Bra ljusvisualisering

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Victor Göransson skrev:Många av mina kompisar som jobbar med ljus anväder Mac och tycker likadant som jag att det borde finnas Ljus program till Mac också... Det är det som är otroligt mycket bättre... Om det hade funnits till Mac också så hade det varit "otroligt mycket bättre" Alla som anväder Mac håller nog med mig... Har jag förklarat mig tillräkligt?
Typiskt Mac-talibaner... Då ställer jag frågan - VAD är bättre med att använda Mac framför PC? I grund och botten består en Mac och en PC av samma komponenter, det som skiljer är OS:et... Så varför köra OSX framför Windows?
//Magnus - Fegge & Mattes

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Magnus,
Visualiseraren i sig blir inte bättre på en MAC, men för oss som har valt att jobba med Mac för att det "tänket" på operativ ligger närmre vårat sätt att tänka så är det klart bättre om det finns en visualiserare som jobbar direkt under OSX. Allså....programmen bilr inte bättre eller snabbare, men vi får möjlighet att jobba på det sätt som vi gillar, utan att behöva växla mellan operativsystem och lära oss både Window och Vista.

Därför håller jag med till 100% att det skulle vara bättre OM det fanns en visualiserare för MAC, utan att för den sakens skull påstå att visualiseraren i sig är bättre.

Konkret exempel:

Jag vill skicka en scenbild till en kund, och tänker därför ta ett screenshot:

Med Mac + Bootcamp:

1. Starta upp datorn
2. Växla till Bootcamp
3. Öppna visualisere
4. Ta screenshot
5. Spara i den virtuella "transfer foldern"
6. Växla till OSX
7. Leta reda på transfer foldern och filen
8. Öppna mialprogramet
9. Dra in filen i mailet

Uöver detta givetvis behov av att köpa Windowslicens, partitionera bort en del av min hårddisk, lära mig dubbla kortkommandon och så vidare

Med visualiserare direkt under under OSX

1. Starta dator
2. Öppna visualisera
3. Ta screenshot
4. Kringla - C
5 Öppna mailprogram
6. Kringla - V

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Nicklas Gustafsson skrev:Magnus,
Visualiseraren i sig blir inte bättre på en MAC, men för oss som har valt att jobba med Mac för att det "tänket" på operativ ligger närmre vårat sätt att tänka så är det klart bättre om det finns en visualiserare som jobbar direkt under OSX. Allså....programmen bilr inte bättre eller snabbare, men vi får möjlighet att jobba på det sätt som vi gillar, utan att behöva växla mellan operativsystem och lära oss både Window och Vista.

Därför håller jag med till 100% att det skulle vara bättre OM det fanns en visualiserare för MAC, utan att för den sakens skull påstå att visualiseraren i sig är bättre.

Konkret exempel:

Jag vill skicka en scenbild till en kund, och tänker därför ta ett screenshot:

Med Mac + Bootcamp:

1. Starta upp datorn
2. Växla till Bootcamp
3. Öppna visualisere
4. Ta screenshot
5. Spara i den virtuella "transfer foldern"
6. Växla till OSX
7. Leta reda på transfer foldern och filen
8. Öppna mialprogramet
9. Dra in filen i mailet

Uöver detta givetvis behov av att köpa Windowslicens, partitionera bort en del av min hårddisk, lära mig dubbla kortkommandon och så vidare

Med visualiserare direkt under under OSX

1. Starta dator
2. Öppna visualisera
3. Ta screenshot
4. Kringla - C
5 Öppna mailprogram
6. Kringla - V
Jag tänker mer som en utvecklare: För redan etiblerade program så skulle det kosta multum att porta dom till OSX. Varför? Jo, tekniken dom använt sig av för att rendera finns inte på OSX, då innebär det att dom får spendera åtskilliga kronor/dollar/euro/pund/yen på att utveckla en ny motor för renderingen.

Sen tillkommer ju självklart support mm för olika distar.


Det bästa för alla Mac-användare är att någon får upp ögonen och utvecklar för er. Men då är frågan: finns marknaden???
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Magnus Jerkrot skrev: Jag tänker mer som en utvecklare: För redan etiblerade program så skulle det kosta multum att porta dom till OSX. Varför? Jo, tekniken dom använt sig av för att rendera finns inte på OSX, då innebär det att dom får spendera åtskilliga kronor/dollar/euro/pund/yen på att utveckla en ny motor för renderingen.
Mnja, renderingstekniken finns visst cross-platform i form av OpenGL, även om det nog är lite skillnad på ren OpenGL och Core OpenGL. Däremot är det härkigt att göra två olika användargränssnitt. Är man lite slug köper man in en renderingsmotor som funkar cross-platform, men de flesta är spelbetonade.
"This is the updated input list"

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Magnus,
Tro det eller ej men själva renderingsbiten är det enkla i det hela. Givetvis finns inte DirectX men OpenGL 2.0 är minst lika kraftfullt i händerna på någon som vet vad de gör. Det som däremot även behövs och som är plattformsoberoende är de hårvarufunktioner på grafikkortet som man behöver anropa. ShaderModel 3.0 och PixelShader är ej knutet till DirectX utan snarare till grafikkorten, och stöd för detta finns allså även i OpenGL.

Om du surfar in på www.arctistic.com och klickar på produkter så ser du en bild på Lightviz. Detta är en realtids screenshot från vårt program för MAC, och det är minst lika bra som ESP vision....

Problemet för oss ligger i att förutom en grafikmotor behöver man skapa ett program med lika bra funktioner som de som finns på marknaden och betänk då att de funnits och utvecklats i 10 år så förstår du vart det mesta av arbetet ligger i. Att bara skriva fixturerfiler kommer ta sin lilla tid.

Ett större problem med portning av befintlig programvara är snarare att om man nu ska göra någonting som känns "Mac" så bör man untnyttja framworket Cocoa så mycket man kan, och det gör man bäst med Objective-C, annars så blir programmet mycket segt, så med två olika programmspråk så är portning out of the question.

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 09:46
Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se

Inlägg av Victor Göransson »

OK.... kan vi nu återvända till vad jag frågade från början... Tydligen så skall Lightviz släppas 2008... Och nu frågar jag igen... är det någon som vet om det finns något program som finns på marknade just nu?

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det enklaste svaret är väl att MAC är mycket bättre??
Släpp alla fördomar och våga testa..
Prova en dator som fungerar är verkligen riktigt bra om man som jag jobbar med datorer.
Mycket enklare att ha support på MAC än PC.
Det var mitt svar fast jag inte heller såg att frågan rörde sig om någon tävling mellan olika operativsystem.
Sågar mest brädor och annat löst som inte är rätt mått.

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Det bästa för alla Mac-användare är att någon får upp ögonen och utvecklar för er. Men då är frågan: finns marknaden???
Det är väl inte säkert att det finns någon marknad, ingen har påstått att det nödvändigtvis finns en tillräckligt stor marknad för att något företag ska släppa ett ljusvisualiseringsprogram till mac heller. Men det vore ju jävligt bra om det fanns, liksom att det vore bra för alla Linuxanvändare eller Solarisanvändare eller vad du vill-användare om det fanns lika mycket trevliga program till "deras" operativ som till farbror Bills. Men få vågar satsa - och få programvaror skrivs för fler OS än Windows.

För att återgå till ämnet så har jag googlat runt lite utan nåt större resultat. Hittade inget som riktigt var vad man tänker sig när man tänker på ljusvisualisering...

Edit: Kom föressten på att Martins teknik bara är 10 år gammal och inte 14. Tänkte lite fel bara :oops: .
Ring mig när IKEA säljer cases

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster