Hjälp med hartingkoppling till ljusmulti

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Ja Jo Det finns dimmrar med det färdigbygt
Men en sån kan man inte bellasta hur mycket sommhelst heller

om du har en nolla på 1.5 kvadrat kan du dra 10A / fas annars kommer du att överlasta nollan
Så om du har en 6 kanal dimmer 3 fas och varje kanal har 10 A då får du inte lasta mer en 5 A på varje kanal
Om du kör samma dimmer fast i en fas så får du köra 1,6 A på varje kanal
Så gemensam nolla är inte bra om du inte har låg effekt

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Okej, min dimmer/chaser klarar 4A/ch per kanal, då borde de ju fungera?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

På en fas eller tre?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

1 fas =
6*4=24A = 14A förmycket

3 fas =
2*4=8A

OBS enligt produkt bladet till kontakten står det max 6A/pinne
Nu ska lag inte säga att det går men jag skulle inte hellre hävda att det inte går

Jag ville bara upplysa om det och jag tar inget ansvar om hur du använder den informationen.
Mycket går men det är inte säkert att det går bra.

Tex enligt elfas hemsida är 3 polig XLR godkänd För 250v 16A Men om jag skulle se någon använda XLR till skarvsladdar eller scenström så skulle jag nog strypa den personen med kabeln.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... tm&lang=se

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Den som använder Bulginkontakt förtjänar all tänkbar smärta. Det korrekta sättet är att ersätta den med en dosa och fast monterad kabel till en låda med vettiga kontakter..

I fallet Hartingkontakt (dvs mer specifikt Han® 24 E / 24 ES / 24 ESS Baugröße 24 B) så är det vad jag minns en speciell kabel man ska använda, och den ska vara kopplad på ett speciellt sätt. Om man ska följa Riksteaterns normer, och det är nog så nära man kan komma svensk standard. Elproman har kabeln:

http://www.elproman.se/sv/produkter/kab ... /scen.html

Dess komposition och mina klara och tydliga minnen av AVAB-katalogen ger vid handen att det är 6 kretsar som får vars en fas,nolla,skyddsjord.

Om man börjar ändra sin mångledarströmkabelkonfiguration från det så är man ute på egen hand. Socapex är ju funktionellt ekvivalent (men en *$£•©£$ skräpkontakt är det) så det kan väl tålas i någon mån.

Jag skulle kunna tänka mig att man bygger en specialare med EKKR från ställverk till kopplingslåda för en massa fast installerade mojänger (fast som i att man inte har en starkströmskorskoppling och att allt är skruvat i taket, typ) och i den gör en utbruten skyddsjordsdistribution, men för mobilt bruk tycker jag (och Riksteatern) att man ska hålla sig till en separat jord och nolla per reglerad grupp.

/Måns, lämnade discoljusvärlden för tacksamt många år sedan.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 39 och 0 gäster