Behringer LC2412 problem?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Robin Rignell
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 13 aug 2009, 16:39
Presentation: 20 årig dansbandsmusiker som har blivit ljusintresserad :)

Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Robin Rignell »

Hej! Har precis skaffat mig en Behringer LC2412. Faktiskt så känns den väldigt gedigen om man jämför med min gamla Showtec scanmaster 3.
Vi kommer att styra 3 msd-250 scanners som använder sig utav 8 dmxadresser var, ledkannor med 6 dmxadresser och frontljus med 3 dmxadresser.

Och nu till min fråga: På vårt scanmasterbord så kunde man välja vilken enhet man ville jobba med, alltså om jag tryckte in knapp 3 så kunde jag jobba med scanner 1 på 8 st reglar. Finns det samma eller en liknande funktion på Behringerbordet?

Jag har tagit mig så långt att jag lagt ut scanner 1 på 1:a regeln.Varje regel klarar 3 dmxadresser, så på regel 1 har jag lagt ut: Dimm,Färg och gobo.
Problemet är bara att när jag rör regel 1 så blandas färger och gobos hejvilt. Kan man på något sätt dela upp de olika adresserna fast ändå ha dom på samma regel?

Tacksam för svar, / Robin Rignell Hedins Orkester

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Det bordet har för få kanaler. Tycker synd om dig om du ska jobba med intelligent ljus på ett bord byggt för dimmrar
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Emil Brolin »

Det som menas med att lägga tre kanaler på samma regel är att de får samma värde på alla tre kanalerna. Du måste ha en regel för varje kanal på scannern/led-kannan etc. Det är precis som Anton säger ett bord avsett för konventionellt ljus dvs, vanliga lampor. Ditt tidigare bord var mycket mer anpassat för intelligent ljus.

Kort och gott.. Jag hoppas du har kvar det gamla bordet, för du får väldigt svårt att göra något smidigt med det nya. Tyvärr..
Hade du bara haft vanliga parkannor.. Helt annan sak. ;)

Robin Rignell
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 13 aug 2009, 16:39
Presentation: 20 årig dansbandsmusiker som har blivit ljusintresserad :)

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Robin Rignell »

Vad rekommenderar ni då? Vi är inte ute efter ett värstingbord, men ett bord som klarar av det mesta som lc2412 gör. / R

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Emil Brolin »

Du måste skilja på teaterbord (Behringerbordet) och bord för rörligt (Scanmaster). Det finns ingen anledning att köpa ett nytt teaterbord om inte det är lämpligt till det du ska göra. Kör på scanmastern eller titta på billig datastyrning typ Sunlite, Freestyler, Daslight etc.

Om du sen ska köra teater (dvs mes med vanliga fasta lampor) har du ju redan ett bord som räcker långt..

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Om du vill ha en lite mera "proffsig" ljusstyrning så ska du kolla på Chamsys. Är verkligen något att växa i.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Litet enkelt bord för det du vill göra kan vara:

ETC Smartfade ML med del för intelligent ljus
Zero 88 Jester ML 24

Dessa bord är inte särskillt dyra för vad de kan.

Chamsys, javisst. Det bordet lirar i en helt annan division, och då kan du också titta på Jands Vista. Det lirar också i en helt annan division och går utmärkt att växa i.
Finns från 128 ch och uppåt med olika konsoler till.

Lycka till!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Lustigt med Vista, vissa älskar det, andra hatar det, själv gillar jag inte det. Har provat det lite grann, och användarvänligheten är imponerande, men jag gillar inte arbetssättet och upplägget, vill jobba med syntax.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Exakt samma tycker folk om Chamsys. Vissa älskar det, vissa göre det inte.

För min del så tycker jag att det är rörigt, och då kommer jag ändå från Hog-världen. Chamsys har ju en del gemensamt med Hog, till exempel kommer utvecklarna från Flying Pig och det är blått, knapparna ser likadana ut mm.

Chefsutvecklaren på Vista, Nick Denvill kommer tidigare från....

...ja just det, Flying Pig Systems!

Lite off topic blev det nu, känner jag. Förlåt mig.

Välj bord som passar ditt arbetssätt och budget, kära trådskapare. Det finns gott om alternativ. Känner du att du vill få en fördjupad insikt i Vistavärlden står jag gärna till tjänst. Lockar Chamsys så finns det folk som gärna står till tjänst med det.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Krister Uddén »

För min del så tycker jag att det är rörigt, och då kommer jag ändå från Hog-världen. Chamsys har ju en del gemensamt med Hog, till exempel kommer utvecklarna från Flying Pig och det är blått, knapparna ser likadana ut mm.
Kan man måla om chamsys och Jands- konsollerna så de blir blåa?
är inte problemen lösta då?

(Förlåt men kunde inte låta bli...)
/Krister

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Behringer LC2412 problem?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Eller om vi målar dem tyskgrå så blir det ett Grand MA bord!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster