EuroLight LC2412

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

EuroLight LC2412

Inlägg av Erik Lindvall »

tjo all de glade!!

Har jobbat med en musikal i Norrköping som heter Maskrosbarn nu i två veckor. Då har ja för första gången använt ljusbordet Eurolight LC2412 av Beringher.

Var faktiskt över förväntan bra för att ligga i den prisklassen.. har många funktioner o är mycket lätt använt. Har ju självklart sina brister o så men helt klart ett bra bord för mindre gigg mm.

Någon mer som har någon erfarenhet av bordet som han/hon vill dela med sig?!



Ha de fint så här i adventstider nu:P!!

Användarvisningsbild
Cobolt
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cobolt »

Vi har nyligen köpt in 8 st Eurolight scannrar som är över förväntan bra. De rör sig bara lite hackigt och de roterande gobosarna roterar riktigt smidigt. Det finns flertalet färger som är helt ok och de är hyggligt ljusstarka. Dock har de ingen dimmerkanal så de går inte att använda till scenljus. :(

Men hur det är med kvalitén vet vi inte, men de två jobb de har varit på höll de iaf för. Dock gick säkringen på en hel del då vi körde de på en switch, men detta kan ha berott på switchen. :roll:

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Vidare kan påpekas att eurolightscannrarna har vissa svårigheter att hitta positioner vilket kan vara väldigt enerverande. Sen att de är direkta kopior på Martin-scannrar gör ju inte det hela roligare.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Företaget jag jobbar för har precis köpt in ett LC2412. Det är precis som du säker ett ljusbord med många funktioner för pengarna. Tyvärr tycker jag att det brister lite väl mycket i kvalitet direkt. Vi har användt det på ca 5 gig och redan är en knapp kass. Dessutom kärvade en knapp direkt när vi fick det.

Men i övrigt är det ett schysst bord. Är ju inte gjort till rörligt men är bra om man mest har kannor och annat smått och gott...

Jag kan passa på att fråga om någon har erfarenheter av PC-baserade ljusstyrningar. Jag har provat Martin Lightjockey men det är i dyraste laget. Har väl inte "stand-alone" funktioner heller? Jag fick ett tips om Lan-box. http://www.lanbox.com
Det har nätverksanslutning och usb. Potentiellt kan man t.ex. koppla in boxen till en trådlös accespunkt och styra ljuset med bärbar dator med wlan... *sugen*

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Degen skrev:Företaget jag jobbar för har precis köpt in ett LC2412. Det är precis som du säker ett ljusbord med många funktioner för pengarna. Tyvärr tycker jag att det brister lite väl mycket i kvalitet direkt. Vi har användt det på ca 5 gig och redan är en knapp kass. Dessutom kärvade en knapp direkt när vi fick det.
jo, tyvärr brister ju som sagt kvaliteten. Hela bordet känns lite "plastigt" och som du sa reglarna och knapparna hänger inte med så länge.... klart ett minus!!

Det ända PC-baserade ljusstyrningar jag provat är som du själv nämnde Martins Lightjocky. Lan-Box låter ju rätt skojsig :P

Ha de bra//

Erik

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Degen skrev:Företaget jag jobbar för har precis köpt in ett LC2412. Det är precis som du säker ett ljusbord med många funktioner för pengarna. Tyvärr tycker jag att det brister lite väl mycket i kvalitet direkt. Vi har användt det på ca 5 gig och redan är en knapp kass. Dessutom kärvade en knapp direkt när vi fick det.

Men i övrigt är det ett schysst bord. Är ju inte gjort till rörligt men är bra om man mest har kannor och annat smått och gott...

Jag kan passa på att fråga om någon har erfarenheter av PC-baserade ljusstyrningar. Jag har provat Martin Lightjockey men det är i dyraste laget. Har väl inte "stand-alone" funktioner heller? Jag fick ett tips om Lan-box. http://www.lanbox.com
Det har nätverksanslutning och usb. Potentiellt kan man t.ex. koppla in boxen till en trådlös accespunkt och styra ljuset med bärbar dator med wlan... *sugen*
Ta en titt på E:Cue på www.ecue.tv. Billigaste varianten med ett halvt universum ligger kring 3k och programmern är riktigt trevlig att jobba med. Jag äger en Twilight + Faderunit själv och kör dem på gig lite då och då och det är kalas att arbeta med.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Själv kör jag som tidigare nämnt på ett Sunlightsystem. Funkar tokbra för typ disco, konserter och enklare teatergrejer. Ladda ner programmet på http://www.nicolaudie.com och testkör. Pris för systemet med 512 kanaler ligger runt 8000:-.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster