lightjockey programering

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hur tänker du då?
Nu är dom lagd så här
1. Shutter
2. Pan/Tilt
3. Color
4. Gobo
5. Led

Jag kanske har gjort någon felprogramering!??!
Saken är att när jag trycker på "ON" för rest. Så funkar det
Men när jag trycker på på "ON" för dansgolvet så slocknar rest.

Det kanske är så enkelt? Eller vad tror du..

För du menar att jag kunna lägga dom som vanligt i olika transparanta slot?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

På vilka rader ligger rest och på vilka rader ligger dansgolvet? Eller hur menar du att du trycker på ON? Menar du att du laddar in en ny transparent cue?

Ja, jag menar att man lägger rest och dansgolvet åtskilda i var sina dedikerade slots.

Man skulle ju kunna lägga tex:
1. Shutter rest
2. Pan/Tilt rest
3. Color rest
4. Gobo rest
5. Led
6. Shutter dans
7. Pan/Tilt dans
8. Color dans
9. Gobo dans


Men det plockar slots snabbt och nu har du inte många kvar om du senare vill lägga till fler typer av effekter, men på detta sätt har du två helt oberoende områden som du kan styra precis som du vill.

Detta är väl nackdelen med lightjockey att det känns som antalet slot tar slut om man har lite olika områden/fler olika armaturer om man vill kunna styra allt för sig.

Örjan kanske har en bättre lösning?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Oki, då är jag med...

När jag menar "on" så har jag lagt allt på slot1-4 och gjort olika cue! Det är då jag får mitt problem

Ska testa och gör som du beskriver

Mmm, det tar många slot å det är få på LJ

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, ja då har du problemet där att du använder samma slots till både rest och dans, då är det ju antingen eller du kan köra, inte båda samtidigt eftersom de utnyttjar samma slots!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

ja precis

testade å gjorde som du skrev ovan...Får samma problem, Slot 6 "tar över" tex slot 1
Funkade dåligt

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Fick till det nu! "stängde" av ena slotten när jag gjorde den andra cue´n
så nu funkar dom var för sig. Men det går inte att starta dom samtidigt.
Måste man göra en speciell slot/cue med dom båda då?

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Är det bara jag som tycker lightjockey är ett dekigt program?
PC baserade ljusstyrningar borde förbjudas...

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hörrö du...nu får gå till en annan tråd ;-)

Nää, seriöst. lite har du rätt ,men det är kungligt bra å ha på krogen, Alla dj kan med den när man har programerat klart allt.... å fått det på touch skärmen. Så ingen DJ kan "ratta" bort sig

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nu har jag fixat allt tror jag...rätta mig om jag har gjort fel eller om man kan göra det lättare

Gjorde olika slotts för olika "zoner" (rest är en , dansgolvet ett)
Stängde av olika slotts vid programeringen av cue
Gjorde nya cue med båda "zonerna" programerad så jag kunde köra dom tillsammans

Användarvisningsbild
Örjan Jämte
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 20:01
Presentation: IT-konsult och systemutvecklare till vardags.
Jobbar med ljus på sidan av i LjusTeknik i Borlänge, som nu är övertaget av Creative Light Scandinavia AB.
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Örjan Jämte »

Om du nu har "offrat" 4 slots för varje sektion så behöver du inte programmera med några "avstängda" slots.

Grundregeln är, alla Ques skall vara transparanta, med det tror jag du har koll på.

Nästa regel är att du inte får programmera "fel saker" i fel slot.

Vi tar ditt problem som exempel:
Du säger att "6. Shutter dans" tar över "1. Shutter rest". Visst, slot 6 har högre prioritet än slot 1 och tar därmed över slot 1 - om du har programmerat samma DMX-kanaler i båda slottarna (så kan man säga på svenska :) ).

Det är alltså viktigt att när du programmerar din Sequence för shuttern på dans så måste shuttern på din lampor i rest vara i läget OFF, dvs inte programmerade. Annars kommer den programmeringen att gälla.

Vill du ha helt olika programmering i de båda sektionerna?
Annars skulle jag rekommendera den programmeringsmodell som är gjord på Café Opera. Där vill de ibland köra disco i hela lokalen, dvs både i dansdelen och i restaurangdelen. Där är alla lampor programmerade för disco i slot 1-4. På slot 5 finns specialprogram då man vill ha något avvikande i restaurangdelen (eller så kanske de låg i BG Cue). Det kan t ex vara att man vill att det inte skall vara disco i restaurangen, då väljer man ett annat program där, kanske helt släckta och stillastående, eller ett lugnt program med en färgläggning av taket.
På det sättet så kan man enkelt få båda lokalerna att höra ihop närman vill det eller få två helt olika ljussättningar i de båda lokalerna, men ändå bara offra en Que slot. Just denna Que slot blir lite ful-programmerad då alla attribut hamnar i en och samma Sequence. Men då det för Café Operas del rör sig om enklare program i de fallen så gör det ingenting.

LightJockey rocks! Windows rocks! :D
Örjan Jämte
Creative Light Scandinavia AB, creativelight.se
(Före detta LjusTeknik i Borlänge, ljusteknik.com)
Martin LightJockey 3.0

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Oki. då är jag med på den.

Cafe programeringen....Jag är med på "hela" lokalen har disco, men om jag jag nu vill ha lungt i restaturangen och disco ska fortsätta inne på dansgolvet så kommer ju det som är programerat i slot 5 ta över allt? Och dansgolvet "stanna"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det som är programmerat i slot 5 är förmodligen bara restaurangens enheter, när slot 5 aktiveras kommer den ta över, helt korrekt, men bara restaurangens enheter eftersom discotekets enheter inte är programmerade i slot 5, dvs det finns inget i slot 5 som kan ta över discotekets enheter.

Det är ju vitsen med transparenta cues, finns det några parametrar som är ändrade så ändras det, men finns det parametrar som inte finns med i det nya programmet så ligger de gamla kvar.



Det låter lite som att du inte har programmerat in rätt saker i rätt slots, och då endast det som ska vara i den aktuella sloten!

1. Shutter rest (när du programmerar denna slot ska bara shuttern på restaurangens huvuden vara med, alla andra attribut på restaurangens ska vara av (off istället för snap/fade) samt allt på dansgolvet ska vara av.

Samma princip gäller för alla slots, du ska BARA programmera in färgerna på color sloten, och BARA för tex restaurangens huvuden, inget annat ska vara med.

En tanke är att när du kanske programmerade color sloten, att du även har dragit upp dimmer/öppnat shuttern, ställt på gobo open och huvudet på center golv för att se vad du programmerar, har du nu gjort detta och sparar detta i den dedikerade color sloten blir det fel, eftersom även all annan information (dimmer/shutter, gobo, pan/tilt) också sparas i den aktuella sloten, vilket blir fel!

Lättast är kanske att du tar en backup på din programmering och skickar via PM eller liknande.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Aha....Det är exakt så jag gör, Tjuvtittar på andra saker och sedan drar jag till "noll". Det är därför dom ligger kvar då. Hmmm

Jag sitter hemma nu å testar så det finns inget "riktigt" programerat...sitter å övar innan jag åker in.

Ska testa igen å stänga allt annat i OFF
Senast redigerad av 1 Nicke Löfgren, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nu funkar det bättre.

Det verkar som problemet var att jag hade andra saker i 0 INTE i off.

Tack allesammans, nu ska jag testa och programera det rätta inne på krogen

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Japp, där har du problemet, du måste klicka bort allt som inte ska med i colorsloten, dvs ställa det till "OFF".

Som i översta exemplet nedan, gobo är nedragen till noll, men informationen sparas ändå, vilket blir fel eftersom du bara vill spara färgerna.

I nedersta exemplet sparas bara färgerna, självklart måste även pan/tilt, shutter etc också ställas i OFF för att inte detta ska sparas.



Hur gör man då för att se vad man håller på att pyssla med när man programmerar? Jag brukar börja med att skapa 4 st olika SEQ:

1. Intens 100 (shutter öppen/100% dimmer)
2. Color vit
3. Gobo open
4. Pos center golv

Sedan laddar du in dessa i background CUE som ligger och kör i bakgrunden (men det som körs där sparas inte när du programmerar dina egna cue)

Säg att du nu vill skapa dina color cues, då stänger du av rad 2 (color vit), men låter intens, gobo och pos ligga kvar (gröna)

Nu kan du programmera in färg för färg, du ser vad du gör och det är endast färgerna som sparas.

När du sedan ska programmera gobos tänder du rad 2 igen, men stänger av rad 3 (gobos) och bläddrar igenom gobona, programmerar upp dem på gobo slotten.

Rör jag bara ihop det, eller är du med på ett ungefär?

Du får nog gå igenom samtliga dina programmerade SEQ och klicka på "OFF" för allt som inte ska vara med, och sedan spara dem igen.

Sedan kan du gå igenom alla CUE och kolla så att alla SEQ laddas in i rätt slots, därefter bör allt fungera som du vill!


EDIT: Du hann själv upptäcka det medans jag skrev mitt svar =)
Bilagor
lightjockey fel.jpg
lightjockey fel.jpg (133.24 KiB) Visad 9836 gånger
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tusen tack, jag har fått kläm på detta nu

Smart det där men BC

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nästa fråga....hehe

Kan man flytta "knappar" i touchen? Typ markera och dra

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

För att kunna ändra position och storlek måste du ställa in din panel på "Manual" under "Direct Access Buttons Layout". Dvs att du inte vill att panelen skall ordna knapparna automatiskt, utan att du vill göra det själv.

Högerklicka på panelen, välj "panel properties", där hittar du inställningen.

När du gjort det högerklickar du på valfri knapp, går in under "button" och väljer "resize and move buttons". Den knapp du klickar på blir nu flyttbar. Du går ur läget genom att göra samma grej igen eller klicka på knappen som uppenbarat sig i fältet ovanför.

Ett tips: Använd griden för att enklare få knapparna att hamna i rätt storlek och snygga rader. Under "panel properties" finns "grid snap interval", sätt den till exempelvis 10 så blir det betydligt mer lättjobbat.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tack...ska testa

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Touch är kraftfullt och mycket lättanvänt om man lägger upp det på rätt sätt. Jag har byggt många olika paneler för olika applikationer. Tricket är att få systemet kraftfullt och föränderligt, utan att röra till det med för mycket knappar.

Bifogat är en bild på vår touchpanel för lasershowen vi hyr ut. Den är gjort för en relativt ny användare. Långt ifrån klar än så länge, men en god start som verkar fungera bra hittils.

De blåa knapparna längst till vänster är kopplade till cues/cue-lists som körs auto eller musik. De är grunden för alla mönster, och består egentligen av några hundra olika steg i olika sekvenser som körs slumpmässigt. Övriga funktioner utgår från dem eller skriver över dem, vilket gör showen flexibel om man vill köra en hel del live.

På staticsen längst till höger kan man enkelt lägga till egna funktioner, som exempelvis texter, logotyper, positoner, etc som man vill kunna göra utan att röra till övrig programmering.
Bilagor
laserpanel.jpg
laserpanel.jpg (272.95 KiB) Visad 9591 gånger
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster