AVAB Panter med t.ex. MagicQ

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

AVAB Panter med t.ex. MagicQ

Inlägg av Johannes Olsson »

Hej hopp!
Dax att spåna på tokerier igen!

Dagens idé: Jag har en AVAB Panter konsol. men då jag inte vill köra den med VLC, utan något nyare och gärna billig mjukvara så undrar jag om någon av er vet om detta är möjligt.

Jag vet att AVAB RS232-APN finns som ska "konvertera APN till RS232 och RS232 till APN. Detta för att man skall kunna använda bärbardator (LAPTOP) med Safari konsoler." Den har AVAB ElectroNord för en hygglig summa. Dock enligt manualen endast för VLC 3.

Den andra mjukvaran jag vet funkar med gammla VLC konsoler är PREGO, men för de pengarna kan jag köpa en CongoJR med feta vingen och ha pengar över! :-(

Någon som lyckats styra någon annan mjukvara med dessa konsoler?

Johannes Olsson

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: AVAB Panter med t.ex. MagicQ

Inlägg av Patric Nord »

Hej Johannes,

texten med att den bara funkar med VLC3 är för att visa att produkten inte funkar med VLC 1 o 2.

Det som kommer ur burken är RS232, som du får ta hand om på något sätt.

Patric
http://www.avab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: AVAB Panter med t.ex. MagicQ

Inlägg av Johannes Olsson »

Tack Patric. Att den "bara" fungerar med VLC3 tog jag ifrån att i manualen arbetas det med VLC3... Har faktiskt inte lusläst den! :oops:

MagicQ t.ex. har "Chamsys Remote Control Protocol (via serial RS232)" Så är RS232 kontakten bara, eller ett protokoll? Vore intressant att prova, men att köpa burken och gå bet vore ju inte kul.

Johannes Olsson

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: AVAB Panter med t.ex. MagicQ

Inlägg av Jakob Carlsson »

RS232 är ett protokoll som definierar spänning och ström som ska skickas över kabeln samt lite annat. En del tillverkare verkar dock mena att det är kontakten och kabeltypen som heter RS232 och att signalnivåerna sen kan vara något annat :(

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: AVAB Panter med t.ex. MagicQ

Inlägg av Patric Nord »

[quote="Jakob Carlsson"]RS232 är ett protokoll som definierar spänning och ström som ska skickas över kabeln samt lite annat. En del tillverkare verkar dock mena att det är kontakten och kabeltypen som heter RS232 och att signalnivåerna sen kan vara något annat :([/quote]


I fallet med APN-RS232 är det RS232 standarden med signalnivåer osv som menas.

Att AVABs APN koder(protokoll) och Chamsys koder(protokoll) skulle stämma rätt av är inte sannorlikt.

Mvh
Patric
http://www.avab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Lennart Knauf
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 23:48
Ort: EGO Controls Systems
Kontakt:

Re: AVAB Panter med t.ex. MagicQ

Inlägg av Lennart Knauf »

Hej Johannes,

RS232-APN interfacet konverterar i princip bara mellan två seriella protokoll, dvs VLC3 skickar och tar emot APN kommandon via Com-porten. Det är bara VLC3 som har stöd för denna funktion.

Dessa kommandon är specifika för VLC och kan inte förstås av Chamsys och vice versa.

Chamsys tillåter att du använder mjukvaran gratis och tar betalt för för hårdvaran. Därför har de inget intresse av att lägga utvecklingstid för att supporta annan hårdvara än sin egen.

Prego-mjukvaran däremot kostar pengar och har därför intresse att supporta hårdvara från andra leverantörer såsom AVAB, LT, Behringer och X-Keys.

Det är viktigt att komma ihåg att det är mjukvaran som kostar mest tid och pengar att utveckla, säkert 75-80% av utvecklingskostnaded ligger på programvaran. I fallet Prego ligger det c:a 10 årsarbeten bakom och det hela rullar på. Det fungerar inte så att man utvecklar en produkt och sedan bara säljer. Produkten är inte färdigutvecklat förrän den är död. Detta gäller för alla ljusbord på marknaden.

Den enklaste versionen av Prego med 1024 outputs kostar c:a 25 000 Kr. Lägg till ett Lawicel USB-CAN interface (APN) för 1 200 Kr och en USB till DMX-boxför c:a 4 500 Kr. Ett alternativ till Panthern är en Behringer BCF-2000 MIDI fader och en X-Keys för c:a 6 500 Kr. Om du inte redan har en hyfsad dator dvs en DualCore så tillkommer givetvis kostnaden för en sådan men du hamnar fortfarande under kostnaden för Congo Jr.

God Jul
önskar
Lennart Knauf

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster