Fotstyrd ljusrigg

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Robert Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec 2009, 13:50
Presentation: Jag är en amatör som bygger ljusrigg åt mitt band på fritiden. Är utbildad civilingenjör, tycker om hårdrock och besitter ett annorlunda skägg.
Ort: Lund

Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Robert Nilsson »

Hej alla!
Jag håller på och sätter ihop en liten mobil ljusrigg till mitt band och skulle behöva lite råd, då jag inte har särskilt mycket erfarenhet med ljusprylar. Vad jag tänkt köpa in som ska DMX-styras är en rökmaskin, en stroblampa och 4 LED-kannor, dvs inga konstigheter.

Vad jag behöver är en DMX-styrning som kan kontrolleras med fötterna så att jag slipper släppa gitarren när explosionerna ska triggas. Jag har snokat runt och kollat på Thomanns billiga grejer eftersom vi har ganska stram budget men har inte nån känsla för vad som kan duga.

En sån här liten grej till exempel:
http://www.thomann.de/se/stairville_col ... ol_set.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle denna kunna funka till att sköta lampor på ett vettigt sätt? Jag har ingen aning eftersom jag aldrig använt nåt sånt här tidigare. Om detta inte funkar, vad borde jag satsa på istället (som inte kostar skjortan :) )?
Hoppas någon här orkar lägga lite energi på att ge mig klarhet i denna djungel!

MVH
Robert

Johnny Arwidzon
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 dec 2009, 14:29
Presentation: Ljusintresserad kille i sina bästa år. Spelar i coverband och hittade hit via Google. Kan inte ett dugg om DMX styrning etc så därför är jag här :-)

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Johnny Arwidzon »

En sån har jag vart på jakt efter. Posta gjärna erferenheter när du kommer igång.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Jonas Larsson »

Nej, du behöver någon form av universiell dmx kontroller, denna är gjord för bara HL-40 eller icolor4 ser det ut som. Dessutom tror jag inte den går att programmera alls, utan det går bara köra redan programmerade steg.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Robert Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec 2009, 13:50
Presentation: Jag är en amatör som bygger ljusrigg åt mitt band på fritiden. Är utbildad civilingenjör, tycker om hårdrock och besitter ett annorlunda skägg.
Ort: Lund

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Robert Nilsson »

Tackar för svaret, Jonas!
Jag lyckas inte hitta info om vad HL-40 är för nåt men jag antar att det inte är det vanliga DMX-interfacet, vilket jag inte fattade från början.

En sån här manick då? Den verkar lite mer avancerad.
http://www.thomann.de/se/stairville_dmxmaster_i.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle det vara möjligt att styra denna med nåt slags midipedal, förslagsvis denna som är ganska billig?
http://www.thomann.de/se/behringer_fcb_1010.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Jonas Larsson »

HL-40 är en ljuseffekt, samma med icolor. Denna kontroller är förprogrammerad för just dessa ljuseffekter och kopplar du in något annat så kommer det förmodligen inte fungera som tänkt. Annars sänder kontrollen standard dmx, inga konstigheter.

Kollade lite snabbt och just på thomann verkar det inte finnas några universiella dmx kontroller utformade som fotkontrollers, så det spåret du är inne på låter ju ganska vettigt.

Vet dock inget om MIDI och vilka möjligheter som finns i just det ljusbordet att trigga saker via MIDI, så det överlåter jag till någon annan. Eller om det finns några andra tips på färdiga fotkontrollers direkt.

Har för mig frågan varit uppe tidigare och vet inte om det slutade med en dator och någon fotkontroll till den, eftersom datorn redan fanns med för musikbakgrunder i det fallet.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Robert Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec 2009, 13:50
Presentation: Jag är en amatör som bygger ljusrigg åt mitt band på fritiden. Är utbildad civilingenjör, tycker om hårdrock och besitter ett annorlunda skägg.
Ort: Lund

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Robert Nilsson »

Jag skickade iväg en beställning på dom här prylarna igår. Jag återkommer senare med en recension som kanske kan hjälpa andra med samma planer.

Peter Bulan Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 22:54
Presentation: Gitarrist,gitarrlärare,kompositör och besserwisser
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Peter Bulan Nilsson »

Jag använder en sånhär för att styra 4 LED:are:

http://www.musicstore.de:80/en_EN/SEK/L ... 000807-000" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är ytterst begränsad, men är väl ungefär vad man hinner stampa på när man ska stampa på multieffekter och wahwah och annat bös samtidigt.
Ibland måste jag stå på hälarna när jag ska trycka både på muktieffekten och ljusbordet samtidigt.
Lägg till att man ska byta mic på gitarren och köra samtidigt åxå, så blir det riktigt spännande.....
Mvh

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu börjar det närma sig en universiell kontroller, men har den bara 4 dmx kanaler så är den ju ytterst begränsad! Låter lite konstigt att den bara sänder på 4 kanaler, hur mycket mer skulle det ha kostat att slänga in ett universum på 512 kanaler kan man ju undra..
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johnny Arwidzon
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 dec 2009, 14:29
Presentation: Ljusintresserad kille i sina bästa år. Spelar i coverband och hittade hit via Google. Kan inte ett dugg om DMX styrning etc så därför är jag här :-)

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Johnny Arwidzon »

Borde man inte kunna koppla ihop den fotcontrollern Peter nämner med mitt DMX stativ: http://www.thomann.de/se/eurolite_led_k ... bundle.htm Och använda de förprogrammerade i fotcontrollern? Läste även att man programmera 12 st egna.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Jonas Larsson »

Kort svar: Nej

Lite längre: Om led baren kräver 15 dmx kanaler och kontrollen bara sänder 4... Förprogrammerade program som i detta fallet går nog dessutom bara att använda till tex 4 st vanliga kannor via ett 4 kanaligt dimmerpack, inga leds.

Dock kan du ev programmera dina egna program som kan fungera ihop med leds, om de är på max 4 dmx kanaler. Det är om du kan ställa led baren i något annat mode så den bara tar 4 st dmx kanaler, men då kommer förmodligen alla leds att ha samma färg. Men det vet väl Peter som har en!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Kjell Andersson »

hej,

jag kör med dessa, det funkar helt ok:
http://www.thomann.de/se/glp_light_operator_24.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/behringer_fcb_1010.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

I ljusbordet kan programmera sekvenser som sen step:as fram, vidare har den funktion för full on samt blackout mm, dessa kan sedan styras medelst notnummer via midi. Pedalen i sin tur kan programmeras att sända notnummer. Jag använder step, full on, blackout samt volympedalerna för att skicka CC till ljudmixern för att slå av och på reverb och delay. Rökmaskin kör jag alltid på timer.

Peter Bulan Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 22:54
Presentation: Gitarrist,gitarrlärare,kompositör och besserwisser
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Peter Bulan Nilsson »

Samma färg=Ja
Mvh

Användarvisningsbild
Robert Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec 2009, 13:50
Presentation: Jag är en amatör som bygger ljusrigg åt mitt band på fritiden. Är utbildad civilingenjör, tycker om hårdrock och besitter ett annorlunda skägg.
Ort: Lund

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Robert Nilsson »

Kjell Andersson skrev:hej,

jag kör med dessa, det funkar helt ok:
http://www.thomann.de/se/glp_light_operator_24.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/behringer_fcb_1010.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

I ljusbordet kan programmera sekvenser som sen step:as fram, vidare har den funktion för full on samt blackout mm, dessa kan sedan styras medelst notnummer via midi. Pedalen i sin tur kan programmeras att sända notnummer. Jag använder step, full on, blackout samt volympedalerna för att skicka CC till ljudmixern för att slå av och på reverb och delay. Rökmaskin kör jag alltid på timer.
Skönt att höra! Det var ungefär detta jag ville åt.

Användarvisningsbild
Robert Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 dec 2009, 13:50
Presentation: Jag är en amatör som bygger ljusrigg åt mitt band på fritiden. Är utbildad civilingenjör, tycker om hårdrock och besitter ett annorlunda skägg.
Ort: Lund

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Robert Nilsson »

Uppdatering på mitt bygge:
Jag har nu lyckats få midipedalen och ljusbordet att jobba ihop. DMX-mastern styrs med midi note on-kommandon så det var rätt lätt att få igång. Vad jag ännu inte lyckats lista ut är hur man kan steppa sig igenom scenes med genom att bara trycka på samma knapp på pedalen. Vet inte ens om det är möjligt.

Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 02:23
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Gustav Nyberg »

Har man en dator så skulle det kunna funka med till exempel daslight och en egenbyggd kontroll, vissa av daslight interfacen har en port för kunna trigga med en utomstående kontroll. borde funka, men det kanske var det som togs upp tidigare i tråden :)
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Ulf Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 sep 2006, 13:37
Ort: Umeå

Re: Fotstyrd ljusrigg

Inlägg av Ulf Andersson »

Hej!
Jag har hjälpt ett dansband med en sådan lösning.
De körde (kör ?) en Elektralite CP-10xt som styrning och en Roland FC-200 som fotkontroller. FC-200 ger midi ut (Program change) och det funkar fint.
Lite pyssel med inställningarna bara :-)

Dessa borde gå att få fram billigt då de inte är värdens hippaste prylar med dagens mått mätt :-)

//Ulf

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster