Tips på billigt?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 19:27
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Ort: Jönköping

Tips på billigt?

Inlägg av Johan Olsson »

Tja! Jag undrar om någon kan tipsa mig på ett enkelt ljusbord som gärna har inbyggd dimmer, annars även dimmer? Som rubriken lyder så är jag ute efter enklare och billigare saker...

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Hej,

Finns många enkla samt billiga ljusbord och dimmer på marknaden idag.
Ett som jag hört många nybörjare brukar köpa är Behringer LC2412 Eurolight som du trots det låga priser på runt 2000:- kan göra en hel del på. Från samma tillverkare finns det även dimmrar på 6-kanaler som ligger bra till i pris. Men som sagt finns säkert mängder av andra små billiga bord som passar dig.

// Ha de bra
Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 19:27
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan Olsson »

det är till och med simplare än så, jag vill ha, har funderat på JB Systems DMX 400, dock måste jag skaffa ett dimmerpack eller liknande till den

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Du beskriver inte antal kanaler du behöver och hur mycket kräm du vill lägga på varje.

Om du nöjer dig med 4 kanaler och 4A på varje kan du komma under 1000 spänn. Här är ett ljusbord med inbyggd dimmer:

http://www.thomann.de/thoiw5_stairville ... dinfo.html

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Behringer dimmern funkar kalas för de pengar man får slanta upp för den. Ljusbordet är väl sämre, men är man lite försiktig, så funkar det nog bättre.

Men.. Att köpa en enkel ljusanläggning är inte billigt. Tänk dig för noga om det är värt investeringen. Vill man leka och testa med sånt, och på kuppen lära sig en hel del, kan man ju alltid börja hänga tex med en amatörteatergrupp eller liknande. Många fritidsgårdar och typ replokalsställen, rockklubbar mm har ju en del grejer och skriker ofta efter någon som vill och kan ratta ljus på konserter. Om man då känner att det är det bästa i världen, kanske det är dags att börja investera.

Fast det är ju bara vad jag tycker.
Enkelt sagt.. Hitta någon som redan har grejerna och lär dig och testa.

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 19:27
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan Olsson »

jo jag håller på att försöka få ett "vinterjobb" ( sommarjobb fast på vintern ) på nåt ställe häromkring, men det verkar svårt

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Som sagt.. Fritidsgårdar, amatörteaterföreningar etc. Är man beredd att jobba lite ideellt kan man få göra mycket roligt.

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 19:27
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan Olsson »

kfum här i stan lär ha replokaler, kanske går få prova på där..?

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Johan: Kfum i stan har såvitt jag vet inga ljusprylar, däremot kan typ fritidsgården brunnen ha. Det är nog svårt att få hänga på en firma ut på jobb direkt. Testa med att praoa på totalljud ellern ått , dom har ju enkla grejer som du kan få lära dig på.
//Carpvik

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 19:27
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan Olsson »

min kära mor ska kolla med totalljud om det går att jobba där, som sagt

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Johan: räkna inte med att du får jobb, jag menar om du precis lärt dig hur en dimmer fungerar basic. då kan man inte räkna med att det finns mycket arbetsuppgifter hos en firma som dom är beredda att betala för. Jag tror att praktik utan betalning är det du får räkna med isåntfall. Se det du lär dig som en betalning.
//Carpvik

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 19:27
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan Olsson »

Betalningen är inget krav, jag vill lära mig hur det går till. Men det är enklare att kort sagt bara skriva jobba

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Ska du lära dig branschen så rekommenderar jag varmt en amatörteater, men då är också jobbet i allmänhet ideelt eftersom sådana föreningar oftast har knapp ekonomi.

Å andra sidan brukar man få hjälpa till med hela produktionsarbetet och inte bara t.ex. ljus. Räkna med att snickra dekor, måla, grejja med ljud, kanske affischera och riva biljetter. You name it!

Lycka till med jobbletandet!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 19:27
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan Olsson »

Tack för det! Att jobba med scen är en dröm...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Det är ju ganska många här på forumet som är från jönköping, så någon kanske kan skaka fram nummret till någon som ringer in hump?. Det är ju också ett rätt bra ställe att börja lära sig.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster