MLJ + gästande tekniker

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

MLJ + gästande tekniker

Inlägg av Jakob Carlsson »

Tänkte bara höra med folk vad dom skulle säga som gästande ljustekniker på en festival som kör MLJ för ljuset och inte har några reglar eller så till det utan bara en laptop med mus för ljusstyrningen, arrangerar ju en del festivaler och så och ibland kan det komma gästande ljustekniker, nu har det inte hänt på någon av festivalerna där vi kört MLJ utan vi har kört fysiska ljusbord på dom istället, men man vet ju aldrig när bandet har egen ljustekniker med sig förrän efter man har lagt en budget och så.
Hur är det om man har flera olika kontroller? säg MLJ för det rörliga och sen en 6-kanalig minidesk för frontljuset, vad tycker folk om det?

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 729
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Ett bord med reglar för Front, Blinders osv, sen touchscreen till övriga skulle nog kunna fungera, men programeringsbiten blir nog ingen hit..

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Jag skulle inte gilla det som gästande tekniker!! tycker det är på tok för omständigt o programera!!

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Att försöka sig på den setupen är i modigt, väldigt modigt.. Om jag skulle se det i Ridern från festivalen skulle jag först tolka det som ett skämt, sen hyra på ett riktigt bord alt Ta med det bordet jag har på min turné. Jag skulle säga att det nästan är bättre med en kassaapparat med MIDI i såfall.

På en festival har du kanske i bästa fall 1-1,5 timme change over då du skall hinna programera något, och sen köra allt "live", Det är därför AVO har varit så dominerande på Festivaler, det går fort, det finns massor av reglar och den är lätt att lära förstå sig på för gästande tekniker.

Fast lika illa är att komma till en festival och hitta 3 quer i bordet och inga presets, klockan är 15 och solen står rätt in på scenen...

MLJ är säkert jättebra på disco eller nattklubb, Men som oftast, rätt sak på rätt plats...

My 2 cent
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Precis som jag tänkte, jag har mest kört MLJ på festivaler där vi haft bara en ljustekniker (jag eller någon kompis som också kan hantera det) och det har varit demoband och så, men det är inte superkul att köra ljus på en laptop, blir ganska tråkigt :-)

Någon som har tips på ljusbord som funkar på mindre festivaler och går att få tag på här nere i Skåne? Har kollat lite på Zero88 och så men vet inte riktigt vad jag tycker om dom (aldrig kört, bara kollat lite i manualen på hur dom är uppbyggda).

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Pearl 2000-2008 eller ett hog1000 kan nog dom flesta acceptera!

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Japp!! Pearl!! Definitivt.
//Danne

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Vad ligger Pearl och Hog1000 på i hyrpris? Någon som känner till någon firma nere i Skåne som har borden och kan hyra ut två stycken över en dag? Inget klart ännu med hur det blir med leverantör av scener och teknik men borden är en del av en av lösningarna.

Vet att GBL Ljud precis utanför Lund har Zero88 FatFrog och några NSI-bord, hur är det med dom?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jakob Carlsson skrev:Vad ligger Pearl och Hog1000 på i hyrpris? Någon som känner till någon firma nere i Skåne som har borden och kan hyra ut två stycken över en dag? Inget klart ännu med hur det blir med leverantör av scener och teknik men borden är en del av en av lösningarna.

Vet att GBL Ljud precis utanför Lund har Zero88 FatFrog och några NSI-bord, hur är det med dom?
NSI är big no no... Iof väldigt lättjobbade (vi har ett gäng), men dom är väldigt basic... Fungerar bra som dörrstopp...
//Magnus - Fegge & Mattes

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Tror inte någon vill ha ett frogbord heller.. Spectra och UA/SL har alldeles säkert både pearl och hog! Dom håller väl till i malmö skulle jag tro så det är ju iaf i rätt land (danmark). Annars kostar det inge hiskeliga summor att frakta ner ett med bussgods.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag får en känsla av att vi pratar olika typer av festivaler här. Demofestival eller Hultan.. Viss skillnad i behov då.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja han pratar om en festival med gästande tekniker. Inte allt för ofta som demoband åker med egna tekniker.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Vi snackar mestadels demoband/mindre band som inte har egen tekniker men även ett fåtal större band som har egen ljustekniker.

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Min röst på festival bord hamnar alltid på ett Avo bord!! lätt jobbat o snabbt!!

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Jag måste säga att Peter Angry och Peter Pihlblad har i det närmaste fulländat festival-mixplats när det kommer till ljus, Ett hog2 med vinge för rörligt och en AVO Diamond2a för den konventionella, Om man önskar mer, får man ta med det själv! När de killarna gör festival tar jag inte ens med MAt, Allt man behöver finns redan, Och man kan äta mjukglass hela dagen. Dessutom alltid kul designs...

Om man skall ha ett bord ingen annan kan, skall man vara stålmannen på att programmera och lösa gästande prods önskemål, och sen överjävlig på upplägg och att förklara vad man gjort...

Mvh Brattberg, Som fortfarande får ringa Angry eller Winerdal för att patcha ett Pearl...
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Niklas Berggren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 18:55
Ort: Piteå nu i Malmö

Inlägg av Niklas Berggren »

Skulle sätta mina pengar på ett Pearl. Har levererat det till festivaler i 10 år och ingen har varit missnöjd.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Jag skulle som många andra här rekomendera Pearl 2000-2008 eller ett hog1000 alt. wholehog.

Har ni mycket rörligt kan de va schysst att ha det på ett hog, och conv. på Pearl, men är det med majoriteten conv. lampor så då är det lika bra att köra allting på ett Pearl.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Jag skulle också sätta Pearl! Lagom stort snabbt smidigt och omtyckt av alla :P.

Om det är en lite scen med kort riggtid mellan akterna och mest rörligt så funkar ett Azure också. Vi gjorde så på en lite festival i Hässleholm. Alla färger gobos och funktioner ligger på palleter, sen är det bara för gästteknikern att programmera upp några svep och positioner. Mycket nöjd arrangör och den enda gästteknikern där var också nöjd.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster