Trigga lampor med ljud

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Trigga lampor med ljud

Inlägg av Jacob Thulesius »

I skolan har vi ett frog ljusbord från zero 88 serien. Den har en Trs ingång med rubrik audio input. Jag tänkte att det kanske går att trigga lampor via en ljudkälla t.ex. baskagge med hjälp av denna ingång. Hur skulle jag göra?

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hallå!

Om du har en aux till övers så skulle du kunna använda denna för att trigga ljuset, det är nog det bästa för då har man bättre valmöjligheter att välja vilken kanal man vill skall trigga styrningen.

Ett annat alternativ är ju "direct out" eller insert-jacket men då är man ju låst till en kanal...

MVH
Daniel

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Så långt är jag med. Men jag undrar hur du gör det med ljusbordet.

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Jag kan ju lägga till lite vad jag vet, eftersom jag också undrar. Jag har letat lite och kommit fram till två saker;
1) Om man ställer in hur en lampa ska triggas, gör man det antagligen under "Trigger", rätt? I så fall, där har den inte Sound to Light (vilket verkar vara standard), men det kan bero på att det inte är någon sladd inkopplad?
2) Våra rörliga lampor har en inbyggd mikrofon som kan ta upp ljud om man ställer in Shutter på rätt värde. Men då är det ju vad den tar upp, så då kan de ju ta upp applåder etc.
I manualen står det bara att den har en audio input, så det är inte mycket hjälp. Nån som är haj på Fat Frog?

Edit: Efter att jag fick idén att söka i manualen (den fanns ju i pdf) så kunde jag läsa mig till att det endast går att trigga lampor i Bull Froggen. Så, nån som istället vet varför bordet har en audio input? För att bordet också ska få njuta?

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Jag HAR FÖR MIG att jag kört ljudtriggat i LeapFrogen...



eller var det det som vi inte lyckades med? Minns inte, var 5 år sen jag körde Leap senast.
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Frog-serien hos Zero88 är lite speciell, det FatFrog jag senast rörde var halvtrasigt och skickade DMX som det inte skulle skicka, nollställde program och höll på mitt under show = inte så kul. Körde aldrig sound to light men jag tror det ska finnas på FatFrog, kommer inte ihåg.

Enligt manualen kan du köra en frog function på det du vill ändra och sätta den till sound to light.

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Halvtrasiga bord är aldrig kul. Frog-serien är lite ologisk också, men tja... Det är vad jag har att jobba med och jag är glad. :)

Jo, i manualen står det
The FROG function can be set to
automatic, with an adjustable speed,
manual, with an adjustable fade time,
or Sound to Light, where the trigger is
provided by the bass beat of an audio
signal (Bullfrog only).
Men på http://www.ukslc.org/reviews/lighting/z ... _frog.html står det
If you have an audio input then you can set the chase to go in time to a beat as well.
Om det går på LeapFrog borde det gå på Fat Frog...? Jag får väl testa och höra av mig.
Jag frågade föresten på Zero88's forum, vi får väl se vad de svarar...

Update:
Läste lite mer om detta, och tydligen finns det ett litet primitivare sätt man kan göra. Om man skapar en Chase kan man ändra Mode/Trigger till Beat Drive och genom att trycka på step två gånger ställer man in hastigheten med vilken den byter mellan stegen. Inte riktigt som Sound to Light, men ändå nära. Det verkar också som det bara är i Chases som man kan ha Sound to Light. Shit, vill ju bara komma åt ljusbordet och börja testa!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Bellalite ligger ju i din stad, det kanske till och med är de som sålt bordet till skolan. De har i alla fall agenturen på Zero 88. Kolla med Jocke där, eller Johan Friberg, frilans ljusbordssupport.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Hm, sant. Tänkte inte på det. :) På måndag kommer jag åt bordet igen (tror jag), så jag återkommer då.
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tala om hur det gick, kanske finns fler som haft dina funderingar.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Will do.
Man lär sig så länge man lever...

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Så, nu har vi nyss kollat. Vi kom fram till följande:
*För att få något att triggas med ljud måste man programmera en chase. Ljusbordet byter då steg beroende på ljudsignalen.
*För att detta ska fungera måste Drive ställas i Bass (Vari ska tydligen också fungera, men det glömde vi testa mer utförligt).
Alltså, skapa en chase och sätt Drive till Bass. Vi tror det är såhär. Vi hade nämligen ett problem; när vi gjorde såhär bytte den inte steg om vi inte hade i ljudkabeln. Om vi däremot hade den i bytte den även om vi inte skickade någon signal från ljudbordet, vilket vi tror beror på störning. Kopplade vi den däremot direkt från iPod så slutade den om vi fimpade volymen, men då kunde vi inte höra musiken.

Frågor som kvarstår:
*Kan man reglera känsligheten och i så fall hur?
*Exakt hur reagerar den på ljudsignalen?

Återkommer om vi hittar mer info.

Uppdatering: Testade med att koppla in min iPod direkt med en egengjord låt som bara hade distinkta slag i lite olika frekvenser. Kan härmed konstatera att ovanstående metod fungerar. Exakt vilka frekvenser som den reagerar på vet jag inte (men ska ta reda på exakt), men det var faktist någonstans upp i mellanregistret.
Angående Vari har jag fått följande svar:
Vari .. the chase runs at the programmed speed with additional step triggers provided by the Bass beat of the incoming audio signal ... no audio input ... chase runs at the programmed speed.
Man lär sig så länge man lever...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster