Avolite Tiger - Bu eller bä?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Alex Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:32
Presentation: Ljustekniker i Hässleholm, Skåne. Studerar musikproduktion på Ljud och Bildskolan i Kristianstad.

Avolite Tiger - Bu eller bä?

Inlägg av Alex Nilsson »

Hej vänner!
Jag har för andra året i rad blivit ombedd att vara ljustekniker på "Siestafestivalen" här i byn, och i år fick jag höra att ljusbordet jag ska använda är Avolite Tiger. Ljuset kommer vara "5x 6-bar Par64 och 4 x 2-lights".

Jag har aldrig kommit i kontakt med Avolites tidigare, så nu vänder jag mig till er.
Bu eller bä? Kass eller grymt?

Har ni några användbara tips? Vad borde jag tänka på?
Om någon är sugen vore jag evigt tacksam för en kortfattad innehållsguide.
Och om någon är bättre än jag på att Googla eller kanske råkar ha instruktionsboken i digitalt format vore det jättehärligt med en länk!


Allt väl!
Alex

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Avolite Tiger - Bu eller bä?

Inlägg av Jakob Carlsson »

Vad jag har förstått så är det bara storleken som skiljer från Pearl-borden. Så det bör vara ett bra bord för en ljusrigg i den storleken.

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Avolite Tiger - Bu eller bä?

Inlägg av Danne Persson »

Det är ett jävligt bra bord för din rigg.

Manual här:
http://files.avolitesdownload.com/Manua ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Avolite Tiger - Bu eller bä?

Inlägg av Jonas Larsson »

Vet att det finns lite klipp på youtube, men efter en snabbkik på Anders tips så verkar det vara exakt samma klipp! Kollar du igenom dessa så får du lite grundläggande Avolite tänk.

Sedan vet jag inte hur stor skillnaden är mellan större Pearl 2008/2010 som de visar i videon och Pearl Expert. För visst är det så att Expert kör på deras nya Titan mjukvara? Eller är det inga större skillnader?

Tack för tipset Anders, nu kan man ju lära sig lite GrandMa också ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Avolite Tiger - Bu eller bä?

Inlägg av Adam Ander »

Körde en tiger på ett halvstort evenemang i vintras ...

Ska man jämföra det med storebrorsan så är väl den egentliga skillnaden att man har några färre playbackreglar och en rad mindre i de övre reglarna, i övrigt är det same same but different.

Personligen gillade jag tigern eftersom den var väldigt smidig och lättjobbad. Man fyllde dock rullen ganska snabbt, så det är väl den enda nackdel jag kan tänka mig, och har man mycket lampor så får man köra flera sidor med de övre reglarna (vilket jag aldrig tyckte var något problem).

Ska man sammanfatta arbetssättet på avolites så är det väl "enkelt och effektivt". Dom är ganska lätta att programmera och allting är väldigt lättåtkomligt, men många mer avancerade funktioner som börja skruva med tider på olika parametrar och sånt finns ju inte i samma utsträckning som hos andra bord. Det börjar ju däremot komma med nya Titan-mjukvaran, men den finns ju inte i vanliga tigern (vad jag vet).

Men eftersom det inte verkar som att du ska köra rörligt så är väl inte det något aktuellt problem heller.

Tips? Jadu. Tänk på hur du patchar, sortera upp de övre reglarna efter färger eller vad du nu önskar när du softpatchar så kan du köra rätt mycket utan att behöva programmera så mycket, men det antar jag att du redan kan lite om.. Det beror ju på hur du är van att köra.
Hello, my name is Ninja.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Avolite Tiger - Bu eller bä?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det e ett bra bord för det du ska göra. Vi har två stycken inner på kulturhuset i samma stad som siesta går på. Viseligen är det ena just nu inne på översyn i england efter att det haverera under en förestälning.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster