lightjockey programering

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Såg bra ut

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det går också att lägga in bilder på gobos och liknande för att göra handhavandet ännu enklare, tex detta exemplet ifrån Martins forum:

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jo jag vet det.

Snyggt jobbat

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

När jag tittar på din layout så får jag en fundering..

Längst upp har du olika armaturer, när du trycker på någon av dom byter du layout då??

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Jag skulle tro att knapparna med armaturer högst upp triggar andra paneler -> alltså att layouten byts, ja.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Oki

Anton Hellström
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 13 jun 2008, 22:01
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Anton Hellström »

Tjena grabbar! Hoppas inte ni släppt den här tråden totalt, då jag skulle behöva lite hjälp. Kör med LJ och har lite vacklade tagit mig runt, men det känns som det finns så mkt outtnytjad potential som jag vill greppa. T.ex har jag hört från Crypton robban i gävle att det skall finnas ett schyst sätt att använda transparent cues när man kör live för att snabbt göra drastiska ändringar utan att behöva använda "kontrollerna" för individuella effekter, några tips på hur jag ska få grepp om det? Skulle också uppskatta lite länkar om, tja allt, så jag kan "läsa in mig i programmet" lite mer.

En fråga till när jag ändå är igång, jag kör ju själv som sagt och behöver inte oroa mig för att fixa ett användarvänligt interface för dj;s på nån klubb, hur stor användning har jag av en touchskärm? Och hör ni nån som vill bli av med fingers så är jag mer än sugen, ller om ni vet nånstans där man kan få tag på det överhuvud taget ;)

Tack på Förhand
Anton Hellström Redoze Ljud & Ljus

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Läser du tråden ifrån början så ser du att det finns beskrivet lite kortfattat ang hur du ska programmera transparenta cues, när du får koll på detta lär det garanterat vara smidigare än att hela tiden använda varje enskild effekts "kontrollfönster" för att ändra olika attribut.

Tror inte det finns något bra skrivet på svenska, men läser du tråden får du lite länkar till några ställen, sedan finns ju forumet (detta och Martins egna) och manualen.

Har du använt LJ manager tidigare? Det underlättar kanske med touchskärm, men det är ju inget krav.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: lightjockey programering

Inlägg av Jonas Larsson »

Eftersom det efterfrågades lite fler bilder på paneler så slänger jag upp några som jag har använt mig av, har jag tid försöker jag göra dem så grafiska som möjligt med färger och bilder på gobos etc. Ni får ta dem för vad det är, de är inte helt kompletta och kanske lite röriga, men ni förstår principen på att det går att lägga upp ganska mycket info på själva knaparna.

I den översta raden har jag lagt upp alla olika armaturer, trycker man på bilderna öppnas den armaturens panel upp.

Sedan ligger det 2 rader med färger och ett färgprogram.

Därefter ligger det 2 rader med gobos och ett goboprogram.

1 rad med strobeprogram

Resterande oranga rutor är lite olika rörelser och tillslut ett antal olika positioner som rörelserna utgår ifrån.
roboscan812.jpg

Samma här, 2 rader med färger, lite colorspin, ett par flerfärgade.

2 rader med gobos

1 rad med lite strobeprogram + 1 rad med lite specialknappar strobe (aktiveras bara så länge man håller ner dem)

Resterande är rörelser + lite positioner
robedjscan250xt.jpg

1 rad med strobe/shutter

3 rader med färger

1 rad med gobos

1 rad med goborotation

1 rad med prisma/rotation

1 rad med positioner

1 rad med rörelser

Sista raden beskriver bara vad reglarna nedanför skärmen gör.
robe250at.jpg
Med en snabböverblickad panel för det rörliga ljuset (färger gobs etc) och ett slavbord med lite reglar för hastighet på rörelser/storlek/dimmer samt körning av det konventionella ljuset så kan man komma ganska långt med Lightjockey, även till live grejjer!

Viking kanske har fler exempel på paneler som han skapat för lite installationer.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: lightjockey programering

Inlägg av Nicke Löfgren »

Har ett problem! Kanske enkelt, men inte för mig.

HAr satt in en swithpack
Vill styra olika ledeffekter mm med ON/OFF

Hur ska jag programera så att dom funkar så och inte ta överhand om andra programeringar?

Nu har jag gjort ett "program" ON
Sedan "spelat in" in det i static (knappen brevid backgruondCue)
Hämtar den nya static i touchbuttom och lägger den i action
Funkar perfekt, typ ON / OFF

Men problemet är att jag vill att knappen skall visa i övre läget "vad det är" och i nedre läget "OFF"
Nu gjorde jag knappen som toggle, Då funkar texten men inte funktion!

Hur ska jag göra

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: lightjockey programering

Inlägg av Jonas Larsson »

Gör precis som du har gjort, men på egenskaperna för knappen (actions) gör då så att i rutan "On button press action" så lägger du in "Enable static 0001 LED ON" och under "On button de-press action lägger du in "Disable static 0001 LED ON"

Då får du funktionen att när knappen trycks in så aktiveras static 0001 och switchpacken slår till, när knappen släpps så avaktiveras den och switchpacken slår ifrån. Lägger du sedan en toggle på själva knappen så ligger den ju kvar och det blir en toggle funktion.

Lägger du sedan röd färg under "Background up" och grön färg under "background down" så får du en tydlig färgindikation på om switchpacken är av eller på slagen. Du kan ju också ändra texten så att den stämmer bättre typ "Led on" och "Led off" eller motsv.

Hoppas det var detta du ville åstakomma!?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: lightjockey programering

Inlägg av Nicke Löfgren »

Perfekt!! Hade missat enable / disable


Tack

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: lightjockey programering

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, ja det är lätt hänt med lite olika inställningar här och där!

Varsågod, inga problem.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: lightjockey programering

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Läste här om dagen att på den nya uppdateringen av maxxys pc har de låst upp 2 universeum för lightjockey dongeln. Om ni är intresserade så tror jag att det stod på martins hemsida.

Bara för att avbryta er lite 8)
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: lightjockey programering

Inlägg av Jonas Larsson »

Det varit så sedan i somras, så det är väl ingen nyhet direkt. Men tror inte de har varit så jätteduktiga på att marknadsföra det! Så det är ju ett tips till de som kör LJ och vill testa något lite mer liveanpassat.

Dock så får man väl säga att Martin ligger lite efter vad det gäller kompabilitet, det var först i början av året som det gick att köra Maxxyz på Windows Vista och Windows 7.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: lightjockey programering

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nu blev jag nyfiken :D

Vad är det för sorts program?
Berrätta lite

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: lightjockey programering

Inlägg av Jonas Larsson »

Kort sagt är det en PC variant av deras stora Maxxyz ljusbord.

http://www.martin.com/productgroup/prod ... selgroup=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Kopplar du in din LJ dongle kan du köra 2 universum "gratis", kräver dock den senaste USB donglen.

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: lightjockey programering

Inlägg av Tobias Norrfors »

Är det någon som har någon bra "LightJockey for Dummies"? :) Jag känner mig iiinte riktigt säker på vad jag gör när jag försöker klicka fram någon lösning i LJ.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: lightjockey programering

Inlägg av Jonas Larsson »

Nej, det finns nog ingen riktigt bra guide, det finns en här: http://www.ukslc.org/articles/monthly_f ... 01314.html" onclick="window.open(this.href);return false; som det brukar hänvisas till i bland på Lj forumet (dock mest text, inte så mycket bilder), annars är det väl just Lj forumet man får besöka. Grunderna står ju i programmets hjälpfil. Ev kan det finnas lite kom-i-gång på youtube också.

Annars får du väl fråga!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: lightjockey programering

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag gick privat kurs hos Örjan, en dag hos han så kan man grunderna å lite till

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster