Melodifestivalen 2006

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Melodifestivalen 2006

Inlägg av David Oxe »

Tja!

Är det nån som har koll på lite information om vem som sätter ljuset i aten, vilken utrustning de använder osv?

/D

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Såg ut som lite varilites iafall va? Personligen tycker jag inte det var någon höjdare, lite rave party över de hela.väldigt mkt vift och blink blink. inte så smakfullt.men de finns säkert de som gillar det också.
//Carpvik

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Precis vad jag sa till min kollega oxå när vi diskuterade det. Gillar videoväggarna bakom. Dock tycker jag ljussättningen är riktigt trist. Mkt är inte detsamma som bättre och det visar man på i detta fallet..

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

precis, det känns som att det är bland de första ggrna som ljussättarn har fått ha så många rörliga armarturer till hands så han måste röra o blinka som tusan, det verkar vara lite Vari'lite och lite robe. Washen är robe har magnus och jag konstaterat på msn..haha. Brattberg, du har ingen koll på vilka det är som levererar teknik till aten?
//Carpvik

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Ja, men de är svårare att göra snygga å effektfulla ljussättningar med få armaturer.. :)

Jonas Stenvinkel
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas Stenvinkel »

Hej

Jag har lite koll på vad det är för prylar...

Designen är gjord av en tysk LD som heter Olli Olma.

Den Martin utrustning de andvänder är:

250 St Mac 2000 Wash
240 St Mac 2000 Profile
20 St Maxedia Pro i nätverk...

Det är den infon jag fått...

/Jonas

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Grymt Jonas... Roligt att du kommer in här å svarar. Har sökt dig idag =)

Jonas Stenvinkel
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 08 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas Stenvinkel »

Ring igen imorgon, hörde inte ditt nr på svararen. Kom till en sur skåning..

/Jonas

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Illa.. :) Jag ringer dig imorrn förmiddag...

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Sånt där sköter vi via PM i fortsättningen,

Jonas, gött att du har lite koll... Det är ju endel lyse med andra ord.
//Carpvik

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Hej Cristoffer.

Hela ljus och videoriggen styrs av ett GrandMA system iår,

11 fullsize bord (4 operatörer med full backup samt focusbord och joker)

21 st NSP's

Procon leverar ljus och video, Kan återkomma om någon dag med en exakt lista.

Och precis som Jonas skrev, det är väldigt väldigt mycket Martin, och Syncrolites, och Led... Jag har hört storleken 300 Mac2000 wash och 300 Spot.

Man kan ju göra en hel del roliga effekter med den storleken på system, Fast tydligen inte blinka i takt...

Brattberg

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Måste säga att själva riggningen var sjyst, men enformigt under framträdandena, samma färg på all lampor i princip och många som körde samma rörelser.
Ne, detta var inget i min smak!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Trevligt Brattberg, komplett equipment list vore trevligt. Lite tråkigt att de inte ens blinkade i takt när de skulle blinka så mkt liksom. Lite enformigt också richard ja, tacka vet ja när det var konventionellt ljus och riktig orkester :P
//Carpvik

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Varför behöver man så många operatörer? Man tycker att rätt mycket borde vara låst mot tidkod när det väl ska köra? Eller är jag helt ute och cyklar? (och vad är ett focusbord?)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Min första tanke var Fan vad fräckt.... men efter två låtar var det gäsp! För mycket blink och sen tyckte jag att det inte fanns någon närvaro på ljuset om ni förstår vad jag menar, det mesta hängde för långt bak!
Jag gillade oxå videoväggarna men tyckte att det kunde bli lite plottrigt ibland! Min favorit festival är fortfarande Stockholm Globen 2000!!!
Work sucks, send me on tour!

Patrik Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:59
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik Nystrand »

Håller med !
Grunduppsättningen och scenuppläget är riktigt fräckt . Gillar att man
inte ser tross och övrig rigg utan att det ser ut som armaturerna hänger i luften .Men däremot så tycker jag det är fantasilöst ljussatt i många fall .
Tycker dock inte att det är fel att en låt "bara" får en färg . Det var tex någon som bara gick i grönt , gör man på det sättet får man variation mellan låtarna och numren får olika identitet . Det är trots allt över 30
låtar som ska ljussättas . MEN, låter man en låt bara få en färg måste man
variera med andra medel . Tex kan man göra olika "ljusskulpturer" med hjälp av att variera riktning,form(gobos) och intensitet mellan de olika armaturerna . Det är den aspekten som gör att jag själv i många fall föredrar profiler framför washar . En profillampa går att variera mera med gobos och den skarpt avgränsade ljuskäglan är snyggare i luften än den diffusa washkäglan . Visst täcker man in scenen i färg bättre med en washlampa , men har man tillgång till så många lampor är det inget problem att "fylla upp" scenen .... Hade jag fått välja utrustning hade jag ökat antalet profiler och minskat antalet washar. När profilerna i det här fallet även har CMY så har man alla möjligheter när det gäller färg i alla fall .Vill man inte alltid ha skarpa kanter på ljuskäglan kan man ju alltid dra ljusbilden ur fokus .
Måste dock tillstå att jag blir lite full skratt åt mig själv.
Sitter här och kommenterar ljussättningar i vilkas storleksordning jag aldrig kommer att komma i närheten av ( Såvida inte Jonas på Martin ger mig ett VÄLDIGT bra pris.... :wink: ).... Men det är kul att leka med tanken att få göra ett gigg i den storleken någon gång ....
Nu måste jag sluta skriva .Ska åka och ljussätta en krogshow . Har 6 Martin Pro 400 färgväxlare, 4 Martin Mac 250+,4 1000W fresneller i fronten+ 1 ETC profil samt en Martin Xciter ljusmixer ( ruskigt bra ljusmixer för detta ändamål)
Viss skillnad i utrustning mot ESC- ... :wink:

Patrik

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

ooj,,vilken läsning patrik, kul med tankar om vad som kunde varit bättre, inte bara gnäll utan lite konstruktivitet också. det gillar vi (jag)..heh. Lycka till med ditt gigg.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag undrar bara vad den Isländska tjejen gjort för att folk skulle bua ut henne två gånger.. Det har jag då aldrig sett förut.. ;)

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Emil Brolin skrev:Jag undrar bara vad den Isländska tjejen gjort för att folk skulle bua ut henne två gånger.. Det har jag då aldrig sett förut.. ;)
Hon var verkligen det bästa bidraget under hela semin, Silvia Night är i grund och botten en komiker från Island. Hon driver genom sin figur med alla superkändisar som bara vill ha allt ljus på sig och vara i centrum (Paris Hilton mm) Hon ahr under dagarna innan semin gått runt och bettet sig som en total bitch mot alla och även startat många små gräl med artister. Allt detta för att få Europa att reagera precis som de gjorde, genom att bua. Och visst de buade mot Silvia Night (inte henner riktiga namn) och hennes figur, alltså indirekt mot alla liknade personer i världen.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Varför behöver man så många operatörer? Man tycker att rätt mycket borde vara låst mot tidkod när det väl ska köra? Eller är jag helt ute och cyklar? (och vad är ett focusbord?)
Nja, Tidskod är något väldigt sällsynt när man skall köra, Min kollega Bullen jobbar just nu med tidskod på Judiska teatern i Sthlm, men det är väldigt sällan man använder det i live sammanhang. det är väldigt svårt att få det bra helt enkelt.

På frågan om det behövs så många operatörer, så är svaret definitivt ja! Tänk dig själv programmera en rigg med nästan 1000 rörliga lampor? Rörigt? ja, Svårt, definitivt, tidsödande? you bet. Nästan alla de senaste Eurovisionerna har alla haft 4 operatörer, förutom ESC i Globen 2000 då Fredrik Jönsson, Emma Landare och Palle Palmé programmerade under Kristoffer Röhrs regi, och det är fortfarande en av de snyggaste jag någonsin sett. Även ESC i Tallin, Estland gjordes av Tre operatörer, Pontus "Bullen" Lagerbielke, Sören Durango och Emma Landare, Den gången kördes riggen på Pronto av Avab.

Ett focusbord är en konsoll man placerar i nätverket någonstans där man verkligen ser scenen, För att göra sina focusar helt enkelt. sen brukar mixplats hamna så långt bort från scenen, att man inte har en chans att få det bra. Ett bord för att underlätta programmering helt enkelt.

Men sen behövs det ju en ljussättare med bra ideér, och ett kreativt team att bolla dumheter med. har man inte det kan man sitta där med sitt nätverk och spela Space invaders istället.

Brattberg

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster