Nybörjarfråga!

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jimmy Bergh
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 19:28
Presentation: Ljusansvarig på Amatörteaterföreningen Camelonterna i Sala.

Nybörjarfråga!

Inlägg av Jimmy Bergh »

Hej!

Jag kör ljus i en amatörteater förening, och är nu sugen på att börja köra ljus via en pc-styrning. Mest för att det känns ganska smidigt att kunna sitta hemma och bygga iordning en scen i 3d redan innan man byggt klart spelplatsen så man vet hur man ska bygga riggen.

Min fråga är enkel, vilket program lämpar sig mest för det ändamålet?
Eller är det kanske helt galet att köra teaterljus via pc-styrning?

Jag är som sagt, ganska grön och tar emot alla tips med öppen famn.

Mvh Jimmy

Hampus Jigehamn
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 13:48
Presentation: Fan för den här jävla fyrtioteckenspärren.
Ort: Stockholm

Re: Nybörjarfråga!

Inlägg av Hampus Jigehamn »

Sök och du skall finna!

GrandMA onPC (kräver MAlightings egna dongel för dmx)
Hog 3pc
Chamsys
Lightjockey
Daslight
Freestyler

m.m...

Av dessa har jag bara testat GrandMA onPC och Chamsys, och inte lyckats bemästra dem helt.. Föredrar att ha en fysisk konsol framför mig.

Jimmy Bergh
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 19:28
Presentation: Ljusansvarig på Amatörteaterföreningen Camelonterna i Sala.

Re: Nybörjarfråga!

Inlägg av Jimmy Bergh »

Jag har prövat lite olika ljusprogram som Daslight, Lightjockey, Sunlite 2 och något mer program.

Det som jag generellt inte hittar på dessa program är hur man får ett moment att "stanna".
På dem flesta program jag prövat blir momenten "chasers", med andra ord så får jag inte en lampa att dimma upp och sen stanna tills man ger den kommandot att dimma ner.

på "Daslight" fick jag till det någorlunda genom att sätta "hold time" högt och sedan göra flera olika scener som jag växla i mellan. Dock fick jag inte till någon cross-fade då mellan det olika scenerna...

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga!

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Om jag skulle köra teaterljus lågbudget skulle jag testa denna setup (vilket jag aldrig har gjort):
Freestyler mjukvara:
http://www.freestylerdmx.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Teater cue stack:
http://www.freestylersupport.com/fsforu ... 067#p11067" onclick="window.open(this.href);return false;
USB-interface:
http://www.usbdmx.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fysiska reglar:
http://www.behringer.com/EN/Products/BCF2000.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Under 3kkr (plus en dator vilket man oftast har) så bör du komma ganska långt
Lycka till och glöm inte berätta hur det går
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Patrik Lindström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 11:23
Presentation: Gör inte som jag säger, gör som jag menar.

Re: Nybörjarfråga!

Inlägg av Patrik Lindström »

Vad skönt att denna fråga kom upp, då behöver jag inte ställa den helt själv.

Har kollat in GrandMa 3d men det verkar inte finnas till mac. Kollade freestyler nyss och det verkar inte heller finnas till mac. Så frågan lyder: finns det något liknande program för mac?

Patrik

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga!

Inlägg av Christopher Berg »

Jimmy Bergh skrev:Det som jag generellt inte hittar på dessa program är hur man får ett moment att "stanna".
På dem flesta program jag prövat blir momenten "chasers", med andra ord så får jag inte en lampa att dimma upp och sen stanna tills man ger den kommandot att dimma ner.
i LightJockey så behöver du ju bara göra en fade in, och en fade ut que´s, och lägga dom i paletten, antingen som två olika, eller lägg dom i en "toggle"-knapp..

Eller missförstod jag dig?
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Nybörjarfråga!

Inlägg av Jonas Larsson »

I Lightjockey, i din CUE, så kan du ändra "Sequence auto trig" till "Sequence manual trig", då måste du manuellt "GO:a" för att nästa steg i din sequence ska köras.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga!

Inlägg av Emil Brolin »

Jimmy Bergh skrev:Jag har prövat lite olika ljusprogram som Daslight, Lightjockey, Sunlite 2 och något mer program.

Det som jag generellt inte hittar på dessa program är hur man får ett moment att "stanna".
På dem flesta program jag prövat blir momenten "chasers", med andra ord så får jag inte en lampa att dimma upp och sen stanna tills man ger den kommandot att dimma ner.

på "Daslight" fick jag till det någorlunda genom att sätta "hold time" högt och sedan göra flera olika scener som jag växla i mellan. Dock fick jag inte till någon cross-fade då mellan det olika scenerna...
I Sunlite gör du scener. De ar aktiva tills du trycker på nåt annat för den lamp/dimmersidan. En scen kan göra fade in/ut med reglerbar tid. Väldigt enkelt.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Nybörjarfråga!

Inlägg av Gustaf Gagge »

chamsys magic q finns till mac samt att det finns någon billig enkel mjukvara på appstore.

andra digitala ljusbord i osx är QLC.

vill du visualiera på mac finns tex capture
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Nybörjarfråga!

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har en Martin DMX dongel som jag kan sälja till rätt pris! Den funkar perfekt för lightjockey

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster