Fotstyrd ljusrigg

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Robert Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec 2009, 13:50
Presentation: Jag är en amatör som bygger ljusrigg åt mitt band på fritiden. Är utbildad civilingenjör, tycker om hårdrock och besitter ett annorlunda skägg.
Ort: Lund

Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Robert Nilsson »

Hej alla!
Jag håller på och sätter ihop en liten mobil ljusrigg till mitt band och skulle behöva lite råd, då jag inte har särskilt mycket erfarenhet med ljusprylar. Vad jag tänkt köpa in som ska DMX-styras är en rökmaskin, en stroblampa och 4 LED-kannor, dvs inga konstigheter.

Vad jag behöver är en DMX-styrning som kan kontrolleras med fötterna så att jag slipper släppa gitarren när explosionerna ska triggas. Jag har snokat runt och kollat på Thomanns billiga grejer eftersom vi har ganska stram budget men har inte nån känsla för vad som kan duga.

En sån här liten grej till exempel:
http://www.thomann.de/se/stairville_col ... ol_set.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle denna kunna funka till att sköta lampor på ett vettigt sätt? Jag har ingen aning eftersom jag aldrig använt nåt sånt här tidigare. Om detta inte funkar, vad borde jag satsa på istället (som inte kostar skjortan :) )?
Hoppas någon här orkar lägga lite energi på att ge mig klarhet i denna djungel!

MVH
Robert

Johnny Arwidzon
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 dec 2009, 14:29
Presentation: Ljusintresserad kille i sina bästa år. Spelar i coverband och hittade hit via Google. Kan inte ett dugg om DMX styrning etc så därför är jag här :-)

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Johnny Arwidzon »

En sån har jag vart på jakt efter. Posta gjärna erferenheter när du kommer igång.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00