Vilket ska jag välja???

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Okej.

Men Anton, du kör med vinge. Har du testat att köra helt på datorn utan reglar och kollat hur det känns?
Mitt interface ligger på posten men jag är inte hemma så kan inte hämta det. lite tråkigt;)

Har du några bra tips och saker att tänka på mär man programmerar chamsys.
Eller är det enklaste att följa guiden som följer med?
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Anton Gildebrand »

Nej, jag kör inte vingen, utan jag hyr in när det behövs. Jag sitter ganska ofta och provar lite idéer i Chamsys med WYG körandes på laptopen och jag tycker att det funkar bra.

Okej, en snabbstartguide.

Det första du måste göra är att patcha, Tryck på en hard button där det står "Patch" (det är knapparna på höger sida om skärmen, tror inte de kallas så men jag säger det får att det är de som är riktiga knappar på konsollen).

Då öppnas patchfönstret, Klicka på softbutton "Choose head" (Knapparna ute i kanten på "skärmen") , nu listas tillverkare av en massa armaturer upp, välj först tillverkare och sen armatur. Du kommer se att namnen på armaturerna ofta är ganska förkortade. När du valt en armatur kommer du tillbaka till patchfönstret, Klicka på "Patch It", då får du upp en keypad, här ska du skriva hur många armaturer du vill patcha och på vilken kanal.
T.EX. vill du patcha fyra armaturer med start på dmx-kanal 20 skriver du "4@20". Nu har du patchat armaturerna.

Till programmeringen, Det första du ska göra är att välja armatur. Det finns flera sätt att göra detta, när jag jobbar med konventionella så brukar jag gå in under "Int" som i Intensity, då får man upp reglar för alla armaturer, och kan jobba på ett sätt som jag tycker liknar Pearl lite grann. Här kan du ställa in dimmernivån för armaturen. Du kan också välja en eller flera armatur(er) och ställa in fler parametrar för den, som postition, color och sådant. Dessa funktioner hittar du precis jämte "Int" knappen och är kallade "Pos", "Col" "Bm". Klicka på dem så kan du ställa in diverse parametrar för den valda armaturen.

Ett annat sätt att välja armatur, vilket är det jag brukar köra med, är att välja via palletten. Jag föredrar att köra med inställningen "Layout buttons always active" för då behöver jag inte slå på Ctrl för att komma åt paletten, programmeraren och sparade views.

För att komma åt paletten, om man inte har "Layout button" inställningen på, så håller du in Ctrl på tangentbordet samtidigt som du trycker på "Pallette". I övre fönstret till vänster ligger alla grupper av armaturer. Alltså En typ av armatur har alla lagts sig i en grupp. Du kan också visa de individuella armaturerna genom att trycka på "View Heads". Håll in Shift för att markera flera. När du valt grupp, eller armaturer trycker du på "Locate", Då går dimmern till fullt och alla Ltp kanaler ställer sig i Home Position.
Sen för att ställa in flera parametrar för armaturen, gör du precis som man gjorde när man jobbar under Intensity fönstret, att man klicka på antingen Pos Col eller Bm och vrider på rattarna vid sidan om skärmen.

När du är nöjd med vad du ser kan du spara detta som en Cue. För att göra detta trycker du på "Rec" följt av "S" knappen för den playback som du vill spara Cuen under.

För att se alla dina cues i den valda playbacken klickar du helt enkelt på knappen "Cue Stack", och då visas alla dina cuelists. Här brukar jag välja "Cue timing", så blir det inte en chase, och den lyssnar på de tider man angivit.

För att spela upp din cuelist, drar du upp regeln för den lista där du sparat allt, du spelar den automatiskt upp första cuen. Sen för att komma åt nästa cue trycker du på ">" bredvid regeln så går den till nästa cue.

Hoppas du förstår.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Oj detta var väldigt snällt av dej! :)
Jag har börjat lite och än så länge så verkar jag följa med;)

Men förresten vad menar du med WYG?

Du undrade va det var för interface jag köpt, jag köpte det från Kjell & Co
Finns både i byggsats och färdigbyggd.
Jag köpte färdigbyggd eftersom jag ska använda den "skarpt"

Gå in på http://www.kjell.com" onclick="window.open(this.href);return false; och sök på 87793

Jag ska hämta ut min imån så fort jag kommit hem. Ska bli kul och se hur det funkar.

Tack för Guiden! Den kommer vara till stor hjälp.
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Anton Gildebrand »

WYG = WYSIWYG vilket är ett visualiseringsprogram där du kan rita upp en rigg, koppla ihop med ljusbordet, i detta fall Chamsys, och sedan se hur det skulle se ut i verkligheten.

http://www.bluelenslimited.com/Render%2 ... %20(1).bmp
Ett exempel på hur det kan se ut.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Okej. coolt

Men man kan köra allt live när man programmerar så man ser vad man gör?

Det blir precis som ett riktigt bord eller?
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag tycker inte det är nån höjdare att köra utan reglar.
man vill ju t ex gärna ha frontljuset på en egen regel å så.

det man kan tänka på är att lära sig hur programmeringen funkar o se till att prova alla varianter, för det kan vara förvirrande, speciellt när man bara lägger in vissa kanaler på cue:erna (och inte hela ljusbilden).
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Gustaf Berwebrink skrev:Du undrade va det var för interface jag köpt, jag köpte det från Kjell & Co
Finns både i byggsats och färdigbyggd.
Jag köpte färdigbyggd eftersom jag ska använda den "skarpt"

Gå in på http://www.kjell.com" onclick="window.open(this.href);return false; och sök på 87793
Hoppas du är medveten om att Velleman säger att man ska använda en USB-hub OM (???) man använder termineringsmotstånd i DMX-kedjan.
Det interfacet är inte galvaniskt skiljt från DMX-kedjan.
Nästa sak man ska beakta är hur hårt interfacet belastar datorn, men jag vet inte om Vellemans är bra eller dåligt på detta. Dock så såg jag på Freestylers diskussionsforum att många har problem med detta interface, så provkör mycket innan du använder det för att tjäna pengar.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Okej då ska jag se till att koppla en hubb i mellan för säkerhets skull.
Det kan ju ha att göra med att den behöver ström för att mata iväg signalen och det krävs ju lite när det ska iväg 100m.

Kommer du ihåg vad det var för problem de hade med det?
Att det slutade funka helt eller hängde sig eller liknande?
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag byggde en egen variant på ett open dmx interface. billigare än velleman och enklare. behöver inte kopplas till någon hubb. kostade ca 300 spänn ink moms om jag inte mins fel. ser ut som en usb-dmx adapter. består av en ftdi modul och en sn75176a krets.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Anton Gildebrand »

Gustaf:
Finns det ritning för ett sådant någonstans ute på cyberrymden? Vart sugen på att löda ihop ett själv.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Gustaf Gagge »

gustafs dmx schema copy.jpg
bilden är lite liten men det brukar ju vara tvärt om som är problemet på detta forum.

denna risiga skiss till schema är gjord efter att använda en TTL-232R USB-TTL-kablage 5V I/O men jag rekomenderar inte bygga det som en kabel då det va satans pilligt att få in sn75176a chippet i dmx kontakten utan att benen kortslöt mot chassit. men om man använder en av de färdiga ftdi modulerna som är lite mer lätthanterliga så borde principen vara den samma.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Anton Gildebrand »

Och det funkar med Chamsys? Vilka drivrutiner?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Anton Gildebrand skrev:Och det funkar med Chamsys? Vilka drivrutiner?
Och vem säljer komponenterna?
Jag har själv byggt 5st sånna. (Vi anväder FTDI-chipet till annat på jobbet).
Jag valde att lägga RS485 chippet (har testat 3 st olika RS485 driver och dom funkar allihop) på ett separat kort vilket jag sedan slöt in i Krympslang.

Det som kan vara bra att tänka på är att om man skall anväda FTDI-chipet måste man använda en speciell drivrutin som finns på deras hemsida, låter man WIN själv välja drivrutin så kommer den att installeras som en virtuell-com port (och det är inte bra).
Har man WIN XP så kan det vara lite klurigt att få till det om man låter WIN välja själv (finns ett litet program att köra för att fixa detta), i Vista kan man bara välja att själv uppdatera drivrutinen och sedan välja rätt.

Tanken med att ha en USB-hub tror jag kan vara att man inte blir galvaniskt avskiljd från datorn om man använder FTID-chips lösningen (samma som OPEN DMX från Entec), en USB-hub borde väll vara galvaniskt avskiljd från resten av datorn precis som en DMX-splitt är.
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Än en gång, man får vad man betalar för (och det ska den här snålvargen säga :-) ).
Gustavs variant fungerar säkert, men den är ännu sämre än Vellemans för arbeten som ställer brödet på bordet. Den är inte galvaniskt skild mellan dator och DMX och den belastar datorn HELA tiden. Om datorn missar att skicka en bit så kommer det inte ut något från interfacet.
Men, visst, om du bara ska ha interfacet för att labba med hemma så är det säkert fullt tillräckligt. Men om jag ska känna pengar på ett jobb så tänker jag inte använda ett liknande.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg problemen med Vellemans interface, men surfa in på Freestylers diskussionsforum så hittar du säkert mycket bra info.
http://forum.aceboard.net/23684-2370-0-Interfaces.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Även Freestylers hemsida är givande, titta på deras lista med interface, där finns allt från lågbudget till mycket avancerade, både GDS och färdiga.
http://users.telenet.be/freestylerdmx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska du bygga själv så tycker jag dessa är intressanta:
http://www.usbdmx.com/usb_dmx_interface.html" onclick="window.open(this.href);return false;
och framför allt detta:
http://www.digital-enlightenment.de/projects.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Magnus Stridsberg skrev:Än en gång, man får vad man betalar för (och det ska den här snålvargen säga :-) ).
Kan inte mer än att hålla med! (Problemet med hög processorbelastning har vi även på jobbet).

Men som sagt alla som använder Enttec OPEN DMX använder precis samma lösning (se schema på deras hemsida), skulle jag använda det till något "show kritiskt" så hade jag valt DMX PRO boxen från Enttec istället.
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Anton Gildebrand »

Så, om datorn missar att skicka EN frame, så skickar inte heller interfacet ut det. Vad gör det egentligen? Detta gör att armaturerna i riggen saknar information om vad de ska göra för typ några hundradels sekunder. Och vad gör de under denna korta tid? Jag skulle vilja se den moving head som kan stanna tvärt i fyra hundradels sekunder och sedan fortsätta snurra igen.

Och om datorn klappar ihop, så spelar det ingen roll vilket interface du har för allting i riggen fryser ju likförbaskat. Just av den anledningen har jag alltid en backup burk ifall att något skulle kejka ur.

Fast nu tänker jag nog dumt. Ni har nog rätt, eller ni har rätt. Men det duger till mindre tillställningar som kanske inte är lika kritisk.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Adam Ander »

Det finns ju etablerade PC-baserade ljusbord som t ex chamsys vingar, dmx-creator etc. Vad skiljer sig dessa från vellemans hemmabyggen mer än programvaran?
Chamsys vingar har ju visserligen extern spänningsmatning och kommunicerar ju åt båda hållen med datorn, men dmx-creator basic har ju bara en usb-kabel med en xlr-kontakt i ena änden, inte borde väl den fungera så ypperligt mycket bättre än vellemans eller klassas det också som "same shit, different name?"
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Anton Gildebrand »

En titt under "MagicQ Wing Drivers" i installationsmappen för MagicQ visar att vingen är baserad på en FTDI krets. Alltså samma som Gustaf använde i sitt interface. Fast det kanske är lite mera processorer och sådant sedan.

Men detta betyder ju att man måste kunna köra den där superbilliga USB > DMX kabeln under drivrutinerna för Chamsys vingen!?? En titt i Release info för drivisarna säger "Supports FT232R."

Den gröna kabeln, går den till ben 2, 3 eller båda benen?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Anton Gildebrand skrev: Den gröna kabeln, går den till ben 2, 3 eller båda benen?
Den går till båda.

På Enttec´s hemsida finns ett lite mer utförligt blockschema

http://www.enttec.com/dmx_usb/schematic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Vilket ska jag välja???

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag hittade bara SN75176BP när jag sökte på SN75176a. Funkar det med denne månne?
Flest inlägg när den dör vinner!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster