Hjälp med val av ljusbord

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Pontus Thorén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 12:31
Presentation: Frilans Ljusdesigner/Ljustekniker Light By Me LBM
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Hjälp med val av ljusbord

Inlägg av Pontus Thorén »

Henrik Lundin skrev:Måste ju flika in så att MA i tråden också =)
Haha klart ;) har kollat och testat ett GrandMa Light lite, gillar helt klart uplägget i bordet det lilla jag testade. Hade gärna köpt ett men ligger i en lite högre prisklass.

Ska bli intressant att kolla på vista bordet och se hur det är.

Vad är skillnaden på Wholehog 3 och Road Hog?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med val av ljusbord

Inlägg av Anton Gildebrand »

Mats Lindgren skrev:Jag påstår att alla kan hantera ett Jands Vista system och förstå hur de skall tända lampor i systemet, det är mycket enkelt att förstå det. Däremot blir inte alla ljusdesigners och ljusbordsoperatörer bara för att de skaffa ett Vistabord. Det gäller för alla ljusbord.
Jag håller helt med dig här. Jag själv tycker inte om Vistaborden, och inte heller Avolites, men de är inte dåliga bord för det. Jag skulle absolut kunna jobba på ett vistabord, men det är inget jag skulle välja. Min hjärna är väldigt kompatibel med Hog och GrandMA. Jag jobbar snabbast med syntax snarare än ett gränssnitt på en skärm, men det tog flera kvällars manualläsning innan jag var där jag är idag :D
Jag ser Vista lite som ett designerbord, ett bord för de som "bara" vill vara ljusdesigner utan att för dess skull behöva lära sig allt om ett invecklat ljusbord.
Och i windows då? Kör jag för det mesta kortkommandon, startar program från kör, och konfigurerar från CMD, för det går fortast 8)
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med val av ljusbord

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag flikar in Congo!
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hjälp med val av ljusbord

Inlägg av Marcus Sandberg »

Mats Lindgren skrev:Hasse; ja, MSDOS var stabilt men det gick ju inte att göra någonting med det.

Anton; Nej, du har helt fel. Blanda inte in MS Vista i detta sammanhanget. MS Vista är ett missfoster som aldrig borde kommit ut på marknanden och ännu mindre in i en dator.

Ni som kanske inte minns, eller vill minnas, så var Microsoft Windows en milstople inom datorvärlden. Plötsligt behöver du inte ha en fusklapp med olika Dos-kommandon för att få datorerna att göra saker som att starta program, lista vilka program som finns på en viss nivå i katalogträdet mm.
Windows var och är ett intuitivt grafiskt användarinterface där användaren inte behöver ha djuplodande kunspaker i hur de ska lura datorn att göra vad de ville. Windows används fortfarande av de allra flesta som jobbar med datorer. Alla vet hur det fungerar.

Jag påstår att alla kan hantera ett Jands Vista system och förstå hur de skall tända lampor i systemet, det är mycket enkelt att förstå det. Däremot blir inte alla ljusdesigners och ljusbordsoperatörer bara för att de skaffa ett Vistabord. Det gäller för alla ljusbord.
Det jag vill tillägga till mats utmärkta info är att första windows som kom va inte ett eget operativsystem utan ett gränssnitt till Dos för att slippa skriva de komandon som man va tungen till. Windows är till stora dela plankat av Apple som va först med sådant plattforms ststem.


Det tippset jag kan ge deig angående ljusbord är att använda det som du känner bäst för. Det är ett arbetsredskap som du ska jobba med. Jag föredrar Avolite Pearl medans en kolega till mej föredrar Hog och en annan Avab.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hjälp med val av ljusbord

Inlägg av Richard Jansson »

Som jag minns det ligger GrandMa2 UltraLight i samma prisklass som Roadhog.
Och de kan ungefär samma saker. Visst, touchytan är större på roadhog, du har multitouch, fler faders och ett modernare användagränssnitt i MAt. Fler universum, motoriserade faders.

För övrigt - varför är ljusborden så långsamma att anamma motoriserade faders när det funnits i många ljudbord under så många år?
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hjälp med val av ljusbord

Inlägg av Richard Jansson »

Pontus Thorén skrev:Vad är skillnaden på Wholehog 3 och Road Hog?
Wholehog är det största i serien. Går att expandera med x antal till universum etc. Roadhog kan ungefär samma saker, men går inte att bygga ut på samma sätt. De fyra universum du har är det som du får leva med.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med val av ljusbord

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Richard Jansson skrev: För övrigt - varför är ljusborden så långsamma att anamma motoriserade faders när det funnits i många ljudbord under så många år?
För dom har varit skitdyra, ljudbord med motorreglar har varit väldigt dyra jämfört med ljusbord. Plus att ljudbord, nästan, alltid görs i större serier.

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med val av ljusbord

Inlägg av Robin Skarp »

Spårande tråd ;) frågan är vad vill du betala för?
Det man inte kan ska man lära sig.

Joen Beckeld
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 17:44
Presentation: Compulite Distributör i Enköping Som driver Pitchfire Lighting

Re: Hjälp med val av ljusbord

Inlägg av Joen Beckeld »

Jag är som vanligt när det gäller ljusbord starkt partisk.
Men jag skulle ändå vilja rekommendera Compulite Vector-serien.
Satt härom kvällen och fingrade på ett MA 2-bord och upptäckte att det fanns
väldigt många likheter på deras uppbyggnad. Enkelt och lätt att hantera grupper
och bibliotek .Enkel och logisk que-list och quehantering. Det skiljer en del på
vad kommandona heter men dom finns där allihop. Det finns en del fysiska kvalitets-
skillnader , men Compulite Vector står sig bra .
För den som bryr sig om priset så är det nog det som skiljer sig mest. Å färgen förstås.
Vector serien finns från PC-version upp till Vector red som senare i år beräknas komma i
en 32 universums version.Kolla gärna på http://www.pitchfire.se/_pl/Pitchfire.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Joen Beckeld /
Compulite Distributör Sverige

Pitchfire AB

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster