Ethernet, Bra eller dåligt?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
markus
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av markus »

En fråga som borde klara sig inom ämnet: Finns det en spikad ljus standard för ethernet? Går det att kombinera olika fabrikat på dmx/ethernet-konverters?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Tror det finns en stadard på Ethernet men det finns väll inget hinder att göra en konverter! Många använder 3 polig DMX kabel fastän standarden är en 5 polig!!
Hem och snickra med dig!!! :lol:
Work sucks, send me on tour!

miffo
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 23 mar 2004, 01:00
Ort: GBG

Inlägg av miffo »

Ethernet är väll bara ett sett att föra över information typ som rs 232.?
Frågan är väll om det fins ett standardprotokoll just för ljus? men det tvivlar jag på....
Jag menar det finns ju olika Ethernet-standarder beroende på vad det är.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ethernet är bara ett sätt att före över information ja. DMX däremot är ett ljusprotokoll, inte någon kabelstandard. Eller hur?

Vilka produkter har i dagsläget ethernetkommunikation? Någon som vet?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

DMX är paketformatet ovanpå EIA485 (aka RS-485). EIA485 specar däremot kvalisort på kabeln. Tror jag.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Okej *solglasögon* :lol:
KISS. Keep It Simple Stupid.

markus
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av markus »

frågan är alltså om man kan koppla in en burk från artistic license i ena änden och en burk från entec i andra. Innan de stora tillverkarna har enat sig om en standard kan det knappast slå...

markus
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av markus »

Är det INGEN SOM VET??? Finns nån standard som jag tror heter ACN och som jag tror bygger på ethernet.. Är det samma som artistic license använder? Är det så illa att jag måsta kolla upp det här själv...

markus
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av markus »

Ok.. har kollat runt lite. Det verkar som att alla väntar på att ESTA skall spotta ur sig den nya standarden ACN(advanced control network). Enligt en osäker källa kan det röra sig om två till tre år innan det släpps. Tills dess har olika tillverkare grupperat sig i olika standarder:

The Art-Net Alliance now includes Artistic Licence, AC Lighting, ADB, Avab, Doug Fleenor Design, ELC Lighting, Electronics Diversified, Enttec, Goddard Design Co, I-Light Group, International Electronic Services, MA Lighting, Medalion, Media Motion, SandNet, and Zero 88.

The Pathport Alliance is currently comprised of Entertainment Technology, Flying Pig Systems, Interactive Technologies, High End Systems, MA Lighting, and Pathway Connectivity.

Art-Net är en öppen standard, medan man nog måste pröjsa för att bygga prylar med Pathport.

Slutsatsen är alltså att så länge man har prylar som stödjer samma standard så går det att använda tillsammans via ethernet.

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Nu får du svar!

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

markus skrev:frågan är alltså om man kan koppla in en burk från artistic license i ena änden och en burk från entec i andra. Innan de stora tillverkarna har enat sig om en standard kan det knappast slå...
Om du menar Enttec så är svaret JA. DMXEthergate Mk.2 stödjer både ArtNet (Artistic Licence) samt Enttecs eget protokoll.

www.enttec.com
.
Mats Karlsson

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Mer svar...

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

markus skrev:Är det INGEN SOM VET??? Finns nån standard som jag tror heter ACN och som jag tror bygger på ethernet.. Är det samma som artistic license använder? Är det så illa att jag måsta kolla upp det här själv...
Visst är det jobbigt när man måste kolla själv!

Nej ArtNet och ACN är inte samma sak. ArtNet är en öppen standard som togs fram i frustration över att ACN har tagit så lång tid. ArtNet stöds av ett stort antal tillverkare. Innan dess var det i stort sett bara leverantörsspecifika system från bl a ETC, Strand m fl som fanns.

De allra flesta som stödjer ArtNet har deklarerat att de kommer att tillhandahålla uppdateringar till ACN när den standarden blir släppt.

ACN är ett mycket mer omfattande system än ArtNet men kanske snudd på för omfattande. Folket i kommitén som jobbar med ACN brukar bli mycket irriterade när jag frågar om de inte är klara snart...
.
Mats Karlsson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster