Önskar tips på ljusbord

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Johan Holst
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 21:51

Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Johan Holst »

Jag har idag ett GLP Scanmaster som tyvärr har börjat krångla. Bordet används till att styra 4-6st scanners, några LED-kannor och ett litet dimmerpack. Jag använder förprogrammerade scener och chasers och styr (delvis) bordet via en MIDI-pedal. Bordet har funkat bra i stort sett men jag saknar några funktioner:

- Möjlighet att programmera in fler än 6 chasers
- Möjlighet att kunna programmera en scen så att scanrarna "rör sig", dvs att DMX-värde för (åtminstone) pan och tilt kan ändra sig på en och samma scen istället för att behöva använda en scen per spegelposition
- Möjlighet att starta och stoppa chaserar via MIDI
- Möjlighet att lägga overlay under pågående chase via MIDI, tex tända blinders el liknande utan att ändra pågående chase
- Möjlighet att lägga in olika hastighet och fade time mellan olika scener i en chase istället för att reglera dem globalt (och manuellt)

Alla funktioner ovan är inte nödvändiga men önskvärda.

Jag vill helst inte lägga mer än 4000kr + moms. Tacksam för alla tips.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Anton Gildebrand »

Kanske skulle kolla på ett pc-baserat bord? Det som skulle passa din budget bäst är nog Chamsys. Du kan ju ladda ner programvaran och pröva (ladda ner quickstart-manualen också. Har du inte använt något liknande bord tidigare så kommer du nog behöva den ;)). Du borde nog kunna fixa ihop ett dmx-universum + MIDI-ingång för under 4000.

Sen har du ju de lite simplare borden som Daslight. Kan du ju också kolla på
Flest inlägg när den dör vinner!

Johan Holst
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 21:51

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Johan Holst »

Tack för det tipset Anton. Jag har faktiskt inte funderat på något PC-baserat innan men det kanske kan vara nåt. De verkar ju funka på Mac också :)
Jag får ögna igenom manualen och ta en funderare.

Jag tar gärna emot fler tips om någon har.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Hej,

Kolla in http://synthe-fx.com/products/" onclick="window.open(this.href);return false; den finns för både iPad och iPhone.
iPad versionen kan interagera med det mesta, MIDI och OSC t.ex.

Sen finns det http://www.cuelux.com/" onclick="window.open(this.href);return false; både PC och Mac

Lycka till

Bullen

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Anton Gildebrand »

Den har jag inte sett förut, riktigt coolt jue =)
Flest inlägg när den dör vinner!

Johan Holst
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 21:51

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Johan Holst »

iPAD appen är ju klockren! Vad kan en sån kosta?
Sen behövs väl nån WiFi/DMX-burk antar jag. Enttec har ju nån burk med Ethernet men då behövs en AP också. Blir lite bökigt kanske.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Johan Holst skrev:iPAD appen är ju klockren! Vad kan en sån kosta?
Sen behövs väl nån WiFi/DMX-burk antar jag. Enttec har ju nån burk med Ethernet men då behövs en AP också. Blir lite bökigt kanske.
Luminair för iPad kostar 900:-
AP kostar 4-500:-
DMX burk c:a 2000:-
Du håller ju budget, så knepigt vet jag inte om det blir. Bör ta max 15 min att få igång :-)
Eller så kanske du kan köra direkt till nån av dom trådlösa DMX burkarna.
Det enda skillnaden mot att köra nån Mac/PC variant är ju AP.

Johan Holst
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 21:51

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Johan Holst »

Nä det är kanske inte så bökigt :)
Ska bara skaffa en padda också....
Finns det burkar med DMX (trådbundet) och WiFi? (ok, jag ska googla sen...)

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

iPad kan du nog få för en billig peng.
Annars funkar iPhone också :-)

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Philip Olsson »

Appropå Luminair,
Måste man ha en Mac OS X dator för att kunna lägga in nya fixtures i Luminair? Hur gör man från en Windows/Unix miljö?

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Markus Hammerin »

Cool app! Det finns alltså två skäl till att skaffa en iP*d istället för en Androidmaskin. Fast jag har glömt vilken den andra appen var... =)

[Edit:] Den andra appen är Everyday Looper.
Det var inte mitt fel!

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Sebastian Silvén »

Bullen

Har du testat detta?

Någon mer som har någon erfarenhet?

Är väldigt sugen på en lösning där man kan använda iPadden + någon burk för att kontrollera lite enheter.

VIlken burk är bäst att använda om man bara vill köra t.ex en airport express som man kopplar in dmx boxen in o sedan ansluter paddan via wifi.

Tack på förhand.
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Nope, har inte testat den.

Jens Tompowsky
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 12:03
Presentation: Har i 30 års tid harvat på som musiker/skådis, ibland på heltid och ibland jämte ett vanligt jobb. Gick nyligen in i ett nytt projekt, att färdigställa en liten teater med ca 60 sittplatser. Hoppas jag kommer få väldans trevligt på gamla da'r.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Jens Tompowsky »

Har kollat runt lite på "nyare" prylar och det här verkar smidigt och intressant! För mig som fortfarande är lite novis inom detta hade det varit kul med tips på vilka "kannor" man bör införskaffa för att det ska matcha luminair? Håller på att bygga en liten teater med en liten scen och kommer väl behöva en 24-32 ljuspunkter. Vill inte klättra i taket för att byta vinklar utan vill kunna ändra detta också via mac:en/paddan.

Johan Holst
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 21:51

Re: Önskar tips på ljusbord

Inlägg av Johan Holst »

Nu har jag testar Luminaire och jag är tyvärr besviken. Jag tycker att appen är roddig och saknar en del funktioner som jag behöver. Alternativt har jag inte hittat/förstått alla funktioner så jag får väl ge den en chans till. Någon annan som har erfarenhet av Luminair?

Nackdelar:
- Det går inte att invertera värdet på specifika kanaler (för t.ex. pan på en scanner) => svårt att göra symmetrisk ljussättning
- Det går inte att stänga av fade time på specifika kanaler => antingen fadar t.ex. LED-kannor mellan färgerna då jag byter scen eller kommer scanners att röra sig alldeles för fort mellan sina positioner
- Jag kan inte dynamiskt patcha vilka DMX-kanaler jag vill påverka, vilket funkar på många av de enklare billiga DMX-borden => det blir en väldig massa faders i gränssnittet och krångligt att hantera flera armaturer parallellt när man bygger scener.
- Funktion för att gruppera DMX-kanaler som är svårförståelig, alt. inte tillför något jämfört med att assigna flera DMX-kanaler till en vanlig fader.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster