SGM Pilot 1600

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

SGM Pilot 1600

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Någon som har lite fakta om detta lilla DMX bord???
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

"Helt jävla omöjlig" är min åsikt. DJ-föreningen här har en Pilot 2000. Den är rätt bra om man ska köra disco och bara ha program som man kombinerar, men programmering har jag aldrig lyckats komma underfund med hur man gör utan att tappa allt hår.
"This is the updated input list"

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Kan bara hålla med Ian om att det är ett hopplöst bord. Kan ju bero på att man är korkad, men oavsett är det inget smidigt bord. Mer än till formatet då. 2000 ska väl vara lite bättre men går man på vad Ian säger och även andra jag pratat med har sagt om det, så är det nog inte heller nått riktigt kul alternativ.Har haft 1600 men i princip har det bara stått de åren.
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Man tackar för varningen!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Dess kanske enda fölrdel är att det finns musiksynk. Men jag har inte lyckats klura ut hur man använder den.

Lite synd, de armaturer jag använt av SGM är verkligen underbara.
"This is the updated input list"

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Nåja!

Så bökigt är 2000-bordet faktiskt inte även om jag håller med om att det inte är det mest lättlärda bord. Men som de kloka säger; allt som man kan är lätt. :wink:

Bara man lusläser vissa delar av manulen så går det faktiskt att göra saker.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

ian skrev:Dess kanske enda fölrdel är att det finns musiksynk. Men jag har inte lyckats klura ut hur man använder den.

Lite synd, de armaturer jag använt av SGM är verkligen underbara.
Har du testat SGM Giotto huvudena?? Fan vad jag blir kär!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Bara som hastigast. Jag vill ha ett gäng när vi får för oss att bygga ut.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

En god vän till mig äger 10% av de Giotto 400 (tror jag de heter) som finns i sverige, dvs 16 st. Dom är så grymma, trodde inte alls på dem innan jag såg dem!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

HenrikH skrev: Bara man lusläser vissa delar av manulen så går det faktiskt att göra saker.

/HenrikH
Nåt får man ur den. Ibland inte riktigt det man tänkt sig. Fast jag är kanske bortskämd med en JandsHog där programmering är nåt man gärna gör on-the-fly.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har varit på gig med 400 några gånger. Vad är det märkvärdiga? Förklara så att en ljudlekman förstår :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Tyst (inga fläktar) översättning Högtalare utan brum
Relativt liten lätt översättning Små smidiga lådor
Grymt ljusstarka (jämförbar med mac 2000 el X-spot) översättning Bra med kräm och låter snyggt
Relativt billiga (tror man kan få dem för 35000:- med vissa rabatter) översättning behövs ej
Går att använda både till teater (eftersom det finns en version med spadpaket) och show översättning eehhh svårt.....går att använda både som monitor och PA.

Det var några fördelar som förklarar varför jag är så kär!!
Hoppas översättningen är till belåtenhet också!!!
Work sucks, send me on tour!

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

den översättningen va grym 8) :lol:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Tja, jag förstår iofs begrepp som ljusstark och tyst utan någon översättning. Det är mera avancerade begrepp jag har problem med. Men tack ändå Lightguy :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Lightguy (TMT) skrev:Tyst (inga fläktar) översättning Högtalare utan brum
Brummet kommer inte från fläktar utan från dimrar. Såvida man inte har PWM-dimrar, och det är väldigt få.
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Lightguy (TMT) skrev:En god vän till mig äger 10% av de Giotto 400 (tror jag de heter) som finns i sverige, dvs 16 st. Dom är så grymma, trodde inte alls på dem innan jag såg dem!!
Giotto spot 400 eller giotto wash 400...
Nåja, mangnus på dblux äger ju ett dussin spot 400 och visst är dom fina men så fina som du fick det att låta som håller jag inte med om...
-I gengäld så föredrar jag högtalare så :twisted:

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

ian skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Tyst (inga fläktar) översättning Högtalare utan brum
Brummet kommer inte från fläktar utan från dimrar. Såvida man inte har PWM-dimrar, och det är väldigt få.
Det var inte så jag menade, det i till vänster är ljusvärlden och det till höger är i ljudvärlden!!!

Dessutom kommer inte högtalarbrumm från dimmrarna heller utan det är ett jordfel i ljudprylarna!!! Ljus släpper alltid ut ström i jorden det går inte att komma ifrån men är det något jordfel på ljudprylarna så plockar de upp "spillströmen" i jorden från ljuset och det uppstår ett brum!!!


Vad jag har läst så finns det bara runt 150-160 Giotto 400 i Sverige om det inte har blivit en rejäl köpmani på dem de senaste månaderna. Sedan är ju smaken som baken men jag tror inte man kan hitta många bättre huven i den prisklassen!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Lightguy (TMT) skrev:Dessutom kommer inte högtalarbrumm från dimmrarna heller utan det är ett jordfel i ljudprylarna!!! Ljus släpper alltid ut ström i jorden det går inte att komma ifrån men är det något jordfel på ljudprylarna så plockar de upp "spillströmen" i jorden från ljuset och det uppstår ett brum!!!
Skyll på ljudprylarna bara! :wink:

Jag har aldrig problem med brum i min rigg på grund av skitig jord. Däremot får jag ibland problem när billigare skitdimrar är dåligt avstörda och därmed ger ifrån sig så starka magnetfält att de tas upp i diverse utrustning (utan att de ligger på samma jord alltså). T.ex när dimrarna stod under scenen och störde en gurastärkare som stod flera meter bort på scenen.

Sedan släpper iofs bra dimrar ut mindre skit i nätet än dåliga dimrar också.

Är både ljud- och ljusutrustning av hög kvalitet, och folk på båda ställen vet vad de sysslar med, så är det sällan eller aldrig några problem.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ska man göra tysta dimrar måste man antingen göra PWM eller ha ett tungt drossel på varje kanal. Våra dimrar har det senare alternativet. Snälla mot ljudet (man kan köra ett slutsteg från dimmern), men inte så skoj att bära på.
"This is the updated input list"

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Lightguy (TMT) skrev:
Vad jag har läst så finns det bara runt 150-160 Giotto 400 i Sverige om det inte har blivit en rejäl köpmani på dem de senaste månaderna. Sedan är ju smaken som baken men jag tror inte man kan hitta många bättre huven i den prisklassen!!!
hmm.. ja priset e ju rätt hyfsat för dem. Men jag har ingen större erfarenhet av dem.. men mitt första intryck nu när jag såg dem på en sida var att de såg lite plastiga ut.. lite utav disco MH:s. Men om de har fina funktioner så e dem säkert värda att kolla närmare på :P

MVH

Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster