Styrning av grov LED-panel

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jonathan Lennerbrant
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 aug 2008, 22:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Styrning av grov LED-panel

Inlägg av Jonathan Lennerbrant »

Jag har försökt söka efter någon tråd som tar upp hur man genererar och styr LED-panel men inte lyckats hitta något.

Mitt problem är att jag vill hitta en styrning motsvarande Lightjockeys LED-trix för att kunna göra enkla, rörliga och stillastående, mönster som ska visas på LED-paneler. Det handlar om 4 paneler på ca 1 kvm var, med en pixelpitch på 10 cm. Alla paneler är tänkta att köras på samma adress alternativt dela upp dem två och två.

I min drömvärld finns det ett ljusbord som helt enkelt kan göra egna mönster i "DMX-fomrat" utan att man behöver krångla med servrar etc., eller är det inte så jobbigt som jag har fått för mig?

Mycket tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Edvard Hansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 23:19
Presentation: Tekniknörden. Fotografen. Musikern. Datanörden.
Ort: Stockholm

Re: Styrning av grov LED-panel

Inlägg av Edvard Hansson »

Pixelmapping är oftast ingen billig historia om man vill ha bra features

det absolut billigaste är säkert chamsys+entec usb dmx dongel.
Har för mig att det finns pixelmapping och bitmap animationer där..?
har ingen aning om hur bra det är.

din drömvärld finns i MA, finns pixelmapping och bitmap animering inbyggt ;)
servrar är inte så krångligt, kolla arkaos, barn kan slänga upp bolibompa klipp och välja roliga effekter ;)

det är bara budgeten som sätter stopp

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Styrning av grov LED-panel

Inlägg av Patric Nord »

Chamsys har det.

http://www.chamsys.co.uk/magicq_pixelmapp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonathan Lennerbrant
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 aug 2008, 22:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Styrning av grov LED-panel

Inlägg av Jonathan Lennerbrant »

Chamsys blir ju precis som Lightjockey antar jag, fast jag får lära mig allt från början vilket känns lite tråkigt. Ingen som har en dongel passande Lightjockey i närheten av Linköping att hyra ut? :)

Vilka möjligheter finns för att styra en server om man skulle använda sig av en sådan? Krävs det en fristående dator eller finns det bord som kan samarbeta med dessa på ett smidigt sätt?

Jonathan Lennerbrant
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 aug 2008, 22:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Styrning av grov LED-panel

Inlägg av Jonathan Lennerbrant »

Ah, glömde att pixelmapping så klart gäller för de flesta av Chamsys bord. Kanske inget dumt alternativ..?

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Styrning av grov LED-panel

Inlägg av David Klämberg »

http://www.ecue.tv" onclick="window.open(this.href);return false;
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Edvard Hansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 23:19
Presentation: Tekniknörden. Fotografen. Musikern. Datanörden.
Ort: Stockholm

Re: Styrning av grov LED-panel

Inlägg av Edvard Hansson »

Jonathan Lennerbrant skrev:Chamsys blir ju precis som Lightjockey antar jag, fast jag får lära mig allt från början vilket känns lite tråkigt. Ingen som har en dongel passande Lightjockey i närheten av Linköping att hyra ut? :)

Vilka möjligheter finns för att styra en server om man skulle använda sig av en sådan? Krävs det en fristående dator eller finns det bord som kan samarbeta med dessa på ett smidigt sätt?
att lära sig ny programvara är lite vad som är charmen med att vara operator, tycker ja.

man kan styra servrar på väldigt olika sätt, det beror på helt hur din setup kommer att se ut. man kan styra dom rakt i programvaran eller via andra gränssnitt och interface, som dmx tillex.

många bord har personalitys för mediaservrar, så det går lätt att styra dom flesta

Jonathan Lennerbrant
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 aug 2008, 22:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Styrning av grov LED-panel

Inlägg av Jonathan Lennerbrant »

FYI, så fick jag tag på en kille som kunde hjälpa mig i frågan. Jag körde fyra paneler från ett Pearl 2004 tillslut. Alla paneler gick parallellt och utnyttjade 300 ch totalt som jag delade upp på 30 dimmrar i bordet så att jag fick 10 "ränder" på alla paneler som jag kunde styra RGB-mixning på. Mycket vackert!
Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Styrning av grov LED-panel

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jands Vista löser detta med bravur. Titta på http://www.jandsvista.com" onclick="window.open(this.href);return false; för mer detaljer. Finns i PC- och Mac-version och kan köras utan externa vingar. Från 128 kretsar till 16 fulla universum.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster