Mambofrog

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Hej.

Vi har nyligen köpt in en Mambofrog. Vi har stött på lite problem eller kanske bara vi som inte satt oss in tillräckligt än.
Vi har kört med ett Sirius 250 bord länge nu och är nöjda med det. Men vi har upptäckt att det är lite svårare att hantera mombo/fat frogen mot sirius250 bordet.

Har ett gäng frågor hoppas någon kan svara på det!
*Färg och Gobo palleten. Kan man ha den i snabb bankar på mambofrogen?
*När du gör program så kan du starta programet som du lagt på en ex submaster. Men när du ska "stänga" programmet så räcker det inte att dra ner regeln. Jag har varigt tvungen att göra ett blackout program på en egen sub som jag stänger programet med. Samma problem kan hända mellan programbyten. Den fastnar i programet och bytar inte till nästa. ...(Ibland) inte mellan alla program.

Vad är fel? Har jag programerat det fel eller vad kan tänkas?

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Har kört leap tidigare och vad jag vet så måsste du som sagt göra ett stopp moment när du jobbar med subarna för att få förgående rörelse att stanna.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Okay. För att Mambon bygger ungefär på samma teknik som siriusen? eller? Där av blir jag förvånad att den beter sig så. Plus att det slösar 1sub kanal bara för det.

Jag kanske skall säga att jag menar inte programet utan dimningen.

Siriusen funkar anerlunda på så sätt att de har lagt upp 3st snabb paneler. En för färg en för gobo och en för positionen. Subbarna använder jag enbart för att dimma de grupper maskiner jag vill jobba med. Ex sub.1 Scanners sub.2 movinghead sub.3kannor osv.

Men vad jag har förstått finns inte det på frogen.

Där är subbar ,fx button och sx button. Men det är jobbigt om du måste lägga in en blackout på en sub bara för att dimma ned programmet. Programet går vidare, det är okay men när jag drar ned regeln som sagt så dimmar den inte till 0 utan då måste jag dra upp ex sub 1:an där jag har blackout 0% dim. E detta rätt?

Ang färger och gobos? måste det ligga färdigt i programet? eller kan man lägga ned palleterna på fx eller sx button så man kan byta färg och gobo i alla programen?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Om du väljer alla armaturer och ställer ner dimmern på dem när du är klar med programeringen. Så kommer dimmern följa regeln på submastern. Det funkar iaf för mig på leap frogen vet inte om det är rätt men så gör jag iaf!

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Dimmern ska följa subregelns rörelse, iaf har det allitd gjort det när jag använt ett Fat Frog. Och något annat låter konstigt.

Om man kör med rörligt har jag för mig att vid 5% på regeln så aktiverar man subregeln och sen från 5%-100% är dimmer för själva armaturerna som ligger under suben.

Gott Nytt år // Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster