Chamsys

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Chamsys

Inlägg av Daniel Ekstam »

Jag tänkte försöka lära mig Chamsys borden.
Har tankat hem MaqicQ PC softwere, som är en PC variant av Chamsys MQ50 och MQ100 bordet. Nån som har någon erfarenhet av dessa och kan ge mig lite tips och trix?
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Andreas Öhlin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 13:30
Ort: Linköping

Inlägg av Andreas Öhlin »

Mitt råd är att skaffa skaffa/låna en vinge över en helg bara för att få output och leka loss lite. Det är lite omständig patch-del men å andra sidan kan man ställa allt precis som man vill.

Själv kör jag på den minsta vingen och då är det inte så jätte trevlig programmeringsmiljö, men det funkar. Trevlig playback för mindre konserter.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Om du vill lära dig live så kan du skaffa en Enttec dongel för mindre än en tusenlapp. Den fungerar tillsammamns med programvaran, däremot är det inte världens stabilaste dongel, så jag skulle inte rekommendera att man använde den i skarpt läge. Men det är i alla fall ett billigt sätt att lära sig lite grunder i programmet.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Johannes Tegern skrev:Om du vill lära dig live så kan du skaffa en Enttec dongel för mindre än en tusenlapp. Den fungerar tillsammamns med programvaran, däremot är det inte världens stabilaste dongel, så jag skulle inte rekommendera att man använde den i skarpt läge. Men det är i alla fall ett billigt sätt att lära sig lite grunder i programmet.
Vart köper man den då? låter som en intressant grej. Kan köra lite grejor i skolan etc. med den, där inte livet står på spel :P
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »


Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Jag har problem med att få in Chamsys i Wysiwyg också. Jag har tankat hem drivrutinen från Chamsys hemsida och installerat den, men den finns inte i listan på "device manager" i wygen. Vad gör jag fel?

det skapas en fil på skrivbordet när jag installerar drivisen: "magicqwysiwyg.wyg" det går dock inte att öppna den i wygen, den säger bara error. Ska jag göra något med den filen, ska den ligga någon annanstans än på skrivbordet?
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Daniel Ekstam skrev:Jag har problem med att få in Chamsys i Wysiwyg också. Jag har tankat hem drivrutinen från Chamsys hemsida och installerat den, men den finns inte i listan på "device manager" i wygen. Vad gör jag fel?

det skapas en fil på skrivbordet när jag installerar drivisen: "magicqwysiwyg.wyg" det går dock inte att öppna den i wygen, den säger bara error. Ska jag göra något med den filen, ska den ligga någon annanstans än på skrivbordet?
Det är olika versioner på chamsys wyg-drivare beroende av vilken version av wyggen du kör. Drivare för wyg version 13 och nedåt finns på chamsys sida om du loggar in som betatestare. Den wygdrivaren som finns på chamsys publika hemsida är för wyg version 14 och uppåt.

/Hansson
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

okej, har fått en "pre 13" verre av drivisen och hittar Chamsys i wygen nu. Kan dock inte connecta till MQPC :( misstänker nått om IP:adressen som är fel i setup, men hur ska jag ställa den?
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Funkar inte "pre 13" drivisen till Realese 10 ?
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Lars Wernlund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 10:04
Ort: Göteborg

Re: Chamsys

Inlägg av Lars Wernlund »

Daniel Ekstam skrev:Jag tänkte försöka lära mig Chamsys borden.
Har tankat hem MaqicQ PC softwere, som är en PC variant av Chamsys MQ50 och MQ100 bordet. Nån som har någon erfarenhet av dessa och kan ge mig lite tips och trix?
Kör svenskt, kör http://www.capturesweden.com :-D

..så kan du välja om du vill köra CITP eller ArtNet! :-P


/ Lars - kunde inte låta bli längre
Lars Wernlund

Technical Manager, Capture Sweden
lars@capturesweden.com

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Instämmer med Lars,
I captures demoverision har du två scener som du kan öva dig på, och om jag inte missminner mig slipper du allt strul med drivers och liknande....det bara fungerar!

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Daniel:

Hur kommer det sig att du fastnat för chamsys bordet?
Jag kör också med chamsys är oerhört nöjd hittils håller på o testa möjligheter och hur jag vill köra och vad som funkar bäst har dock mycket kvar att lära :P Jag kör på Mellan vingen eller som den kallas "PC Wing" Lycka till

/ Sibbe
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Daniel Ekstam skrev:Funkar inte "pre 13" drivisen till Realese 10 ?
jo den skall funka. har testat själv nån gång för länge sedan. kollat setuppen så allt är rätt där? i MQPC alltså...

/Hansson
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Sebastian Holmbom skrev:Daniel:

Hur kommer det sig att du fastnat för chamsys bordet?
Jag kör också med chamsys är oerhört nöjd hittils håller på o testa möjligheter och hur jag vill köra och vad som funkar bäst har dock mycket kvar att lära :P Jag kör på Mellan vingen eller som den kallas "PC Wing" Lycka till

/ Sibbe
Jag kör på ett på teatern nu och har möjlighet att hyra det i framtiden därför vill jag lära mig det. Har dock inte så stor erfarenhet att jag "fastnat" för det än...

Det problem jag har med MQPC är just nu att när jag öppnar wyggen så får jag "Error loading lxmaqicq.dll" eller va nu drivrutinen heter. Så det verkar som om den inte funkar i realese 10. Jag blir galen på det här!
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Daniel Ekstam skrev:
Sebastian Holmbom skrev:Daniel:

Hur kommer det sig att du fastnat för chamsys bordet?
Jag kör också med chamsys är oerhört nöjd hittils håller på o testa möjligheter och hur jag vill köra och vad som funkar bäst har dock mycket kvar att lära :P Jag kör på Mellan vingen eller som den kallas "PC Wing" Lycka till

/ Sibbe
Jag kör på ett på teatern nu och har möjlighet att hyra det i framtiden därför vill jag lära mig det. Har dock inte så stor erfarenhet att jag "fastnat" för det än...

Det problem jag har med MQPC är just nu att när jag öppnar wyggen så får jag "Error loading lxmaqicq.dll" eller va nu drivrutinen heter. Så det verkar som om den inte funkar i realese 10. Jag blir galen på det här!
wyggen är ju inte alltid helt stabil. testa ominstallera och försök igen. annars kan säkert du säkert få support av dom som tillverkar wyggen.
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Har installerat om ett par gången nu... testar väl en gång till då :/
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Nu blir jag fan galen...

Har installerat om några gånger i olika ordning etc. och testat alla jävla olika sätt som jag kommer på. Det funkar inte. Får fortfarande upp error när den ska öppna wysiwyg.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Daniel Ekstam skrev:Nu blir jag fan galen...

Har installerat om några gånger i olika ordning etc. och testat alla jävla olika sätt som jag kommer på. Det funkar inte. Får fortfarande upp error när den ska öppna wysiwyg.
Då är det kanske läge att kontakta supporten på www.cast-soft.com. För jag utgår från att du använder en laglig version av programmet och på så vis har möjlighet att få hjälp.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Love Olsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 12:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Love Olsson »

Jag hade samma problem och det visade sig att den letade efter drivrutinen i c:\Program Files\Wysiwyg Drivers fast den låg i c:\Program\Wysiwyg Drivers\
Jag löste det genom att flytta mappen helt enkelt.

Nu är säkert problemet löst för länge sen, men det händer säkert någon annan också. :)

Edit: Med reservation för att jag minns åt helvete fel, det var ett tag sen jag gjorde det.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Jag hade gett upp, men jag gjorde som du sa och det funkade!

Dt jobbiga är nu att de scannrar jag ska vnända finns inte med i listan på chamsysen. Jag har Martin RoboScan 518. Finns inget som heter så, närmaste jag hittar är pro518. Men då har jag inte efull kontroll på den, då gör den som den vill :/
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster