SGM Pilot 1600

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

cyberpunk skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Dessutom kommer inte högtalarbrumm från dimmrarna heller utan det är ett jordfel i ljudprylarna!!! Ljus släpper alltid ut ström i jorden det går inte att komma ifrån men är det något jordfel på ljudprylarna så plockar de upp "spillströmen" i jorden från ljuset och det uppstår ett brum!!!
Skyll på ljudprylarna bara! :wink:

Jag har aldrig problem med brum i min rigg på grund av skitig jord. Däremot får jag ibland problem när billigare skitdimrar är dåligt avstörda och därmed ger ifrån sig så starka magnetfält att de tas upp i diverse utrustning (utan att de ligger på samma jord alltså). T.ex när dimrarna stod under scenen och störde en gurastärkare som stod flera meter bort på scenen.

Sedan släpper iofs bra dimrar ut mindre skit i nätet än dåliga dimrar också.

Är både ljud- och ljusutrustning av hög kvalitet, och folk på båda ställen vet vad de sysslar med, så är det sällan eller aldrig några problem.
Du har säkert rätt du med, jag är inte jätte duktig på de området men just den grejen fick jag lära mig av en kille som heter Anders Stewart som har byggt och utvecklat en massa ljus prylar för bl.a. Avab. Den killen kan verkligen sin sak och förstår inte varför han skulle ljuga på en kurs om en sådan sak.

Lydnill: Dom ser kanske plastiga ut men ärligt talat vilken MH gör inte det. Den är främst framtagen för teater och TV eftersom det inte finns någon fläkt i som gör den otroligt tyst, men den fungerar även till show!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Lightguy (TMT) skrev:Du har säkert rätt du med, jag är inte jätte duktig på de området men just den grejen fick jag lära mig av en kille som heter Anders Stewart som har byggt och utvecklat en massa ljus prylar för bl.a. Avab. Den killen kan verkligen sin sak och förstår inte varför han skulle ljuga på en kurs om en sådan sak.
Nu håller du på att ta i så du kräks igen...

Självklart skulle Anders aldrig ljuga om någonting, och det har ingen heller påstått.

Jag vill påstå att det hela sällan är något stort problem numera, med all modern utrustning på både ljud- och ljussidan.

Men OM det nu vore ett problem, varför skulle det vara ljudprylarnas fel när det är dimrarna som förorenar nätet. En logisk slutsats är ju tvärtom att den som skitar ner får rengöra sitt avfall så det inte förstör för andra, eller hur?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

"Min magister sade att...."

Det han syftade på var nog switchtransienter från triac:arna som orsaker icke-sinusoida övertoner som man tar in. Ibland över jorden, men oftast över faserna.
"This is the updated input list"

Gäst

Inlägg av Gäst »

cyberpunk skrev:
Lightguy (TMT) skrev:Du har säkert rätt du med, jag är inte jätte duktig på de området men just den grejen fick jag lära mig av en kille som heter Anders Stewart som har byggt och utvecklat en massa ljus prylar för bl.a. Avab. Den killen kan verkligen sin sak och förstår inte varför han skulle ljuga på en kurs om en sådan sak.

Självklart skulle Anders aldrig ljuga om någonting, och det har ingen heller påstått.
Och även citat på ian inlägg...

Jag har en kompis som på fullaste allvar påstod att alla som drack alkohol är alkoholister. Jag trodde först att han menade på ett biologiskt plan eller kanske att man enligt någon undersökning kunde påvisa alkoholens starka beroendeframkallande egenskaper och därmed kunde man säga att så fort man drack så satt man fast, frågan var bara hur mycket. Men nej, påståendet var snarast av semantisk karaktär. Hans lärare hade någon gång sagt att ordet betyder att man brukar alkohol och inte missbrukar. Sällskapet som fick denna förklaring till livs såg mer än lovligt skeptisk ut och SAOL konsulterades, där står det mycket riktigt att en alkoholist är en som missbrukar alkohol. Min kamrat gav sig inte. Det finns fler liknande ord menade han, bilist till exempel. Stämningen blev lite ansträngd när de övriga i sällskapet försökte förklara att det inte gick att dra några sådana växlar av ett ords likhet. Dock fanns inga riktiga språkvetare i sällskapet så att någon riktig förklaring (dvs med fina ord och på ett akademiskt sätt) stod ej att finna. Min dåvarande flickvän (som läste till lärare med inom bl a språk vid tillfället fällde till slut den avgörande kommentaren.

"Hur förklarar du då sambandet mellan gardin och blondin?" End of discussion.

Vad är då sensmoralen av denna historia? Jo, att det är aldrig skadar att tänka själv och ifrågasätta.

Man kan lära sig mycket från auktoriteter, men alla auktoriteter har en vinkling på allt dom säger. Den människa som Lightguy refererar till har konstruerat dimmrar som i åratal har gjort ljudtekniker gråhåriga, (teoretiskt resonemang alltså, hans dimmers är säkert knäpptysta, eller så tysta de nu kan bli) alltså kan han ju inte stå och säga att brummar det så är det ljusets fel. Att påstå att någon är helt och fullt objektiv är bara nys, det händer aldrig. Alla tjänar alltid på att något framställs på ett visst sätt.

Jag är ingen tekniktekniker, är en sopa på elektronik, fysik och matematik. Learning by doing är den variant som jag har fått lita till, blandat med att lyssna (med ordentligt med filter) på folk som gjort mer saker och läsa tillgänglig litteratur.

Min erfarenhet av brum i PA som är på något sätt dimmerrelaterat i moderna tid med moderna saker är att det för det mesta är relaterat till att ljudet har dålig jordanslutning och även i vissa fall dålig nolla.

De flesta elsnubbar man springer på är vana vid symetriska laster på faserna (trefasmotorer t ex) och inte att man temporärt snedlastar faserna med följd att stora strömmar flyter i nollan. Om denna är dålig någonstans så är min erfarenhet att det brummar. Det är av samma anledning smartare att använda 1 fas matning till FOH mixplats än 3 faser på grund av samma sak.

Ett annat problem gäller vid jordpontentialskillnader som kan uppstå mellan olika matningar. En stor stadsfest som jag jobbat med de senaste åren har en scen 2 där PA-strömmen kommer från två olika håll. Där har lösningen varit allt från kompanipiss i grop med järnspett och ett par paket extra salt, till att man helt enkelt lagt en ledare mellan PDU:erna för att få bort potentialskillnaden. Någon gång var lösningen att man lade en ledare mellan ljud-PDU:erna och dessutom hade en ledare till ljus PDU:n.

Att påstå att det är ljudets fel att det brummar är ju lika fånigt som att påstå att det är ljusets, om man rycker matningen till dimrarna blir det tyst, lika tyst som om jag stänger av stegen. Däremot är det förmodligen lättare att åtgärda i ljudändan av problemet.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Om man har problem med jordströmmar så är lösningen oftast MER jord. Vissa AES-människor på theatre-sound har det som käpphäst (deras mantra är "följ IEC" samt "pin 1 problem") och empiriska experiment som jag och mansaxel har gjort visar på att de är inte ute och cyklar.

Men ja, det där med nolla funkar ju som sagt bara om man har symmetriska sinusformade faser som lastar lagom resistivt. så fort man inför icke-linjära transienter (från triac:ar) eller reaktiva laster (typ en vanlig mixplats...) så kommer den där nollan inte vara strikt taget noll, utan någonting annat.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

ian skrev:Om man har problem med jordströmmar så är lösningen oftast MER jord. Vissa AES-människor på theatre-sound har det som käpphäst (deras mantra är "följ IEC" samt "pin 1 problem") och empiriska experiment som jag och mansaxel har gjort visar på att de är inte ute och cyklar.
Mer jord? Du menar kraftigare jordledare, eller vad?

Hur gick era experiment till?

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Lightguy (TMT) skrev: Lydnill: Dom ser kanske plastiga ut men ärligt talat vilken MH gör inte det. Den är främst framtagen för teater och TV eftersom det inte finns någon fläkt i som gör den otroligt tyst, men den fungerar även till show!
jo.. iof. Men som sagt. Har bara set dem på bild än så länge. Men om de är framtagna i huvudsak för TV och teater så verkar ju dem rätt hyffsade för det priset. Alltid värt att ha i bakhuvudet när man är på väg o köpa in nytt.


MVH

Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

mange skrev: Mer jord? Du menar kraftigare jordledare, eller vad?

Hur gick era experiment till?
Precis. Framförallt mer koppararea och lite mer tänka kring hur jordar ansluts.

Vi testade bl a med mansaxels TV hemma (10 mm^2 jordkabel mellan mixer och TV) och med den lilla elektretdrivningslådan jag totade ihop.

Det finns som sagt ett par papper på AES om detta, och folket på Cadac säger "Följ IEC:s rekommendationer så blir ingen skadad". Bl a säger de att ha en "parallell earth conductor" bredvid signalmulti och mixplatsmatning är inte den sämsta idén den här sidan skivat kaffe.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Just blame it on the lightguy!!!

Men det lät rätt vettigt som du skrev ingo, för det kan ju faktiskt finnas brum även om det inte finns något ljus inblandat.

Som jag brukar säga till alla ljudnissar som säger att det brummar pga. dimmrarna och att det stör så jag får fixa det:

Brummet kommer inte från ljuset utan ifrån högtalarna alltså är det dom som stör och ljudteknikerns problem!!! -ler-
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

När solen lyser då är det ju inge brum, men när en bil med bilstereo åker runt så brummar det ju. Brum brum!

Det måste väl vara stereons fel va? :)

Skämt åsido!

Ian: Anta att en ljudrigg brummar p.g.a. dimmrar som släpper ifrån sig skit, hur löser man då detta problem rent praktiskt?

Potentialskillnader i jord behöver för övrigt inte resultera i brum, det kan resultera i person-/materielskador också.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Potentialskillnader i jord behöver för övrigt inte resultera i brum, det kan resultera i person-/materielskador också.
Som sagt: över 120V mellan XLR-kontakterna och ljusgriden. Rejäl kyss fick jag.

Och husteknikern tyckte "Lyft jorden till stegen" när jag jagade brumproblem i mina S200:r
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

dawen skrev: Ian: Anta att en ljudrigg brummar p.g.a. dimmrar som släpper ifrån sig skit, hur löser man då detta problem rent praktiskt?
Ingen aning. Går och gömmer sig och ropar efter mamma. Eller UPS. eller trafar. just den biten har jag dålig koll på.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Isolationstrafos låter bökigt, jämfört med att jorda bättre.

Alltså, hur går man handgripligen tillväga då man jämnar ut jordpotentialer, på ett godkänt sätt?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Isolationstrafos låter bökigt, jämfört med att jorda bättre.

Alltså, hur går man handgripligen tillväga då man jämnar ut jordpotentialer, på ett godkänt sätt?
Helst ser man till att man jordar allt direkt till samma jordpunkt (stjärnjord kallas det va?). Genvägen är att man knyter ihop alla jordar med varandra på ett eller annat sätt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jo, principiellt är jag med på hur det går till. Grova jordkablar, gemensam jordpunkt eller galvanisk avskiljning.

Men, rent praktiskt? Ska man dra gulgröna kablar lite fram och tillbaka om man inte kan ta all ström på samma ställe?

Och, är man säker bara för att man tar all ström på samma ställe?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Jo, principiellt är jag med på hur det går till. Grova jordkablar, gemensam jordpunkt eller galvanisk avskiljning.

Men, rent praktiskt? Ska man dra gulgröna kablar lite fram och tillbaka om man inte kan ta all ström på samma ställe?

Och, är man säker bara för att man tar all ström på samma ställe?
Yupp, se till att olika distros är knutna till varandra med en jordanslutning av tillräcklig area. Som Ingå sa vid nåt tillfälle, "kompanipissa i en grop, häll på ett paket salt och stick ner ett spett".

Potentialskillnad borde man väl teoretiskt kunna få ändå, t.ex om avstånden blir tillräckligt långa, men jag har aldrig råkat ut för det.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hårddrar man det så har man teoretiskt alltid en potentialskillnad, såvida man inte har exaktlika långa kablar och i övrigt exakt samma förutsättningar.

Men, då var det som jag misstänkte alltså, att se till att bara ta ström från samma källa.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Tanken bakom att ha grov koppararea är att minska impedansen som kan uppstå med avståndet, och dessutom göra det lättare för potentialerna att jämna till sig.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster