lightjockey programering

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: lightjockey programering

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag är ganska övertygad om att det är få (ingen) i Skellefteå som hanterar LightJockey, så det är svårt att sätta sig ner med någon. Jag får väl helt enkelt börja spamma forumet :)
Birdstreet Production

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: lightjockey programering

Inlägg av Tobias Norrfors »

Är det bara Fingers som gäller om man vill ha en hårdvarukonsol till LJ?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: lightjockey programering

Inlägg av Jonas Larsson »

Det beror lite på vad du har för hårdvara, har du en hårdvara som kan hantera dmx in så kan du använda vilket standard dmx bord som helst för att få lite mer reglar och knappar. Du kan även ansluta midi enheter om du har någon sådan liggande! Fingers ansluts via RS-232 har jag för mig, sedan finns det ju den gamla Martin 2532 som är en extern panel med knappar på.

Så det finns lite olika möjligheter.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: lightjockey programering

Inlägg av Tobias Norrfors »

Har du tips på något litet och smidigt bord med DMX-in? Det skulle vara schysst med ett så enkelt som möjligt, jag skulle framför allt vilja styra frontljus och "master intensity/brightness" (dvs dimma alla armaturer på en regel).

Sen måste jag få berätta vilken glädje jag känner över att jag äntligen börjar bli lite kompis med LJ :) Jag har följt era instruktioner och tips här på forumet och nu börjar det likna något!
Birdstreet Production

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: lightjockey programering

Inlägg av Tobias Norrfors »

Bumpar den här tråden lite. Jag efterlyste tips på enkla DMX-bord med DMX-in, ingen som känner till något? Förutom Fingers då :)
Birdstreet Production

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Re: lightjockey programering

Inlägg av Rasmus Olsson »

Anytronics har sina 12ch Mini desk, funkar perfekt för ändamålet.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: lightjockey programering

Inlägg av Jonas Larsson »

Totalljud har en 16 kanalig med flash knappar för 1700:- om du vill ha en budgetvariant, det är dock som sagt en budgetvariant med känsla i reglar och knappar därefter. http://www.totalljud.se/ShowProduct.aspx?prodid=1365" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: lightjockey programering

Inlägg av Tobias Norrfors »

Tack för tipsen! Två bra förslag, jag ska genast ta mig en funderare.
Birdstreet Production

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: lightjockey programering

Inlägg av Christopher Berg »

Väcker en gammal tråd till liv igen! Tänkte att detta nog passar bäst här! :)

Tänkte kolla om ni har någon bra idé om hur jag kan förverkliga mina tankar!

Kör Lightjockey idag i vår anläggning med mestadels fast ljus, scannrar och ett par LED-bars, och sakta men säkert så har jag börjat förnya och utveckla anläggningen.

Vi kör shower i en restaurang för upp till ca. 300 personer och i showen ingår mycket publikintegration.
Idag så har vi 5st Par-56 som lyser upp en "korridor" på ca. 7meter i lokalen, detta funkar bra, men problemet är när showarna ska ut i publiken mer!

Funderar på att sätta in en, eller ett par moving heads som både kan användas till showen och när vi kör nattklubb, och min tanke är att även kunna använda dessa (eller iaf. en) som följespot med extern kontroll!

Idag kör jag bara LJ med LJ Manager på touchskärm, och förstår ju såklart att det är möjligt att styra MH med extern ljusbord i LJ, men min tanke är om någon gjort just detta tidigare, och hur man får det så enkelt som möjligt att följa en person som rör sig runt i lokalen?

Tack på förhand!
/Christopher
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: lightjockey programering

Inlägg av Jonas Larsson »

Rent spontant så låter en "vanlig" följespott som ett smidigare alternativ.

Men kolla på Martins supportforum, vet att någon har gjort en programsnutt som låter dig styra scanners/moving med en datorjoystick eller om det var en gamepad.

http://www.martin.com/forum/forum.asp?FORUM_ID=14" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.martin.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13346" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: lightjockey programering

Inlägg av Christopher Berg »

Hade mer än gärna tagit en riktig följe.. Men tyvärr finns det inte plats för det då vi har knappt 4 meter i tak, och teknikplats var det sista dom tänkte på när dom byggde ut och lade in scenen, så den är längst bort i lokalen, inne i en gammal skrubb/förråd som dom har tagit upp ett hål i väggen på! :evil:
Har nätt och jämt plats för 01V96, dator och skärm som det är idag..!

Ska ta och kolla Martin-forumet! (hade faktiskt inte tänkt på att kolla där!) :)

Eftersom vi nästan alltid har olika dukning och bordsuppställning så är det svårt att sätta fasta punkter i lokalen också.
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster