CITP to DMX

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

CITP to DMX

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hejsan på er därute i cyberspace!

Fick en liten idé häromdan när jag pillade med Hog2 och Capture. För att Hog2 ska kunna ansluta till capture så används ett litet program som heter nåt med HogPc to CITP. Såvitt jag har förstått så är CITP ett helt öppet protokoll. Så, är man lite haj på programmering så borde man ju ganska enkelt kunna knacka ihop ett program så att man kan använda typ velleman dmx interface för HogPC.

HogPC>Citp>DMX
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Lars Wernlund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 10:04
Ort: Göteborg

Re: CITP to DMX

Inlägg av Lars Wernlund »

Hej Anton,
Anton Gildebrand skrev:Fick en liten idé häromdan när jag pillade med Hog2 och Capture. För att Hog2 ska kunna ansluta till capture så används ett litet program som heter nåt med HogPc to CITP. Såvitt jag har förstått så är CITP ett helt öppet protokoll. ...
Det stämmer gott. Men bara för att protokollet är öppet betyder det inte att DMX'n inte är krypterad dock... ;)


Lars Wernlund
Lars Wernlund

Technical Manager, Capture Sweden
lars@capturesweden.com

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Nä, men det går ju att ta reda på det, annars kan man ju alltid göra nåt som skickar ut art-net från hogpc.
Flest inlägg när den dör vinner!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anton Gildebrand skrev:Nä, men det går ju att ta reda på det, annars kan man ju alltid göra nåt som skickar ut art-net från hogpc.
Säger Lars att DMX ut från Hog är krypterat så är det det, han jobbar ju inte alls på Capture Sweden :-)

Kan lova dig att om du inte betalar till High End kommer du inte få ut något som går att styra några lampor med på något sätt alls. Ger ett så stort företag bort program gratis för att kunna sälja sin hårdvara till det så ser dom till så att det verkligen bara är deras hårdvara som fungerar till det.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jo, dmx ut ur Hogen är krypterat, men det är inte CITP. och med det där lilla programmet som ligger vid sidan om Capture gör om den krypterade dmx-signalen som hogen skickar till öppen citp.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Lars Wernlund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 10:04
Ort: Göteborg

Inlägg av Lars Wernlund »

Hej Anton,
Anton Gildebrand skrev:Jo, dmx ut ur Hogen är krypterat, men det är inte CITP. och med det där lilla programmet som ligger vid sidan om Capture gör om den krypterade dmx-signalen som hogen skickar till öppen citp.
Jag tror du hänger upp dig på "öppet". CITP är ett öppet protokoll, visst, men det stöder också att DMX-frames skickas krypterade just för sådana program som HogPC men även andra "offline"-mjukvaror där tillverkaren inte vill att du ska kunna köra showen gratis utan deras hårdvara.
Lars Wernlund

Technical Manager, Capture Sweden
lars@capturesweden.com

Love Olsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 12:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Love Olsson »

För ett tag sen skrev jag faktiskt just precis ett sånt program för att lära mig hur CITP funkade och stötte på just detta. Om jag inte missminner mig så var värdena krypterade i grupper om 8, och ungefär där svalnade mitt intresse. :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster