Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Ronald Hessman
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 14:32
Presentation: Studerar Scenproduktion på Malmö Högskola men går ut sommaren 2010 - inriktning ljustekniker.
Ort: Malmö

Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Ronald Hessman »

Jag funderar på att bygga ett ljusbord baserat på ChamSys MagicQ PC. Jag är inte särskilt tekniskt insatt och har aldrig kört chamsys (men har hört att det är väldigt kompetent) men undrar om det är teoretiskt möjligt med följande upplägg:

- En netbok med MagicQ PC
- En touchskärm för enklare navigering
- Ett billigt (eller gammalt) ljusbord för att få fysiska reglar, typ detta http://www.thomann.de/se/elation_sdc_16.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- En ENTTEC DMX USB Pro för att koppla ihop netbok (MagicQ PC), ljusbordet samt dimmer och rörligt ljus

Jag är tveksam till om man kan ta vilket gammalt ljusbord som helst (avsätt för konventionellt ljus/utan programeringsmöjligheter) och adressera dess reglar till reglar i MagicQ PC. Det vore ju smidigt istället för att köpa en dedikerad winge för flera tusen.

Ni som vet hur man fullföljer detta projekt på ett fungerande sätt med alternativa lösningar får gärna tipsa om dessa. Fokus ligger på mycket ljusbord för lite pengar. Ett krav är att det måste finnas ca 12 fysiska reglar.

mvh Ronald

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Adam Ander »

Satsa gärna på Enttecs vingar också, så du får tillgång till playbackknappar och sånt.
Beror ju lite på hur du vill jobba, men det brukar vara sjukt jobbigt i längden att sitta och blippa runt
med muspekaren överallt istället för att ha fysiska rattar och hjul...
http://www.enttec.com/index.php?main_me ... aybackwing
http://www.enttec.com/index.php?main_me ... rogramwing
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Adam Ander »

Annars ska Behringers variant funka också, om man vill göra det extra billigt..
Kvalitén är väl därefter, men gör man inga jättekritiska grejer så är det väl rätt lugnt.
http://www.thomann.de/se/behringer_bcf_2000.htm
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Anders Herbertzon »

Chamys kräver en riktig usb/ethernet node för att ta emot MIDI eller DMX in om man tänker använda entec/behringer plankorna.
/ Hebbe

Ronald Hessman
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 14:32
Presentation: Studerar Scenproduktion på Malmö Högskola men går ut sommaren 2010 - inriktning ljustekniker.
Ort: Malmö

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Ronald Hessman »

Anders Herbertzon skrev:Chamys kräver en riktig usb/ethernet node för att ta emot MIDI eller DMX in om man tänker använda entec/behringer plankorna.
Vad betyder det här? Kan jag inte använda ENTTEC DMX USB Pro? Länka gärna till andra produkter som funkar.

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Anders Herbertzon »

Du kan använda Enttec burken och få ut 1 universum men inte skicka in något. Chamsys tar inte emot något om man inte använder deras burkar.
Jag rekommenderar deras mellan vinge i så fall. Då får du 2 universum, reglar och encoders. Pris runt 15k tror jag.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

12 fysiska reglar, det har inte ens maxi wing..
extra wing har det. nån som vet om man kan köra den tillsammans med t ex Enttec USB Pro?

det finns några saker jag stör mig på med PC wing.

VARFÖR finns det en knapp för nästa bank, men inte en knapp för föregående bank (då måste man trycka skift på pekskärmen eller på tgb)

VARFÖR finns det inte en dedikerad knapp för det man använder mest (paletten). och inte nog med att det blir ett tryck på pekskärmen, det blir två (ctrl + soft button)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Anton Gildebrand »

Var glad att man kan trycka shift för att komma tillbaka, på Hog3 går det knappt att visa föregående (bara inte hittat det än). Och så går det inte heller att stänga av effekter på ett enkelt sätt. Fördelen med Chamsys är ju att det är lätt att påverka, typ kontakta dem om man man saknar något, eller skriva i forumet så brukar det inte ta så lång tid innan funktionen dyker upp.

Kan bara rekommendera PC-vingen, vet inte om jag skulle vilja köra på något annat som inte är gjort för att användas tillsammans med Chamsys. Den är ju inte särskilt dyr heller (iallafall inte om man jämför med Hog3 :evil: )

Hog 3, lite dyrare, lite sämre
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Adam Ander »

Anton Gildebrand skrev:Var glad att man kan trycka shift för att komma tillbaka, på Hog3 går det knappt att visa föregående (bara inte hittat det än). Och så går det inte heller att stänga av effekter på ett enkelt sätt.
Page + *sidan du vill till* (alt. trycka next page tills man kommer till rätt sida)
För att stänga av en effekt så lägger man ju bara in ett nytt värde på den berörda parametern. T ex om några armaturer gör en <circle så ger man dom bara ett nytt pan/tilt-värde så slutar dom...
Hello, my name is Ninja.

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Sebastian Silvén »

Anton Stjärnbrandt skrev:12 fysiska reglar, det har inte ens maxi wing..
extra wing har det. nån som vet om man kan köra den tillsammans med t ex Enttec USB Pro?

det finns några saker jag stör mig på med PC wing.

VARFÖR finns det en knapp för nästa bank, men inte en knapp för föregående bank (då måste man trycka skift på pekskärmen eller på tgb)

VARFÖR finns det inte en dedikerad knapp för det man använder mest (paletten). och inte nog med att det blir ett tryck på pekskärmen, det blir två (ctrl + soft button)
Om du har PC Vingen finns det ju shift knapp på vingen. Har jag iaf ;)
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Gustav Fröding »

Hej!

Vet inte om det gör något om jag drar upp tråden igen, isåfall får väl någon dela den...

Iallfall, jag har pillat med magic Q PC ett tag nu och har kommit underfund med hur det fungerar och hur man använder det :)
Iallfall, vi är ett litet ganska nystartat företag, och söker en budgetlösning... (Jag vet att man får vad man betalar för, men i detta fallet har vi inget större val..)
Funderar på att köra antagligen Chamsys USB-interface, eller Enttec´s, spelar oss ingen större roll då de ligger i samma prisklass.
Vi skulle iallafall vilja få in lite fysiska reglar, och eftersom Chamsys vingar kostar ganska rejält, funderar vi på om man kan köpa två st USB-donglar från chamsys och trycka in ett litet bord med bara några reglar( typ detta)
Någon som vet om det fungerar, eller om det är helt kört att få in fysiska reglar från någon annan tillverkare än chamsys?
En del säger att det fungerar utmärkt, och en del säger att det inte fungerar alls, och jag funderar på om det beror på om det är enttec´s eller chamsys USB-dongel?

Tacksam för svar :)

Hälsningar
Gustav

Användarvisningsbild
Ola Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 06:29
Presentation: Jobbar på Hofmann Teknik AB
utbildad ljud och ljustekniker vid högskolan dalarna och boomtown
spontan, jävligt trevlig :-P
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Ola Högberg »

Hej Gustav

Jag skulle rekomendera en pekskärm för enkel styrning av Chamsys om du känner att du inte vill kosta på en vinge. du kan även använda med hjälp av en DMX-in till artnet omvandlare Chamsys merge-funktion. Dvs om du har en gammal dmx-planka ala billigt skräp och en "dmx -> artnet"-burk så kan du köra specifika heads med en gammal dmx-planka. det kräver ju visserligen lite confande varje gång du skapar en ny show men det är möjligt. Chamsys 4-universums artnet-burk med 1 dmx in kan vara ett kostnadseffektivt alternativ, den tar dessutom bort demomode från MagicQ.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Bild

Så här ser vår stora chamsys-rigg ut. Numera sitter det ytterligare en touchskärm till höger också.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Jonas Larsson »

Trevligt bygge, men skymmer inte locket sikten framåt?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emanuel Tilly
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 19:25
Presentation: Ljus & Videotekniker som utgår från Göteborg.
Ort: Göteborg

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Emanuel Tilly »

Gustav Fröding skrev:funderar vi på om man kan köpa två st USB-donglar från chamsys och trycka in ett litet bord med bara några reglar
Om Du syftar på deras MagicDMX-interface så kan man bara köra en MagicDMX-dongel per system. (Oavsett Basic eller full).

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jonas, locket går att plocka bort relativt enkelt.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jonas, du hade helt rätt, locket var ingen bra idé.

Nu är den ombyggd till en helt vanlig case och skärmarna transporteras i en pelicase.

Bild
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, svårt det där. Vi hade samma tankar till våra M2GO som nu har dykt upp, men tror också att en skärm i locket kommer skymma sikten för mycket. Annars är ju tanken väldigt god, allt kopplat, kittat och klart.

Så det får nog bli en lös skärm här också, alt en skärm i ganska brant vinkel.

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Just nu funderar jag på om det finns nån smart Manfrotto-arm så att man kan klämma fast skärmen i själva caset och antingen ha den framför sig eller strax till vänster med en bra vinkel

Bild

Typ en sån med Superclamps.

Om man gör smarta piskor med allt kablage borde själva inkopplingen gå rätt fort :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bygga ljubord baserat på ChamSys MagicQ PC

Inlägg av Emil Brolin »

Nu börjar vi bli ordentligt off topic, men här är min lösning.
En vanlig rackcase där jag har skruvat bort rackskenorna för att få plats med min 19" skärm som sitter på en sån här:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... arm-p57308

I casen har jag dator, skärm, Sunliteinterface, keyboard, mus, USB-hub, lampa och en MIDI-planka från KORG.

Bild
Bild
Bild
Bild

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster