Antal universum ut på grandMA2 onPC command wing?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Marcus Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 16:56
Presentation: Driver egen firma där jag bland annat jobbar med live-produktioner av ljud, ljus och bild.

Antal universum ut på grandMA2 onPC command wing?

Inlägg av Marcus Johansson »

På MALightings hemsida står det att man ska kunna få ut 2048 DMX-kanaler om man har command wing. Nån som vet hur det funkar då den bara har två DMX-utgångar? Man kan ju expandera med t.ex. MA 4Port node men enligt deras egen parameter count ska man kunna få ut 2048 parametrar direkt från command wing: http://www.malighting.com/en/specials/m ... count.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur tänker dem? Eller har jag förstått det helt fel?

Prolle Fröderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 12 mar 2007, 22:01
Ort: Falun

Re: Antal universum ut på grandMA2 onPC command wing?

Inlägg av Prolle Fröderberg »

Hej.
Lite enkelt förklarat så kan det bordet hantera 2048 parametrar. Det finns 1024dmx kanaler och resten går att ta ur vi eternet protokoll, lite osäker på vilka . Vill man ha fler dmx kanaler måste man ha någon av de andra "burkarna" som komplement.
Prolle

Marcus Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 16:56
Presentation: Driver egen firma där jag bland annat jobbar med live-produktioner av ljud, ljus och bild.

Re: Antal universum ut på grandMA2 onPC command wing?

Inlägg av Marcus Johansson »

I see, så man skulle t.ex. kunna använda en art-net burk från annan tillverkade för att få ut de sista 1024 kanalerna?

/Marcus

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Re: Antal universum ut på grandMA2 onPC command wing?

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

du kan plocka ut 3 universum direkt ur bordet, du kan "vända" på DMX ingången i bordet och göra det till en utgång, sen bara löda en hona-hona adapter till den, det fjärde universumet kan du plocka ut med en MA Node och ingenting annat... och vips har du 4 universum

Marcus Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 16:56
Presentation: Driver egen firma där jag bland annat jobbar med live-produktioner av ljud, ljus och bild.

Re: Antal universum ut på grandMA2 onPC command wing?

Inlägg av Marcus Johansson »

Aha!
Då är jag med. Men då betyder det alltså att följande exempel från MA:s hemsida (länken i första posten) inte stämmer? Command wing kan alltså i teorin hantera 2048 parametrar men är i praktiken begränsat till 3 universum?

For example:
grandMA2 onPC + MA onPC command wing (2,048 parameters) + MA 2Port Node onPC (512 parameters) + MA 2Port Node onPC PRO (1,024 parameters) = 3,584 parameter

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Antal universum ut på grandMA2 onPC command wing?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Nej den kan hantera 2048 parametrar. GrandMA jobbar med parametrar snarare än DMX-kanaler. I vilket format du skickar ut det har ingen relevans. Det kan vara en NPU eller dylikt, eller direkt via DMX-portarna.
Flest inlägg när den dör vinner!

Marcus Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 16:56
Presentation: Driver egen firma där jag bland annat jobbar med live-produktioner av ljud, ljus och bild.

Re: Antal universum ut på grandMA2 onPC command wing?

Inlägg av Marcus Johansson »

Ok, tack för alla svar! Känner mig lite mera klok nu. :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster