Vilka stora/medelstora ljusbord kommer att gälla framöver?
- Victor Göransson
- PAR-30
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fre 23 jun 2006, 09:46
- Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
Nyanserat på slutet där tycker jag...
Jag vill bara understryka att jag inte jobbar med att sälja MA, jag använder dom bara, så utan att lägga någon större värdering i det så är det ju naturligtvis upp till var och en att bestämma vilket verktyg som dom tycker är bäst lämpat för det dom ska göra.
Men jag hoppas verkligen att dom som går i bordköps tankar läser den här tråden, oavsett vad man föredrar.
Ska vi försöka vända den här diskussionen till vad som kanske är fördelarna med olika bord istället för att klanka ner på olikheter.
Eller så kan vi ju gå all in och se vart det leder..
Jag kan börjar med att säga att jag har en knapp som heter Push to erect på mitt bord.. slå det om ni kan
Morgan
Jag vill bara understryka att jag inte jobbar med att sälja MA, jag använder dom bara, så utan att lägga någon större värdering i det så är det ju naturligtvis upp till var och en att bestämma vilket verktyg som dom tycker är bäst lämpat för det dom ska göra.
Men jag hoppas verkligen att dom som går i bordköps tankar läser den här tråden, oavsett vad man föredrar.
Ska vi försöka vända den här diskussionen till vad som kanske är fördelarna med olika bord istället för att klanka ner på olikheter.
Eller så kan vi ju gå all in och se vart det leder..
Jag kan börjar med att säga att jag har en knapp som heter Push to erect på mitt bord.. slå det om ni kan
Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"
-
- PAR-36
- Inlägg: 297
- Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
- PAR-30
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
- Ort: sundsvall
-
- PAR-46
- Inlägg: 468
- Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Hur användarvänligt är Grand MA för de som inte kan ljusbord på sina fem fingrar? Jag menar, till och med ljudtekniker fixar ju enklare moment på t.ex Vista eller Maxxyz. Vi ska investera i större ljusbord inom en snar framtid och letar efter bord som är ganska allround fast kompetent. Att köpa ett Pearl och en Hog är ett säkert kort, men det känns inte så spännande med gammal teknik. Jag tycker att MA låter intressant, särskilt med de olika storlekarna på borden. Många tillverkare har gjort liknande lösningar med vingar till PC-versioner, men det är inte alls lika driftsäkert ju. Många funderingar på en och samma gång...
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
Johannes
Det är väldigt individuellt hur enkelt man har för att lära sig grunderna.
Men med en genomgång och lite övning tror jag dom flesta har möjlighet att snabbt få igång bordet och köra det. Men som med allt krävs ju övning. Och har man grunderna från någon annan typ av quelist bord så är det inte alls så svårt.
Och ska jag rekommendera något så skulle det ju vara ett MA light, det kommer man rätt långt på faktiskt. Framförallt så har ju MA sagt att dom inte kommer släppa ny hårdvara "inom överskådlig framtid"...
Dom satsar sitt krut på att utveckla mjukvaran istället.
Det var rätt avgörande för min egen del, att dom inte släpper ett nytt bord 2 mån efter man köpt sitt.
Timo körde Kents gigg på stadion på sitt gamla Lightbord, det var ju 100+ moving,och rätt mycket dimmer kanaler. Så du behöver ju inte känna dig begränsad om man säger så..!
Tyvärr måste jag ju säga att en nackdel med MA just nu är att dom säljs i norden av Gobo lighting i Danmark, så den support Bullen kan ge finns inte i Sverige idag.
Men om inte Timo, Kalle, jag eller någon annan som hållit på ett tag med borden kan svara på frågor så kan absolut support tysken det.
Dom har dessutom en sån där underbar tysk humor, som man verkligen uppskattar när bordet inte botar för att hårdisken inte hittas....
-Yes relax, remeber to breathe...Yes...
typ
Morgan
Det är väldigt individuellt hur enkelt man har för att lära sig grunderna.
Men med en genomgång och lite övning tror jag dom flesta har möjlighet att snabbt få igång bordet och köra det. Men som med allt krävs ju övning. Och har man grunderna från någon annan typ av quelist bord så är det inte alls så svårt.
Och ska jag rekommendera något så skulle det ju vara ett MA light, det kommer man rätt långt på faktiskt. Framförallt så har ju MA sagt att dom inte kommer släppa ny hårdvara "inom överskådlig framtid"...
Dom satsar sitt krut på att utveckla mjukvaran istället.
Det var rätt avgörande för min egen del, att dom inte släpper ett nytt bord 2 mån efter man köpt sitt.
Timo körde Kents gigg på stadion på sitt gamla Lightbord, det var ju 100+ moving,och rätt mycket dimmer kanaler. Så du behöver ju inte känna dig begränsad om man säger så..!
Tyvärr måste jag ju säga att en nackdel med MA just nu är att dom säljs i norden av Gobo lighting i Danmark, så den support Bullen kan ge finns inte i Sverige idag.
Men om inte Timo, Kalle, jag eller någon annan som hållit på ett tag med borden kan svara på frågor så kan absolut support tysken det.
Dom har dessutom en sån där underbar tysk humor, som man verkligen uppskattar när bordet inte botar för att hårdisken inte hittas....
-Yes relax, remeber to breathe...Yes...
typ
Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"
-
- PAR-36
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
- Ort: Visby
- Kontakt:
-
- PAR-36
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
- Ort: Visby
- Kontakt:
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
- Timo Kauristo
- PAR-30
- Inlägg: 108
- Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
- Kontakt:
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
-
- PAR-30
- Inlägg: 122
- Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
- Presentation: Halloj,
Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB - Ort: STOCKHOLM
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 19:11
Är ny i forumet och kommer sent in i tråden...
Min åsikt om Ninas första undran:
Ska du använda bordet själv?
Tja, då är det väl som att välja konsoll till TV-spelandet.
Det du trivs bäst med helt enkelt.
Ska du ha ett ridervänligt bord?
(så är det i mitt fall på Vara konserthus)
Danskompanier och fristående Teatersällskap äger oftast ingen utrustning och specar alltid Pronto. (Även utländska kompanier vill ha Pronto!)
Vi köpte ett beg Pronto i nyskick och det har vi sparat pengar på!
Behöver aldrig hyra in ljusbord...
Congo:t står väl i farstun så klart!
Morgan skrev att Italienarna ska tillverka bilar och inte lampor!
Vi har köpt in SGM Giotto 400 CMY (både spotar och washar)
De ljustekniker som har kört på dom är väldigt nöjda.
Iofs så har lamporna inte genomgått sprinklertestet ännu...
Min åsikt om Ninas första undran:
Ska du använda bordet själv?
Tja, då är det väl som att välja konsoll till TV-spelandet.
Det du trivs bäst med helt enkelt.
Ska du ha ett ridervänligt bord?
(så är det i mitt fall på Vara konserthus)
Danskompanier och fristående Teatersällskap äger oftast ingen utrustning och specar alltid Pronto. (Även utländska kompanier vill ha Pronto!)
Vi köpte ett beg Pronto i nyskick och det har vi sparat pengar på!
Behöver aldrig hyra in ljusbord...
Congo:t står väl i farstun så klart!
Morgan skrev att Italienarna ska tillverka bilar och inte lampor!
Vi har köpt in SGM Giotto 400 CMY (både spotar och washar)
De ljustekniker som har kört på dom är väldigt nöjda.
Iofs så har lamporna inte genomgått sprinklertestet ännu...
- Nicke Löfgren
- PAR-64
- Inlägg: 4336
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
- Rookie
- Inlägg: 19
- Blev medlem: ons 28 feb 2007, 05:39
Nya koncept
Jag jobbar inte längre med sånt här men stöter på ljus och ljusbord ute på en del mässor och event som jag jobbar med. När jag ser på den utrustning som används så ser jag hatt det har hänt massor och samtdigt inte. De senaste 10 åren har inneburit en massa nya funktioner för den nya utrustning som har kommit som moving lights, smartare hantering av DMX patchar och DMX Universes och WYSIWYG och en massa annat.
Men i grunden har det hänt ganska lite de senaste 20 - 30 åren. iochförsig handlar det om att tända och släcka lampor och det kanske inte finns så många olika sätt att göra det på.
Jag tänkte i alla fall berätta om några av de ideér och koncept och tankar som rörde sig på den utvecklingsavdelning som jag jobbade med på 90 talet. Antar att jag inte längre är bunden av dem tystnadplikt som jag hade då
En avde saker som vi tittade på var själva processen vid ljussättning.
Vi hade en ide om en"ljusdator", en burk som skulle hänga med genom hela processen av ljussätning från planering till körning av showen. De skulle vara som en laptop eller som en lagom portabel "burk" som man först kopplade till en eller flera bildskärmar, tangentbord och mus och andra vanliga datortillbehör. På den här burken ritade man sin ljusplott, man kanske hade manuset i elektronisk förmat som man direkt kunde bygga ett körschema runt manustexten eller annan text, man skulle kunna lägga in bilder på olika scenbilder mm. Allterftersom man jobbade med föreställningen lade man in mer och mer information om sina strålkastae och annan utrustning och givetvis kunde man återvinna information från andra shower, gamla ritningar, patchlistor mm.
Med den här informationen skapades sedan allt från utrustningslistor, listor på vilka färgfilter so skulle skäras ill, hur mycket kabel som gick åt, patchlistor, vilken funktion olika strålkastare hade mm.
När det sedan var dags att gå in i föreställningsläge så kopplade man in en mer ljusbordslik panel som hade de reglage man villa ha för att kunna köra ljuset. Det skulle finnas olika typer av paneler och nya reglage skulle kunna läggas till beroende på vilken typ av utrustning som man hade. Det skulle finnas en enkel panel med tex. bara en eller ett par playbackar för attköra cues i sekvens och några submastrar till mer avancerade reglage för moving lights, touchscreens för macron mm.
Tanken med det här var att man skulle slippa mycket av den tid som går åt för att överöfra information i ljusdesignprocessen från otydbara anteckningar med kaffespill på som sedan ska göras om till en ritning som inte stämmer och sen manuellt knappas in i ljusbordet. Genom att man också hade börjat med att definiera ljusets funktion kunde man fortsätta att använda funkionen snarare än ett kretsnummer. Man kunde hantera "det röda ljuset på soffan" i stället för krets 218, 102, 87, 14 och lite 178 om scroller var på färg 7. Och i stället för att mer tänka i termer om var strålkastaren satt placerad mera kunde tänka i termerna av var den lyste och hur det såg ut.
En annan take som fanns var att integrera videokameror i systemet så att man kunde analysera den bild som syntes på scenen och jämföra den med en lagrad bild av hur det borde se ut. På så sätt skulle man kunna upptäcka och kunna ljustera för trasiga lampor, flyttade saker och allt som inte stämde med referensen. Man skulle också kunna använda det här för att skapa färgbalanser. Genom att ange färger som man skulle vilja att det såg ut så kunde sedan ljusbordet hita en kombination av färger som gav ett liknande resultat. Speciellt kändes det här som en bra funkion för alla moving lights med RGB färgblandning där man behövde mixtra tre DMX kanaler plus intensitet för att hitta rätt kombination. Videosystemet skulle också användas till att bygga cue listor på ett mer grafiskt sätt än med text. Likaså effekter skulle vara lättare att beskriva med bilder än med texter och kryptiska namn.
Sen fanns det en hel del ideer om att kunna trigga saker med hjälp av bilder. Att få moving lghts att följa ett rörligt objekt på scenen, att köra ett visst cue när nån ställde sig på ett visst ställe osv.
Allt det här lagrades i en sorts idébank där man rankade olika funkioner och tanken var att det skulle såsmåningom bilda specifikationen till en ny serie ljusbord. En del mindre saker kom nog ut som funktioner men det mesta användes mig veterligen aldrig. Om den här idébanken fortfande finns kvar har jag ingen aning om. Risken är nog stor att den har försvunnit i alla utrensningar som skedde de följande 10 åren. Men vem vet... nån på Phillips kanske hittar det här på nån gammal hårddisk eftersom de borde vara de senaste ägarna till materialet.
Men i grunden har det hänt ganska lite de senaste 20 - 30 åren. iochförsig handlar det om att tända och släcka lampor och det kanske inte finns så många olika sätt att göra det på.
Jag tänkte i alla fall berätta om några av de ideér och koncept och tankar som rörde sig på den utvecklingsavdelning som jag jobbade med på 90 talet. Antar att jag inte längre är bunden av dem tystnadplikt som jag hade då
En avde saker som vi tittade på var själva processen vid ljussättning.
Vi hade en ide om en"ljusdator", en burk som skulle hänga med genom hela processen av ljussätning från planering till körning av showen. De skulle vara som en laptop eller som en lagom portabel "burk" som man först kopplade till en eller flera bildskärmar, tangentbord och mus och andra vanliga datortillbehör. På den här burken ritade man sin ljusplott, man kanske hade manuset i elektronisk förmat som man direkt kunde bygga ett körschema runt manustexten eller annan text, man skulle kunna lägga in bilder på olika scenbilder mm. Allterftersom man jobbade med föreställningen lade man in mer och mer information om sina strålkastae och annan utrustning och givetvis kunde man återvinna information från andra shower, gamla ritningar, patchlistor mm.
Med den här informationen skapades sedan allt från utrustningslistor, listor på vilka färgfilter so skulle skäras ill, hur mycket kabel som gick åt, patchlistor, vilken funktion olika strålkastare hade mm.
När det sedan var dags att gå in i föreställningsläge så kopplade man in en mer ljusbordslik panel som hade de reglage man villa ha för att kunna köra ljuset. Det skulle finnas olika typer av paneler och nya reglage skulle kunna läggas till beroende på vilken typ av utrustning som man hade. Det skulle finnas en enkel panel med tex. bara en eller ett par playbackar för attköra cues i sekvens och några submastrar till mer avancerade reglage för moving lights, touchscreens för macron mm.
Tanken med det här var att man skulle slippa mycket av den tid som går åt för att överöfra information i ljusdesignprocessen från otydbara anteckningar med kaffespill på som sedan ska göras om till en ritning som inte stämmer och sen manuellt knappas in i ljusbordet. Genom att man också hade börjat med att definiera ljusets funktion kunde man fortsätta att använda funkionen snarare än ett kretsnummer. Man kunde hantera "det röda ljuset på soffan" i stället för krets 218, 102, 87, 14 och lite 178 om scroller var på färg 7. Och i stället för att mer tänka i termer om var strålkastaren satt placerad mera kunde tänka i termerna av var den lyste och hur det såg ut.
En annan take som fanns var att integrera videokameror i systemet så att man kunde analysera den bild som syntes på scenen och jämföra den med en lagrad bild av hur det borde se ut. På så sätt skulle man kunna upptäcka och kunna ljustera för trasiga lampor, flyttade saker och allt som inte stämde med referensen. Man skulle också kunna använda det här för att skapa färgbalanser. Genom att ange färger som man skulle vilja att det såg ut så kunde sedan ljusbordet hita en kombination av färger som gav ett liknande resultat. Speciellt kändes det här som en bra funkion för alla moving lights med RGB färgblandning där man behövde mixtra tre DMX kanaler plus intensitet för att hitta rätt kombination. Videosystemet skulle också användas till att bygga cue listor på ett mer grafiskt sätt än med text. Likaså effekter skulle vara lättare att beskriva med bilder än med texter och kryptiska namn.
Sen fanns det en hel del ideer om att kunna trigga saker med hjälp av bilder. Att få moving lghts att följa ett rörligt objekt på scenen, att köra ett visst cue när nån ställde sig på ett visst ställe osv.
Allt det här lagrades i en sorts idébank där man rankade olika funkioner och tanken var att det skulle såsmåningom bilda specifikationen till en ny serie ljusbord. En del mindre saker kom nog ut som funktioner men det mesta användes mig veterligen aldrig. Om den här idébanken fortfande finns kvar har jag ingen aning om. Risken är nog stor att den har försvunnit i alla utrensningar som skedde de följande 10 åren. Men vem vet... nån på Phillips kanske hittar det här på nån gammal hårddisk eftersom de borde vara de senaste ägarna till materialet.
-
- Rookie
- Inlägg: 9
- Blev medlem: sön 09 mar 2008, 10:52
-
- PAR-36
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
- Ort: Visby
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 9
- Blev medlem: sön 09 mar 2008, 10:52
-
- PAR-36
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
- Ort: Visby
- Kontakt:
-
- PAR-30
- Inlägg: 128
- Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
- Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.
Massor av intressen också... - Ort: Ljungby
- Kontakt:
Re: Nya koncept
Ja Björn, jag läste. Det vore en dröm med ett sådant bord. Som sagt vissa funktioner finns men andra inte. Riktig komplext.Björn Claesson skrev: Vi hade en ide om en"ljusdator", en burk som skulle hänga med genom hela processen av ljussätning från planering till körning av showen.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster