljud och DMX förutom att kontakten kallas DMX.

DMX nät har en tendens att inte vara så viktigt som ljud eller rå maskineriets kablage är.

Konsulter framför allt EL konsulter som oftast ritar kablagen blir liv rädda när man säger DMX. Men säger du lägg ett Cat5E nät och vi gör ändarna, så blir det inga problem. För dom vet vad som gäller vid kontors datanätverk, allt från Switch till ett uttag. Inga Y minimalt antal switchar på vägen.

Men DMX är stabilt.

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Sorry kontakten kallas inte DMX utan XLR.

PS
Och är det DMX är det 5 poler och inget annat.
DS.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Men ett kontorsdatanät med en central KK och sedan kablar ut till varje enhet är väl just vad man INTE eftersträvar om man ska bygga ett dmx nät som ligger i slinga?

Blir många dmxsplitters om man ska bygga på det sättet.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Patric..

Det finns ställen där de har lyckats göra bra DMX från början. Hässleholm är ett sådant exempel. Det e det ända som jag inte har byggt om.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Vad jag menar är att man går från central KK (oftast kontroll eller dimmer rum) till uttag på scen, ett på varje rå osv. Ja om man har 30 fasta DMX uttag i sin installation så går det kanske åt 3-5 splitters i KK.
Men hur gör man i ett PC nätverk om det är 200 datorer. Jo man köper många switchar med många RJ45.
Fördelen med DMX är att du kan sedan ha upp till 32 Enheter på det uttaget som sitter på din vägg. Och hur många teatrar har 32 moving på ett rå som är 18M.

I KK sitter det naturligtvis bra buffrar/splitters. Som delar DMX signalen till uttagen som behöver.

Från denna KK skall nätet se ut som en stjärna. I mitten på stjärnan skall det vara en splitter/buffer, absolut inte ett Y eller nått annat löd, plint jobb.

Slinga? Ett DMX nät är ingen slinga utan en linje som tappas av i produkter på vägen (på rätt sätt) och avslutas med en terminering.
Med på rätt sätt menar jag att konstruktören för produkten har konstruerat sin avtappnings krets enligt RS485 standard.

Men det finns scroller PSU som är byggda för att kopplas som en cirkel, ut och igenom scrollers för att sedan komma tillbaka in igen i samma PSU men detta gäller bara dessa specifika scroller PSUer. Och det är framförallt för att man skickar scroller spänningen den vägen, inte för att DMXen till scrollers behöver det.

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Om det är Hässleholms kulturhus du pratar om så var det ett fint nät. Men det beror också på att det nätet var i grunden ritat av Eric Westerlund som till sin hjälp hade Abbe och AVAB till hjälp.
Dessutom nytt från början och ritat i slutet på 90talet.

Thijs Wiessing
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 20:45

Inlägg av Thijs Wiessing »

Först och främst, tack Björn för användbar länk.
Sedan, tack Patric för att du har försett några av Sveriges teatrar med lyckade signaldistributionskablage (långt ord).

Mycket av denne förvirring beror förmodligen på att grundbygget är så ordentligt och därmed reflektionerna minimala.
Däremot, (jag gästar Thomas' scen för tillfället) så är det i huset, EFTER alla ordentligt splittade förgreningar, en dröse Y-splittar som ger slingor som far allvärldens väg, där man då dessutom lägger till W-DMX transmitters , då blir det lätt soppa... (Känns det igen kanske...?)
Detta gör att all ev. felsökning enbart går att göra i KK, isf. efter, som vanligt, sist fungerande instr. eller i den aktuella slinga...
(Jag kan ibland tycka mej höra en reflektionsresonans (oxå långt ord) i det aktuella huset, efter avslutat gig...)
Som Thomas sa, städas det nu i detta...

Hur kommer det sig att om jag skulle koppla in min Laptop på en Y-splitt i kontorsnätverket, så får jag HELA it-avd efter mig i flera veckor och blir offentligt stenad på stortorget, och när man påpekar ovanstående DMX-exempel så sägs det "det funkar ju, vi hänger dit en till" eller "va inte så dramatisk" eller "så har vi alltid gjort, det går nog bra". Jag bara undrar...

Thijs Wiessing
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 20:45

Inlägg av Thijs Wiessing »

Kul, förressten, att jag tydligen är en 46-årig Rookie :roll:

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Ian Delahorne skrev: När du Y-split:ar så får du läska reflektioner som kan störa ut signalerna. Det finns länkat till i andra trådar om DMX här vad som händer om man har konstiga impedenser i sin DMX-nät.
Plus att om en kabel kortsluts så slås med största sannolikhet hela DMX nätverket ut.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Recommended Practice for DMX 512 - A guide for users and installers
http://www.lsionline.co.uk/books/?-hrv54l

Där finns allt man behöver veta

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Bullen Lagerbielke skrev:Recommended Practice for DMX 512 - A guide for users and installers
http://www.lsionline.co.uk/books/?-hrv54l

Där finns allt man behöver veta
jag håller med har tyvär själv bara den gamla utgåvan. kostade 2 pund på plasa i höstas det var den väl värd

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster